Ulaştırma
ve Altyapı Bakanı M. Cahit Turhan, Türkiye'de Yolcu Taşımacılığı
Hizmetlerinin Erişilebilirliği Projesi uygulamalarının ulaşımın her aşamasında
devam ettiğini dile getirerek, "Proje kapsamında engellilerin, en temel
haklarından ve ihtiyaçlarından olan ulaşımı, en rahat, en kolay şekilde
karşılamaları ve toplumla daha fazla entegre olmaları amacıyla Turuncu Masa
uygulamasını 2 Aralık'ta hizmete sunacağız." dedi.
Turhan, Bakanlığının, engellilerin yaşamlarını
kolaylaştırmak amacıyla yürüttüğü çalışmaları anlattı.
Bakanlığının himayesinde yürütülen "Türkiye'de Yolcu
Taşımacılığı Hizmetlerinin Erişilebilirliği Projesi" uygulamalarının tüm
ulaşım modlarında devam ettiğini dile getiren Turhan, engelsiz ulaşım
hizmetlerinin birer birer uygulamaya konulduğunu ifade etti.
Engellilerin, en temel haklarından ve ihtiyaçlarından biri
olan ulaşımı, en rahat, en kolay şekilde karşılamaları ve toplumla daha fazla
entegre olmaları amacıyla Turuncu Masa uygulamasının 2 Aralık'ta hizmete
sunulacağını belirten Turhan, söz konusu uygulamayla engelli yolcular ile
yardıma ihtiyacı olan diğer yolculara seyahat öncesi ve sonrasında yardım
edilmesinin sistemli hale geleceğini söyledi.
"Turuncu
Masa 13 istasyonda hayata geçiriliyor"
Turhan, bu uygulamadan yararlanmak isteyen yolcuların bilet
satış ekranından biletlerini aldıkları sayfada bulunan linki tıklayacaklarını
ve "Yardım Talep Formu"nu doldurarak yardım taleplerini
ileteceklerini ifade ederek, şöyle konuştu:
"Yardım talebini internet adresi üzerinden ileten
yolculara, Turuncu Masa hizmet noktasındaki görevliler tarafından
seyahatlerinde yardımcı olunacak. Bu süreçte ilgili yolcunun, görevli personel
eşliğinde seyahat edeceği koltuğa kadar ve varış istasyonunda yine yardımcı
personel eşliğinde gar çıkışına kadar ulaştırılması sağlanacak. Tren
seyahatlerinizde yalnız değilsiniz 'Önce İnsan' misyonuyla TCDD ve TCDD
Taşımacılık Genel Müdürlüklerince hayata geçirilen Turuncu Masa uygulaması, ilk
etapta yüksek hızlı trenlerin duruş yaptığı 13 gar/istasyonda toplam 53
personelle hayata geçiriliyor."
"Bu
yıl 1 milyon engelli yolcuya ücretsiz ulaşım sağlandı"
Ankara, Eryaman, Eskişehir, Konya, Pendik, Söğütlüçeşme,
Halkalı, İzmit, Polatlı, Bozüyük, Bilecik, Arifiye, Gebze istasyonlarında
Turuncu Masa hizmetinin verileceğini bildiren Turhan, YHT'lerin de engelli
yolcuların rahatı ve konforu için her türlü donanıma sahip bulunduğunu
kaydetti.
YHT setlerinde engelli yolcular için özel yer ayrıldığını,
engelliler için tuvaletler, trenlere iniş-biniş için engelli rampasının
bulunduğunu dile getiren Turhan, "Mevcut araç filosunun ve yeni
araçların engelli yolcuların erişimine uygun hale getirilmesi için çalışmalar
devam ediyor. İşitme engelli yolcularla iletişim kurulabilmesi amacıyla 20 iş
yerinde toplam 76 personele işaret dili eğitimi, halkla ilişkilerde ön planda
görev alan çeşitli kademedeki 208 personele ise engelli yolcuyla iletişim
konusunda eğitim verildi." diye konuştu.
Engelli yolcuların daha kolay bilet ve danışma hizmeti
alabilmeleri için profesyonel gişeler oluşturulurken, ayrıca 444 82 33 numaralı
Çağrı Merkezi’nde engelli asistanları istihdam edildiğinin altını çizen Turhan,
ayrıca Çağrı Merkezi aracılığıyla görüntülü görüşme imkanı bulunduğunu
bildirdi.
Engellilik oranı yüzde 40 olan yolcunun sadece kendisi,
engellilik oranı yüzde 50 ve üzerinde olan ağır engelli yolcunun kendisi ve
refakatçisiyle ücretsiz seyahat edebildiğini anımsatan Turhan, geçen yıl
YHT, anahat ve bölgesel trenlerde 1 milyondan fazla engelli yolcunun ücretsiz
ulaşımının sağlandığını belirtti.
"Görme
engelliler posta ücretinden muaf"
Turhan, Dünya Engelliler ve Dostları Gelişim Derneği Genel
Merkezi ile bu yılın sonuna kadar geçerli APS Kurye, Posta Kargosu ve Kargo
Taşıma Sözleşmesi bulunduğunu ifade etti.
Türkiye genelinden ihtiyaç sahiplerine tekerlekli sandalye,
akülü araç gönderildiğine işaret eden Turhan, 0-30 kilogram aralığındaki
APS Kurye/Posta Kargosu için 16 lira tahsil edildiğini, 30 kilogram üzeri
kargolarda ise yüzde 30 indirim uygulandığını anlattı.
PTT AŞ tarafından müşterilerin hizmetine sunulan bazı
PTTMatiklerin klavyelerinde görme engellilerin kullanımına uygun tuş takımı
bulunduğuna dikkati çeken Turhan, PTTMatiklerin bir kısmında para yatırma,
para çekme ve makbuz alma üniteleri üzerinde görme engellilerin kullanımı için
Braille alfabesiyle ünite adı yazıldığını kaydetti.
"Kablo
hizmetlerinde yüzde 25 indirim"
Türkiye'de bulunan yaklaşık 3 milyon işitme engellinin
e-Devlet Kapısı hizmetlerinden daha etkin yararlanması amacıyla
"e-Devlet’te Engel Yok" projesinin hayata geçirildiğini
vurgulayan Turhan, 2015 yılında web üzerinden (www.turkiye.gov.tr), geçen yıl
da mobil üzerinden (android, iOS) işitme engelli vatandaşlara yönelik
iletişim merkezi hizmetinin verilmeye başlandığını bildirdi.
Projeyle işitme engelli vatandaşların e-Devlet Kapısı ile
ilgili istek, öneri ve şikayetlerini doğrudan vatandaş temsilcilerine ileterek
iletişim kaynaklı yanlış anlaşılmaların ve zaman kaybının önlendiğini dile
getiren Turhan, "Bu sayede işitme engelli vatandaşlarımızın yaşam
kalitelerinin artırılması amaçlanıyor. Engelsiz İletişim Merkezimiz hafta sonu
ve resmi tatiller hariç 08.00-18.00 saatlerinde hizmet veriyor. Çoğunlukla
Sosyal Güvenlik Kurumu hizmetlerinde, şifre unutma, Gelir İdaresi Başkanlığı
Vergi Borcu Sorgulama, Adalet Bakanlığı Adli Sicil Kaydı ve Mahkeme Dava
Dosyası Sorgulama hizmetlerine ilişkin çağrılar geliyor." ifadelerini
kullandı.
Turhan, engelli müşterilere yönelik kablo hizmetlerinde tüm
tarife ve kampanyalarda yüzde 25 indirim uygulandığını belirterek,
"5126" engelsiz iletişim hattıyla müşteri taleplerinin SMS ile
ücretsiz olarak alınıp, hizmet sunulduğunu sözlerine ekledi.