Ulaştırma
ve Altyapı Bakanı Cahit Turhan, e-Devlet Kapısı'nda 45 milyon olarak
planlanan bu yılki kullanıcı sayısı hedefinin bir yıl öncesinden yakalandığını
belirterek, "2023 hedefimizi 53 milyon kullanıcıya 893 farklı kurum
hizmetinin sunulması olarak belirledik." dedi.
Turhan, e-Devlet Kapısı'nda 5 binden fazla elektronik
hizmetin kullanıcılara sunulduğunu söyledi.
Sistemde geçen ay günlük ortalama 12 milyon 431 bin, toplam
385 milyon 362 bin 713 kullanım olduğunu ifade eden Turhan, geçen yılın
tamamında ise 3 milyar 825 milyon 74 bin 210 kullanımın kaydedildiğini
bildirdi.
Turhan, bu kapsamda "Alt-Üst Soy Bilgisi"
sorgulama hizmetinin açılmasından bu yana 51 milyonun üzerinde kullanım
gerçekleştiği bilgisini verdi.
e-Devlet Kapısı'na yönelik hedeflere dikkati çeken Turhan,
şöyle konuştu:
"e-Devlet'te bu yıl sonu itibarıyla 45 milyon olarak
hedeflenen kullanıcı sayısını daha 2019 sonunda aştık. Bugün itibarıyla
e-Devlet Kapısı'nda kullanıcı sayısı 45 milyon 72 bin 811 kişiye ulaştı. 2023
hedefimizi 53 milyon kullanıcıya 893 farklı kurum hizmetinin sunulması olarak
belirledik. Şu anda e-Devlet Kapısı'ndan 5 bin 180 farklı hizmet
sunuluyor. Bunların 2 bin 600'ü devlet kurumu, 2 bin 123'ü belediye, 403'ü özel
kurum, 54'ü su ve kanalizasyon hizmetlerinden oluşuyor. Bu yıl 1039 yeni hizmet
e-Devlet Kapısı'na entegre edildi."
"Kullanıcıların
yüzde 62'si erkek, yüzde 38'i kadın"
Bakan Turhan, 45 milyonu aşan e-Devlet Kapısı
kullanıcısından yüzde 62'sinin erkek, yüzde 38'inin kadın olduğuna işaret
ederek, "Yaş aralıklarına göre bakıldığında, kullanıcıların yüzde 32'si
15-30 yaş, yüzde 35'i 31-46 yaş, yüzde 23'ü 47-62 yaş, yüzde 9'u 63-78 yaş ve
yüzde 1'i 79-126 yaş aralığındaki vatandaşlarımızdan oluşuyor." diye
konuştu.
e-Devlet Kapısı sistem altyapısının 7 gün 24 saat
kesintilere ve sızmalara karşı izlendiğini vurgulayan Turhan, kamu kurum
ve kuruluşlarıyla yapılan entegrasyonların güvenli bir ağ üzerinde şifreli
olarak gerçekleştirildiğini dile getirdi.
Turhan, e-Devlet'te veri tutulmadığını ancak kurumlardaki
verilerin güvenli ağ aracılığıyla vatandaşlara sunulduğunu kaydetti.
e-Devlet Kapısı mobil uygulamasından 2 bin 460 hizmetin
verildiğini aktaran Turhan, "Hem android hem de IOS işletim sistemli
mobil cihazlarda uygulamalarımızı sunuyoruz. Hizmetleri sunduğumuz
uygulamamızın yanı sıra Belge Doğrulama ve e-Devlet Anahtar uygulamaları
uygulama marketlerinde yer alıyor." ifadelerini kullandı.
Turhan, e-Devlet Kapısı ile 74 ildeki 327 belediyenin
sunduğu hizmetlerin yanı sıra 19 yerel hizmet kurumunun bilgi ve hizmetlerinin
de kullanıcılara verildiğini anlattı.
"Tüzel
kişiliklere birçok hizmet açılabilme potansiyeli bulunuyor"
Ticaret Bakanlığının, tüzel kişiliklere ve tüm ticari
işletmelere ilişkin merkezi veri tabanının oluşturulması amacıyla Merkezi Sicil
Kayıt Sistemi (MERSİS) Projesi'nin hayata geçirildiğini hatırlatan Turhan,
şu değerlendirmede bulundu:
"Şirketler, kuruluş dahil birçok işlemlerini bu
platformda gerçekleştirebilmektedir. MERSİS ile tüzel kişiliklerin sahipleri ve
ortakları kayıt altına alınmaktadır. Bu sayede MERSİS numarası ile şirket sahipleri
ve ortaklarının kimlik numaraları eşleştirilebilmektedir. Bu bilgiler
kullanılarak e-Devlet'e 'Sahibi/Ortağı/Yetkilisi Olduğum Ticari İşletme veya
Şirketler', 'Ticari İşletme ve Şirket Sorgulama' hizmetleri entegre edilmiştir.
MERSİS verileri kullanılarak, diğer kamu kurum ve kuruluşlarıyla yapılacak
ortak çalışmalar sonucunda e-Devlet'te tüzel kişiliklere yönelik birçok hizmet
açılabilme potansiyeli bulunmaktadır."
Bakan Turhan, e-Devlet'te engellilere yönelik birçok
projenin sürdüğüne işaret ederek, işitme veya konuşma engelli vatandaşlara
hizmetler sunulduğunu söyledi.
"En
fazla hizmet dökümü sorgulandı"
Elektrik ve doğalgaz abonelik ve fesih başvurusu ile mobil
hat abonelik başvurularının da e-Devlet Kapısı'ndan sunulmaya başlandığı bilgisini
veren Turhan, "Yerleşim yeri belgesi hizmetinin e-Devlet Kapısı'na
entegre edilmesiyle sağlanan tasarruf miktarı 360 milyon lira oldu." dedi.
e-Devlet Kapısı'ndan en fazla kullanılan hizmetin 268
milyonla hizmet dökümü olduğunu aktaran Turhan, bunu yaklaşık 164 milyon
ile dava dosyası sorgulama, 138 milyon ile vergi borcu sorgulama hizmetinin
izlediğini bildirdi.
"2020'de
hizmetler konsept bazlı olacak"
e-Devlet'e hizmet entegrasyonlarının hızla devam edeceğini
vurgulayan Turhan, "e-Dönüşümde yaşadığımız hızlı gelişmeler
neticesinde artık hizmetlerimizi konsept, konum ve süreç bazlı olarak
geliştirmeyi hedefliyoruz." diye konuştu.
e-Devlet üzerinden sunulan hizmetlerdeki bilgilerin
konusuna göre gruplanarak, ilişkilendirilerek yeni hizmet halinde kullanıcı
odaklı sunulacağını ifade eden Turhan, kullanıcıların araçlarına ait vergi
borcu, trafik cezası, muayene, sigorta bilgileri gibi farklı kamu kurum ve
kuruluşlarındaki bilgilere tek bir hizmet üzerinden erişebilmesinin
hedeflendiğini dile getirdi.
Turhan, bu şekilde kurgulanacak hizmetlerle kullanıcıların
konumlarına göre öneriler sunabilecek asistan uygulamalar geliştirilebileceğini
belirterek, süreç bazlı hizmetler için veri, hizmet ve süreç envanteriyle
bütünleşik, tek bir işlemle süreçlerin tetiklendiği ve sonucunun üretildiği
hizmetleri e-Devlet'ten sunacaklarını kaydetti.