
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı
Abdulkadir Uraloğlu, Türkiye Büyük Millet Meclisi Plan ve Bütçe Komisyonu'nda
Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığının 2026 yılı bütçesini sundu. Bakan Uraloğlu,
“2025 yılında toplam yatırım tutarı 189 Milyar lira olan 44 projeyi
tamamlayarak vatandaşımızın hizmetine sunduk” dedi.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı
Abdulkadir Uraloğlu, Türkiye Büyük Millet Meclisi Plan ve Bütçe Komisyonu'nda
Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığının 2026 yılı bütçesini sundu. Ulaştırma
hizmetlerinde Türkiye’nin geleceğini ve hizmet siyasetinin yönünü paylaşan
Bakan Uraloğlu, konuşmasının başında şu ifadelere yer verdi:
“Cumhurbaşkanımız Sayın Recep
Tayyip Erdoğan’ın liderliğinde, 2002’den bu yana ulaştırma ve haberleşmede
büyük yatırımları hayata geçirdik, milletimizin takdirini kazandık.
Milletimizin duasını, devletimizin gücünü arkamıza alarak ‘yapılamaz denileni
yapmak, ulaşılamaz denilene ulaşmak’ anlayışıyla eser siyaseti yürüttük.
Yaptığımız her yol, her köprü, her ray hattı; milletimizin gücünü, devletimizin
kararlılığını yansıtıyor. Bu inançla emek veren tüm çalışma arkadaşlarıma
teşekkür ediyorum.”
Ulaştırma ve Altyapı
Bakanlığının, Türkiye’nin her tarafına ulaşan güçlü bir yapıya sahip olduğunu
dile getiren Uraloğlu, “Türkiye genelinde 2 bin 3 şantiyemizde 103 bini aşkın
çalışanımızla gece gündüz demeden çalışmaktayız. Toplamda 235 bin kişiye
doğrudan istihdam sağlıyoruz.” bilgisini paylaştı.
Ulaştırma ve Lojistik Ana
Planı’nın ise sadece bugünün değil, 2053 hedeflerinin yol haritası olduğunu
vurgulayan Bakan Uraloğlu, bu planla tüm ulaşım modlarını bir bütün olarak ele
aldıklarını söyledi. Uraloğlu, verimliliği, çevreyi ve güvenliği merkeze alan
bir sistem kurduklarını dile getirdi.
Uraloğlu, Bakanlık vizyonunun ise
Türkiye Yüzyılı’nda insan ve çevre odaklı, akıllı ve güvenli entegre ulaştırma
sistemleri ve hızlı iletişim ağlarıyla dünyada öncü olmak olduğunu vurguladı.
Bakan Uraloğlu, sözlerine şu şekilde devam etti:
“Yatırımlarımız; üretim
maliyetlerini düşürmekte, istihdamı artırmakta ve seyahat süresini
azaltmaktadır. Bölgesel kalkınmayı destekleyen bu projeler, karbon
emisyonlarını da önemli ölçüde azaltmaktadır. Son 23 yılda ulaştırma alanında
300 milyar dolarlık yatırım yaptık. Bu yatırımlar, yılda ortalama 1 milyonu
aşkın kişiye istihdam etkisi oluşturmaktadır. Yatırım programında 870 ana proje
kapsamında toplam 2 bin 171 proje bulunmaktadır. Bu projelerin toplam bedeli
5,2 trilyon liradır.”
“2026 Yılı Bütçesinde
Demiryolu Yatırımlarının Payı Yüzde 53, Karayolunun Yüzde 39’dur”
2025 yılında yatırımlar için
toplam 488 milyar lira ödenek ayrıldığını söyleyen Bakan Uraloğlu, “2026 yılı
bütçesinde demiryolu yatırımlarının payı yüzde 53, karayolunun yüzde 39’dur. Bu
denge, demiryolunun yolcu ve yük taşımacılığındaki payını artırma hedefimizin
yansımasıdır.” şeklinde konuştu.
Türkiye’de yük ve yolcu
taşımalarının yüzde 91’inin karayoluyla yapıldığını ifade eden Bakan Uraloğlu,
demiryolunun payını artırmanın enerji verimliliği ve çevresel sürdürülebilirlik
açısından öncelikleri olduğunu da vurguladı.
“Orta Koridor, Asya’dan
Avrupa’ya Uzanan En Kısa ve Güvenli Ticaret Yoludur”
Türkiye’nin; kıtaları buluşturan
stratejik bir noktada yer aldığını da anlatan Uraloğlu, sözlerine şu şekilde
devam etti:
“4 saatlik uçuş mesafesiyle, 1,5
milyar insanın yaşadığı ve 55 trilyon doları aşan ekonomiye sahip 67 ülkeye
erişim sağlanabilmektedir. Orta Koridor,
Asya’dan Avrupa’ya uzanan en kısa ve güvenli ticaret yoludur. Denizyoluyla 45
güne kadar süren taşımalar, Türkiye üzerinden demiryoluyla 18 günde tamamlanmaktadır.
Orta Koridor üzerinden demiryolu ile Çin’den gelen yükleri, Marmaray üzerinden
Avrupa’ya ulaştırıyoruz.”
“Kalkınma Yolu, Ülkemize 50
Milyar Dolar Üretim ve 63 Bin İstihdam Katkısı Sağlayacak”
Orta Koridor demiryolu ağının,
Kars-Iğdır-Dilucu hattının tamamlanmasıyla iki farklı kapıdan Türkiye’ye
bağlanacağına dikkati çeken Uraloğlu, “Koridora limanlarımızı ve lojistik
merkezlerimizi entegre ediyoruz. Basra
Körfezi’nden Avrupa’ya uzanan Kalkınma Yolu’nun Türkiye kesimi, karayolu ve
demiryoluyla kıtalar arası ticaretin omurgasını oluşturuyor. 24 milyar dolarlık
yatırımla ülkemize 50 milyar dolar üretim ve 63 bin istihdam katkısı
sağlayacak.” şeklinde konuştu.
Uraloğlu, Cumhurbaşkanı Recep
Tayyip Erdoğan’ın himayelerinde gerçekleştirilen Küresel Ulaştırma Koridorları
Forumu’nun da 80 ülkenin katılımıyla Türkiye’nin küresel ulaştırmadaki
liderliğini bir kez daha ortaya koyduğunu hatırlattı. Uraloğlu, 18 ülke ile
yapılan görüşmelerle 12 mutabakat imzalandığını, Türkiye’yi bölgesel ulaştırma
diplomasisinin merkezi hâline getirdiğini anlattı.
“Sadece Marmaray’la 62 Milyon
Ton Emisyonu Engelledik”
Bakan Uraloğlu, sunumunda
ulaştırma yatırımlarını yalnızca ekonomik büyüme değil, çevresel etkiler ve
sürdürülebilirlik ilkeleriyle de ele alındığını belirterek “Toplam emisyonumuzu
ve projelerimizin sağladığı emisyon azaltımını hesaplıyoruz. Sadece Marmaray’la
62 milyon ton emisyonu engelledik. Net sıfır emisyon hedefiyle uyumlu ulaştırma
vizyonumuzla, yeşil dönüşüme öncülük ediyoruz.” açıklamasında bulundu.
“Elektrikli Araçta 321 Bini,
Şarj Soket Sayısında 35 Bini Aşarak Altyapı Gelişimimizi Hızlandırdık”
Sorumluluk alanlarında bisiklet
yolları yapımını sürdürdüklerini, son 23 yılda 97 milyon fidan diktiklerini
belirten Uraloğlu, amaçlarının gelecek nesillere temiz ve yaşanabilir bir çevre
bırakmak olduğunu ifade etti. Güneş enerji santralleri, ekolojik köprüler ve
asfalt geri dönüşüm tesisleriyle karbon ayak izini azalttıklarını belirten
Uraloğlu, sözlerine şu şekilde devam etti:
“Elektrikli araçta 321 bini, şarj
soket sayısında 35 bini aşarak altyapı gelişimimizi hızlandırdık. Uluslararası
karbon akreditasyonlu 50 havalimanımızda TOGG ile ‘Follow Me’ hizmetlerini
çevreci araçlar ile sağlıyoruz. Yeşil Liman Sertifikası ve dekarbonizasyon
projeleriyle denizcilik alanında da çevreci dönüşümü destekliyoruz.”
“Ulaşan ve Erişen Türkiye
2053’ Yarışmamızda Öğrencilerimize 10 Milyon Liranın Üzerinde Ödül Vererek,
Yenilikçi Projelerin Önünü Açtık”
Bakan Uraloğlu, Ulaştırma ve
Altyapı Akademik Dergisi ile, akademik çalışmaları desteklediklerini ve
disiplinlerarası araştırmaları yaygınlaştırarak literatüre kazandırılmasını
sağladıklarını da belirterek gelecek nesiller için kalıcı bir bilgi hazinesi
oluşturduklarını ifade etti. Bakan Uraloğlu, “Bakanlık olarak gençlerimizle
omuz omuza çalışmaya da büyük önem veriyoruz. U-FEST ile gençlerimizi ulaştırma
ve haberleşme teknolojileriyle buluşturuyoruz. Bilim üreten kurumlarımızla
Türkiye’nin geleceğini birlikte inşa ediyor, gençlerimizin fikirlerini
destekliyoruz. ‘Ulaşan ve Erişen Türkiye 2053’ yarışmamızda öğrencilerimize 10
milyon liranın üzerinde ödül vererek, yenilikçi projelerin önünü açtık.” diye
konuştu.
Uraloğlu ayrıca, erişilebilir
ulaşım anlayışıyla Turuncu Masa Hizmetlerini havalimanları ve garlarda yaygınlaştırarak
vatandaşların hizmetine sunduklarını söyledi.
Uraloğlu, “2025 Aile Yılı’nda da faaliyet alanlarımızda ailelerin yaşam
kalitelerini destekleyen uygulamalara önem verdik.” dedi.
“Depremden Hasar Gören
Kısımların Onarımı İçin Tüm Ulaşım Sektörlerinde Yaklaşık 98 Milyar Liralık
Büyük Bir Seferberlik Yürütüyoruz”
Afetlere dirençli ulaştırma
altyapısını geliştirmenin ise yalnızca yatırım değil bir milli güvenlik
meselesi olduğunu ifade eden Uraloğlu, “6 Şubat depremlerinin ardından
ulaştırma altyapımızın dirençliliği bir kez daha kanıtlanmıştır: Depremden
etkilenen illerimizdeki 9 bin 176 kilometrelik karayolu ağının yüzde 98’i hasar
görmemiştir. Hasar gören kısımların onarımı içinse tüm ulaşım sektörlerinde
yaklaşık 98 milyar liralık büyük bir seferberlik yürütüyoruz.” açıklamasında
bulundu.
Demiryolu hatlarında da
çalışmaları aralıksız sürdürdüklerini söyleyen Uraloğlu, depremden etkilenen
bölgede, toplam 274 kilometrelik demiryolu hattındaki altyapı ve üstyapı
çalışmalarının tamamlandığını belirtti. Bakan Uraloğlu, bu hatların tren
trafiğine açıldığını kaydederek sözlerine şu şekilde devam etti:
“Malatya-Gölbaşı-Narlı
kesimindeki elektrifikasyon ve sinyalizasyon çalışmaları devam etmektedir.
Deprem bölgesindeki hastanelerimizin bağlantı yollarını tamamlayarak hem sağlık
hizmetlerine erişimi hem de lojistiği güçlendirdik. Asrın felaketinin ardından,
ulaşım ve iletişim altyapımızı hızla yeniden işler hale getirdik. Kara, demir
ve havayollarımızda onarımları tamamlayarak afet bölgesinde ulaşımı kesintisiz
hale getirdik. Giresun’dan İskenderun’a kıyı bölgelerimizi afete dayanıklı
yapılar ile güçlendiriyoruz.”
“2 Bin 251 Kilometre Hızlı
Tren Ağını İnşa Ederek Ülkemizi Hızlı Trenlerle Tanıştırdık”
Uraloğlu, ulaştırma ve altyapı
yatırımlarıyla bugünün ihtiyaçlarını karşılarken yarının güçlü ve rekabetçi
Türkiye’sini de adım adım inşa ettiklerini kaydetti. Bakan Uraloğlu,
“Cumhuriyetimizin mirası demiryolu ağımızın tamamını elden geçirdik.
Ülkemizdeki mevcut demiryolu ağının 7 bin 274 kilometresini elektrikli ve 8 bin
46 kilometresini sinyalli hale getirerek modernize ettik, 2 bin 251 kilometre
hızlı tren ağını inşa ederek ülkemizi hızlı trenlerle tanıştırdık.” şeklinde
konuştu.
2053 hedefleri doğrultusunda,
mevcut demiryolu koridorlarını geliştirdiklerini söyleyen Bakan Uraloğlu, “4
bin 158 Kilometrelik hatta yapım çalışmalarımızı sürdürüyoruz. 2028’de
demiryolu ağımızın 17 bin 287 kilometreye ulaşmasını hedefliyoruz.” dedi.
Hızlı Tren Hatları Nüfusun
Yüzde 51’ine Hizmet Ediyor
Hızlı tren hatlarıyla nüfusun
yüzde 51’ini hızlı tren konforuyla buluşturduklarını da belirten Bakan
Uraloğlu, şu bilgileri paylaştı:
“534 kilometrelik
Ankara-Eskişehir-İstanbul hattında bugüne kadar 62 milyon yolcu taşındı. 411
kilometrelik Ankara-Konya-Karaman hattında 24 milyonun üzerinde yolcu taşındı.
Ankara-Sivas hattı, doğu-batı aksında yeni bir dönemi başlattı. Açılışından bu
yana yaklaşık 3 milyon yolcu seyahat etti. İstanbul-Konya hattında 12,4 milyon,
Konya-Karaman hattında 1,9 milyon yolcu taşındı.”
“MARMARAY 12 Yılda 1,4 Milyar
Yolcu Taşıyarak Küresel Ölçekte Örnek Bir Şehir İçi Raylı Sistem Olmuştur”
Marmaray’ın, Asya ve Avrupa
arasında 76,6 kilometrelik kesintisiz demiryolu bağlantısı sağladığını
vurgulayan Bakan Uraloğlu, “12 yılda 1,4 milyar yolcu taşıyarak küresel ölçekte
örnek bir şehir içi raylı sistem olmuştur. Başkentray ile Ankara içi ulaşımda
günlük 69 bin yolcu kapasitesine ulaştık. 2018’den bu yana yaklaşık 128 milyon
vatandaşımız bu hizmetten faydalandı.” dedi.
“Kentiçi Raylı Sistem Ağının
%42’sini Halkımızın Hizmetine Sunduk”
Bakan Uraloğlu, İzmir’de günde 225
seferle hizmet veren İZBAN’ın, bugüne kadar 1,1 milyar yolcu taşıyarak kent içi
ulaşımın belkemiği haline geldiğini de kaydetti. Uraloğlu, Gaziantep’in ilk
banliyö hattı Gaziray’ın ise 25,5 kilometrelik uzunluğuyla bölgesel
taşımacılıkta büyük bir kolaylık sağladığını vurgulayarak açılışından bu yana 8
milyon yolcunun seyahat ettiğini de belirtti. Uraloğlu, sözlerine şu şekilde
devam etti:
“İstanbul’da; Levent-Hisarüstü
Metro Hattı, Pendik-Sabiha Gökçen Havalimanı Metro Hattı, Gayrettepe-İstanbul
Havalimanı Hattı, Başakşehir-Kayaşehir Hattı, Bakırköy-Kirazlı Hattı,
Sirkeci-Kazlıçeşme Hattı, Arnavutköy-İstanbul Havalimanı Hattı, Ankara’da
AKM-Gar–Kızılay metro Hattı, Kocaeli’de Şehir Hastanesi Tramvay Hattı,
Kayseri’de Anafartalar Tramvay Hattı ve Bursa’da Emek-YHT-Şehir Hastanesi Hattı
projelerimizi tamamlayarak ülkemizin kentiçi raylı sistem ağının %42’sini
halkımızın hizmetine sunduk.”
“2028 Yılına Kadar Doğrudan
Hızlı Trenle Bağlanan İl Sayımızı 11’den 27’ye Çıkartmayı Hedefliyoruz”
Devam eden yatırımlarla da
demiryolu ağını geliştirmeye devam ettiklerini belirten Bakan Uraloğlu, “2028
yılına kadar doğrudan hızlı trenle bağlanan il sayımızı 11’den 27’ye çıkartmayı
hedefliyoruz. Ankara-İzmir Hızlı Demiryolu Hattında; Polatlı Afyon arasını
2027’de tüm hattı 2028’de tamamlamayı hedefliyoruz.
Mersin-Adana-Osmaniye-Gaziantep Hızlı Tren Hattını 2027’de bitireceğiz
inşallah.” diye konuştu.
Bakan Uraloğlu,
Bandırma-Bursa-Yenişehir-Osmaneli Hızlı Tren Hattında Osmaneli-Bursa arasını
2026’da Bandırma-Bursa arasını 2028’de hizmete alacaklarını ifade etti.
Uraloğlu, açıklamasında şu ifadelere yer verdi:
“Halkalı-Kapıkule Hızlı Tren
Hattında, Çerkezköy-Kapıkule arasını 2026 yılı içinde Çerkezköy-Halkalı arasını
ise 2028 yılında bitirmeyi hedefliyoruz. Yapımı devam eden Yerköy-Kayseri Hızlı
Tren Hattı, Karaman-Ulukışla Hızlı Tren Hattı ve Kırıkkale-Çorum-Samsun Hızlı
Tren Projesi’nin birinci etabı olan Kırıkkale-Delice-Çorum kesiminin 2028 yılı
sonuna kadar bitirilmesini hedefledik.”
Demiryolu sektöründe devam eden
diğer önemli projelerden Zengezur Yolu bağlantısını sağlayacak 224 kilometrelik
Türkiye kesimi olan Kars-Iğdır- Aralık-Dilucu Demiryolu Hattı işine
başladıklarını da belirterek “Divriği-Kars-Hudut Demiryolu Hattı
Rehabilitasyonu işine ise yakında başlıyoruz. Kuzey Marmara Hızlı Tren Hattı
ile Asya ve Avrupa arasında yüksek kapasiteli yolcu ve yük taşımacılığı
sağlayacağız. Sabiha Gökçen ve İstanbul Havalimanlarını birbirine bağlayarak
iki önemli ulaşım merkezini tek bir koridor hâline getiriyoruz.” açıklamasında
bulundu.
Bakan Uraloğlu, Finansman
çalışmaları devam eden Ankara-İstanbul Süper Hızlı Tren Projesinin ise 344
kilometre uzunluğunda olduğunu ve trenlerin saatte 350 kilometre hıza
ulaşacağını belirtti.” Bu hatla iki şehir arasındaki seyahat süresi 80 dakikaya
inecektir.” bilgisini paylaştı.
Karadeniz’in doğusunu batısına
bağlayacak Samsun-Sarp Hızlı Tren Hattı’nın proje çalışmalarına başladıklarını,
Aksaray-Ulukışla-Yenice Hızlı Tren Hattı ile kuzey-güney koridorunda yolcu ve
yük talebi karşılanacağını söyleyen Bakan Uraloğlu, “501 kilometrelik
Gaziantep–Şanlıurfa-Mardin-Nusaybin-Ovaköy hattını Kalkınma Yolu’na entegre
ediyoruz. Malatya’yı hızlı tren ağına bağlayacak, 224 kilometrelik
Sivas–Çetinkaya–Malatya ve 155 kilometrelik Narlı-Malatya hatlarını planladık.”
diye konuştu.
“Bugün 12 Lojistik Merkezimiz
Faaliyettedir; Toplam 25 Merkeze Ulaşmayı Hedefliyoruz”
Demiryolu taşımacılığında özel
sektörün payını da hızla artırdıklarını kaydeden Bakan Uraloğlu, sözlerine şu
şekilde devam etti:
“2018’den 2025’e kadar
serbestleşme oranını iki kattan fazla yükselterek sektöre rekabet ve verimlilik
kazandırdık. Ülkemizde demiryolu ağımızın başta sanayi bölgeleri ve limanlar
ile bağlantılarının sağlandığı iltisak hatlarının yapımına ve planlamalarına
12. Kalkınma Planı hedeflerimiz doğrultusunda devam etmekteyiz.”
Uraloğlu ayrıca, yapımı devam
eden 7,1 kilometrelik Filyos Limanı ile Filyos Endüstri Bölgesi iltisak
hattında, 30 kilometrelik Çukurova Bölgesi iltisak hattında, 65 kilometrelik
Adapazarı Karasu demiryolu hattında ve 25 kilometrelik Dörtyol–Hassa Tüneli ve
Demiryolu Projesinde çalışmalara başlandığını söyledi. Bakan Uraloğlu, “Bugün
12 lojistik merkezimiz faaliyettedir; toplam 25 merkeze ulaşmayı hedefliyoruz.
Bu merkezlerle sanayi, liman ve serbest bölgeler arasında demiryolu
taşımacılığını entegre ediyoruz.” diye konuştu.
“2025 Yıl Sonuna Kadar 10 Adet
Milli Elektrikli Tren ve 8 Adet Milli Banliyö Tren Setini Hizmete Alacağız”
TÜRASAŞ tesislerini de modernize
ederek yerli ve millî tren seti üretimini artırdıklarını, yeni nesil elektrikli
ve hibrit trenlerle demiryolu teknolojisinde dışa bağımlılığı azalttıklarını
belirten Bakan Uraloğlu, “Hızlı tren fabrikamızı 2026 Eylül ayında tamamlamayı
hedefliyoruz. Milli Elektrikli Tren ve milli banliyö tren setlerimizin seri
üretimine başladık. 2025 yıl sonuna kadar 10 adet milli elektrikli tren ve 8
adet milli banliyö tren setini hizmete alacağız.” bilgisini paylaştı.
“122 Kilometrelik Yeni Raylı
Sistem Hattımızın Yapımı Devam Ediyor”
Bugün Türkiye’de mevcut bin 36
kilometrelik şehir içi raylı sistem hattının 434 kilometresinin Ulaştırma ve
Altyapı Bakanlığı tarafından yapıldığını kaydeden Bakan Uraloğlu, “122
kilometrelik yeni raylı sistem hattımızın yapımı devam ediyor. Ayrıca 297
kilometre uzunluğunda yeni hat planlama aşamasındadır; böylece kentlerimizi
modern toplu taşımayla buluşturacağız. Halkalı-Başakşehir-İstanbul Havalimanı
Metro Hattı’nın ikinci etabını 2026 ilk çeyreğinde hizmete açarak, İstanbul’un
kuzeyinde hava, kara ve raylı sistem entegrasyonunu güçlendiriyoruz.” diye
konuştu.
Altunizade-Çamlıca-Bosna Bulvarı
Metro Hattı’nın inşaat çalışmalarına da devam ettiklerini belirten Bakan
Uraloğlu, sözlerine şu şekilde devam etti:
“Başkentray’ın devamı
niteliğindeki Sincan OSB-Yenikent-Kazan Soda Demiryolu ile Ankara’nın sanayi
bölgelerine demiryolu bağlantısı sağlıyoruz. Konyaray’ı 2027’de, Kocaeli Kuzey
Hafif Raylı Sistem Hattı’nı ise 2028 sonunda tamamlayacağız. 2026 yılında
bitirmeyi hedeflediğimiz Konya Şehir Hastanesi-Stadyum 2. Etap Tramvay Hattı
ile şehir merkezini üniversite ve sağlık kampüslerine bağlıyoruz. Samsun’da
Kılıçdede-Şehir Hastanesi–Kamu Kampüsü hattıyla kuzey-güney ulaşımını
güçlendireceğiz. İstanbul’da Yavuztürk-Kazım Karabekir-Topağacı-Ümraniye Spor
Köyü Hattıyla eğitim, konut ve spor alanlarını birbirine bağlayacağız.
Adapazarı-Serdivan Tramvay Hattı ile Sakarya’da şehir merkezi ile şehrin odak
noktaları arasında çevreci ve hızlı ulaşım sağlayacağız.”
Esenboğa Havalimanı’na kesintisiz
erişim için Kızılay merkezinden geçen raylı sistem güzergâhını revize ettiklerini
de söyleyen Bakan Uraloğlu, “Trabzon Raylı Sistem Hattının ilk etabını
Akyazı-Havalimanı arasında 16,2 km olarak hayata geçireceğiz. Sabiha
Gökçen-Kurtköy Metro Hattı’nın projesini tamamladık.” şeklinde konuştu.
Bakan Uraloğlu, Bursa Büyükşehir
Belediyesi tarafından projelendirilen, yapımı Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı
tarafından üstlenilecek Bursa Üniversitesi-Görükle Uzatma Hattı ile kentin
eğitim ve konut bölgelerini raylı sistem ağına bağlayacaklarını da belirtti.
Bölünmüş Yol Uzunluğu 30 Bin Kilometreye
Yaklaştı
Karayollarında 2003’te 6 bin 100
kilometre olan bölünmüş yol ağının 29 bin 947 kilometreye çıkardıklarını
belirten Bakan Uraloğlu, “30 bin kilometrelik dev eşiğe yalnızca bir adım
kaldığını büyük bir gururla ifade ediyorum. Yıl sonuna kadar 30 bin kilometreyi
aşacağız inşallah. Son 21 yılda araç sahipliği ve karayolu kullanımı yaklaşık 3
katına çıkmıştır. Bugün köprü ve viyadük uzunluğumuzu 811 kilometreye, Tünel
uzunluğumuzu 833 kilometreye ulaştırdık.” diye konuştu.
Trafik güvenliğinde önemli
ilerleme kaydettiklerini de belirten Bakan Uraloğlu, 100 milyon taşıt-kilometre
başına can kaybını yüzde 81 oranında azalttıklarını da belirtti. Bakan
Uraloğlu, sözlerine şu şekilde devam etti:
“Ulaştırma Elektronik Takip ve
Denetim Sistemi ile karayolu yolcu taşımacılığını anlık izliyor, kayıt altına
alıyoruz. Hasdal-İstanbul Havalimanı arasında 40 kilometrelik Akıllı Ulaşım
Sistemleri Test Koridoru kuruyor, araçların birbirleriyle ve yol altyapısıyla
haberleştiği bu modeli Antalya-Kemer ve Antalya-Sandıklı koridorlarına da
yaygınlaştırıyoruz. Akıllı Ulaşım Sistemleri Merkezlerimizle yollarımızı anlık
izleyip yönetiyoruz.”
“2003’ten Bu Yana 510 Tarihi
Köprüyü Restore Ettik”
Sayısı 6,9 milyona ulaşan
motosiklet kullanıcılarının güvenliği için motorcu dostu bariyer sistemlerini
yaygınlaştırdıklarını da söyleyen Bakan Uraloğlu, “2003’ten bu yana 510 tarihi
köprüyü restore ettik; bu yıl 11 köprümüzü daha ayağa kaldırarak kültürel
mirasımızı gelecek nesillere aktarıyoruz. Ülkemizin dört bir yanında otoyol
ağımızı genişleterek 3 bin 796 kilometreye çıkardık. 2028 sonunda 4 bin 330
kilometreye ulaşmayı hedefliyoruz.” diye konuştu.
“Kuzey Marmara Otoyolu Nakkaş-
Başakşehir Kesiminde Çalışmalarımızı Sürdürüyoruz”
Bakan Uraloğlu, Marmara
Bölgesinin nüfusun yüzde 31’ine ve milli gelirin yüzde 45’ine ev sahipliği
yaptığını dile getirerek “Bu nedenle bölgedeki otoyol ringini sadece ulaşım
değil, olası afet durumlarında hızlı müdahale ve güvenli tahliye altyapısı
olarak da görüyoruz. 2027 yılında tamamlamayı hedeflediğimiz Kuzey Marmara
Otoyolu Nakkaş- Başakşehir kesiminde çalışmalarımızı sürdürüyoruz.”
açıklamasında bulundu.
Sarıyer-Kilyos Tüneli ile
bölgedeki trafik yoğunluğunu azaltacaklarını Boğaz çevresindeki alternatif
ulaşım akslarını güçlendireceklerini belirten Bakan Uraloğlu, “2028’de
Çanakkale Otoyolu’nun Kınalı-Malkara kesimini bitirerek, Marmara Bölgesi’nin
batısında güçlü bir ring oluşturuyoruz. Çeşmeli-Kızkalesi otoyolumuzun yapım
çalışmalarına devam ediyoruz. Yine Akdeniz’de Antalya-Alanya Otoyolu, 122
kilometrelik yapısıyla bölgeyi doğu-batı yönünde kesintisiz ulaşıma
kavuşturacak.” dedi.
“Ülkemiz, 2024 Yılında 231
Milyon Yolcuyla Avrupa’da 3. Dünya’da 7. Sırada Tamamlamıştır”
Uraloğlu, İskenderun-Topboğazı
Otoyolu projesinin, Hatay’daki ulaşım sürelerini önemli ölçüde kısaltacağını ve
alternatif ulaşım imkanı sunacağını kaydederek “Ankara-Kırıkkale-Delice
Otoyolu, Orta Anadolu’yu Karadeniz’e ve Doğu’ya bağlayan yeni bir ulaşım koridoru
olacak.” şeklinde konuştu.
Havayolu yatırımlarıyla
Türkiye’yi küresel bir uçuş merkezi haline getirdiklerini de dile getirerek
“Havalimanı sayımız bugün 58’e çıktı; 175 ülkeyle anlaşmamız bulunuyor.
Ülkemiz, 2024 yılında 231 milyon yolcuyla Avrupa’da 3. Dünya’da 7. sırada
tamamlamıştır. İstanbul, Sabiha Gökçen, Antalya, Esenboğa, Adnan Menderes ve
Dalaman Havalimanları, Avrupa ve dünya sıralamalarında elde ettikleri
başarılarla ülkemizin havacılık altyapısındaki güçlü konumunu gözler önüne sermiştir.
58 Havalimanı sayımızı yapım çalışmaları devam eden Yozgat ve Bayburt-Gümüşhane
havalimanlarıyla 60’a çıkaracağız inşallah.” dedi.
2003’te 60 olan dış hat uçuş
noktasını yüzde 492 artırarak 2025 yılında 355’e çıkardıklarını belirterek
sözlerine şu şekilde devam etti:
“17 Nisan 2025’te İstanbul
Havalimanı’nda başlattığımız üçlü bağımsız pist operasyonuyla, aynı anda üç
uçağın iniş ve kalkış yapabildiği sistemi devreye aldık. Bu adımla, Avrupa’da
ilk, dünyada ise ABD’den sonra ikinci ülke olduk. Dışa bağımlılığı azaltan
yerli ve milli hava trafik yazılımımız, yedi havalimanında kullanılıyor ve tüm
verileri tek ekranda toplayarak hava trafiğini daha güvenli hale getiriyor.
Türkiye’nin ilk yerli ve millî gözetim radarının üretimini tamamladık; 2023 itibarıyla
faaliyete geçirdik.”
“Hava Kampüsü Bulunan İl
Sayımızı 12’ye Yükselttik”
Havacılığı büyük havalimanlarıyla
sınırlamadıklarını hava kampüsleriyle amatör havacılıktan pilot eğitimine kadar
her alanda havacılığı tabana yaydıklarını dile getiren Bakan Uraloğlu, “En son
Sivas Divriği Hava Kampüsü’nün açılışıyla kampüs sayımızı 14’e, hava kampüsü
bulunan il sayımızı 12’ye yükselttik.”
2018’de hizmete aldıkları
İstanbul Havalimanı’nın, Avrupa’nın en yoğun, dünyanın da en modern
havalimanlarından biri olarak hizmet verdiğini dile getiren Bakan Uraloğlu,
“2022’de hizmete aldığımız Rize–Artvin Havalimanı, yıllık 3 milyon yolcu
kapasitesiyle ülkemizin deniz üzerine inşa edilen ikinci havalimanı olma
özelliğini taşıyor. Çukurova Uluslararası Havalimanı’nı 2024 yılında hizmete
açtık. Yıllık 9 milyon yolcu kapasitesiyle Doğu Akdeniz’in en büyük
havalimanlarından biri konumunda.” diye konuştu.
Esenboğa Havalimanı’nın
Kapasitesi 30 Milyona Ulaşacak
Bakan Uraloğlu, Antalya
Havalimanı Kapasite artırımı projesi ile Türkiye’nin turizm başkentinde yolcu
kapasitesini 35 milyondan 82 milyona çıkardıklarını belirterek “Ankara’yı
bölgesel bir hava taşımacılığı merkezi haline getiriyor, yeni pist ve terminal
çalışmalarıyla 30 milyon yolcu kapasitesine ulaşarak başkentimizin havacılık
vizyonunu güçlendiriyoruz.” şeklinde konuştu.
Deprem bölgesinde inşası süren
Malatya Havalimanı Yeni Terminali’nin, sadece modern bir yapı değil, afet
sonrasında lojistik merkez işlevi görecek şekilde planlandığını kaydeden
Uraloğlu, “Kapadokya Havalimanı terminal binasını yenileyerek, dünya çapında
tanınan turizm destinasyonumuza modern, çevreci ve yüksek kapasiteli bir
altyapı kazandırıyoruz. Siirt Havalimanı’nda terminal binasını tamamen
yeniliyor, Hatay Havalimanı’nın yapımına hızla devam ediyoruz.” dedi.
Uraloğlu, Yozgat ile
Bayburt-Gümüşhane havalimanlarını da 2026 yılı içerisinde hizmete alacaklarını
belirterek “Üç etapta yürütülen Trabzon Yeni Havalimanı projesiyle,
Karadeniz’in en yoğun hava trafiğine sahip merkezine yeni bir kapasite
kazandırıyoruz. Tamamlandığında Trabzon’u uluslararası bir uçuş merkezi haline
getireceğiz.” ifadelerini kullandı.
“Yük Elleçleme Miktarımız 456
Milyon Tonu Aştı”
Bakan Uraloğlu, Türkiye’nin,
denizcilik sektöründe büyüyen altyapısı ve stratejik yatırımlarıyla önemli bir
merkez haline geldiğini de belirterek “Denizcilikte de büyük bir yükseliş
içindeyiz. Yük elleçleme miktarımız 456 milyon tonu aştı. Dünyanın en fazla
konteyner elleçleyen ilk 100 limanı arasında olan Ambarlı, Kocaeli, Tekirdağ ve
Mersin Limanlarımızın yanına bu yıl ilk kez listeye giren Aliağa Limanımızı da
ekledik.” ifadelerini kullandı.
“Yıllık Üretim Yaklaşık 300
Bin Dedveyt Ton Kapasiteye, İhracat Değeri Kilogram Başına 20 Dolara Çıktı”
Uraloğlu, denizcilikte Türkiye’ye
sınıf atlatan tarihi bir başarı elde ettiklerini belirten Bakan Uraloğlu,
sözlerine şu şekilde devam etti:
“2002 yılında 17. sırada yer alan
filomuz, 2025 yılının ilk yarısında 2 bin 203 gemiyle dünya deniz ticaretinde
10. Sıraya yükseldi. Montrö Sözleşmesi’ndeki ‘Altın Frank’ güncellemeleriyle,
boğaz geçiş gelirimiz son üç yılda 38 milyon dolardan 223 milyon dolara
yükseldi. Tersanelerimiz gemi inşasının tüm aşamalarını kendi bünyesinde
gerçekleştiren bir yapıya ulaştı; yıllık üretim yaklaşık 300 bin dedveyt ton
kapasiteye, ihracat değeri kilogram başına 20 dolara çıktı.”
Aydıncık Yat Limanı’nın yat
turizmine soluk olacağını dile getiren Bakan Uraloğlu, “Rize İyidere Lojistik
Limanı’yla yük taşımacılığı kapasitesini artırıp Doğu Karadeniz sanayisini
denizle buluşturuyor, Giresun Balıkçı Barınağı’yla balıkçılara modern alanlar
sağlayarak deniz ürünleri lojistiğinde verimliliği yükseltiyoruz.” şeklinde
konuştu.
“Biz, 5G Teknolojisiyle
Türkiye’yi Dijital Dünyanın Merkezine Taşıyoruz”
Küresel rekabetin
belirleyicisinin artık hız, veri ve bağlantı olduğunu dile getiren Bakan
Uraloğlu, “Biz, 5G teknolojisiyle Türkiye’yi dijital dünyanın merkezine
taşıyoruz. Geniş bant ve mobil abone sayımız 97 milyona ulaştı; fiber
altyapımız 638 bin kilometreye çıktı. E-Devlet Kapısı’yla dijital devlette
örnek ülkeler arasındayız; Birleşmiş Milletler e- Devlet Endeksi’nde 193 ülke
içinde 27’nci, Avrupa’da ilk 10’dayız.” dedi.
Bakan Uraloğlu, açıklamasında şu
ifadelere yer verdi:
“Yerli ve Milli ULAK baz
istasyonlarımızın evrensel ve ticari şebekelerde yaygınlaştırılması çalışmaları
devam etmektedir. Siber güvenlikte, BTK bünyesindeki USOM koordinasyonuyla 100
tam puan alarak ITU Küresel Siber Güvenlik Endeksi’nde “Rol Model Ülke”
seçildik. Uzayda da artık izleyen değil, üreten bir ülkeyiz. Geçen yıl uzaya
fırlattığımız yerli ve millî uydumuz TÜRKSAT 6A, 21 Nisan’da hizmete girdi.
Böylece kendi uydusunu üreten 11 ülke arasına girdik. TÜRKSAT 7A için de
çalışmalara başladık.”
“5G İhalesinden 3 Milyar 534
Milyon Dolar Gelir Elde Ettik”
TÜRKSAT 6A ile aktif haberleşme
uydu sayısını altıya çıkardıklarını belirten Bakan Uraloğlu, “Böylece dünya
nüfusunun üçte ikisine, Asya’nın güneyine kadar ulaşıyoruz. Yüzde 80’in
üzerinde yerlilik oranına sahip bu proje, uzay sanayiimizin en büyük adımıdır.
Yurtdışı satışlarımıza devam ediyoruz.” İfadelerini kullandı. Bakan Uraloğlu,
“Ulaşımda ve alışverişte kolaylık sağlayan Tek Kart – Türkiye Kart projesini
yaygınlaştırıyoruz; vatandaşlarımız aynı kartla şehir içi ulaşım ve ödeme
işlemlerini yapabiliyor. 5G teknolojisine geçiyoruz; iletişim hızımız 10 kat
artacak. 16 Ekim’de yapılan 5G ihalesinden 3 milyar 534 milyon dolar gelir elde
ettik. Bu kaynak, altyapı yatırımlarımızı ve Ar-Ge çalışmalarımızı
güçlendirecek, ekonomimize katkı sağlayacaktır.” diye konuştu.
Bakan Uraloğlu, 5G ile, düşük
gecikme ve yoğun bağlantı altyapısıyla akıllı şehirlerden otonom araçlara,
sanayiden eğitime kadar her alanda güçlü haberleşme altyapısıyla yeni bir çağın
kapılarını araladıklarını söyledi.
“2025 Yılında Toplam Yatırım
Tutarı 189 Milyar Lira Olan 44 Projeyi Tamamlayarak Vatandaşımızın Hizmetine
Sunduk”
2025 yılının, ulaştırma ve
haberleşmede büyük atılımların hayata geçtiği bir yıl olduğunu dile getiren
Bakan Uraloğlu, “Yollarımız, havalimanlarımız, limanlarımız ve haberleşme
altyapımızla Türkiye’nin çehresi değişti. 2025 yılında toplam yatırım tutarı 189
Milyar lira olan 44 projeyi tamamlayarak vatandaşımızın hizmetine sunduk.”
açıklamasında bulundu.
Bakan Uraloğlu, sözlerine şu
şekilde devam etti:
“10 Ocak’ta Aydın–Denizli
Otoyolu’nu, 17 Ocak’ta Konya Çevre Yolu’nun ikinci kesimini, 18 Ocak’ta Antalya
Korkuteli–Elmalı Yolu’nu, 24 Ocak’ta Malatya Çevre Yolu’nun ikinci etabını, 25
Ocak’ta Elazığ–Harput Yolu’nu, 31 Ocak’ta Pazarkule–Edirne–TEM Bağlantı Yolu’nu
tamamlayarak trafiğe açtık. 14 Mart’ta ilk millî banliyö tren setimizin
teslimini gerçekleştirdik. 23 Mart’ta Batman–Hasankeyf Yolu’nu 12 Nisan’da
Antalya Havalimanı’nın yeni terminallerini, 19 Nisan’da Siirt–Kurtalan Yolu’nu
tamamlayarak vatandaşımızın hizmetine sunduk. 21 Nisan’da TÜRKSAT 6A’yı hizmete
aldık. 25 Mayıs’ta Bolu Göynük Çevre Yolu’nu trafiğe açtık.”
7 Adet E5000 Millî Elektrikli
Lokomotifin teslimini gerçekleştirdiklerini belirten Bakan Uraloğlu, “14
Haziran’da Kırıkkale (Delice) – Çorum Hızlı Tren Hattı’nın, 7 Temmuz’da Konya
Şehir Hastanesi–Stadyum 2. Etap Tramvay Hattı’nın temellerini attık. 20
Temmuz’da Lefkoşa Batı Çevre Yolu ve Girne Köprülü Kavşağı’nı hizmete sunduk.
25 Temmuz’da Antalya–Alanya Otoyolu’nun temelini attık ve Antalya Demre Yat
Limanı’nı açtık. 26 Temmuz’da Bursa Doğancı Tüneli’ni hizmete açtık. 15
Ağustos’ta Askerî Tank Taşıma Vagonu teslimini gerçekleştirdik.” dedi.
Bakan Uraloğlu, 22 Ağustos’ta
Kars–Iğdır–Aralık–Dilucu Demiryolu Hattı’nın, 6 Eylül’de ise Kocaeli KörfezRay
Metro Hattı’nın temellerini attıklarını hatırlatarak “12 Eylül’de Elazığ
Hazardağlı Yeni Nesil Kavşağı’nı hizmete aldık. 13 Eylül’de Tunceli’de Karayolu
Toplu Açılışımızı gerçekleştirdik. 27 Eylül’de Amasya Aydınca Varyantı ve Şehit
Ahmet Özsoy Tüneli’ni, 4 Ekim’de Kaman Şehir Geçişi’ni Kaman–Savcılı–Kırşehir
İl Yolu’nu ve Kaman Çevre Yolu BSK Yapımı ve Kaman Giriş Farklı Seviyeli
Kavşaklarını halkımızın hizmetine sunduk. 8 Ekim’de Ankara - Kırıkkale - Delice
Otoyolumuzun finansal kapanış törenini gerçekleştirdik.” açıklamasında bulundu.
10 Ekim’de Rize Isırlık Yolu’nu,
12 Ekim’de Sayın Cumhurbaşkanımızın katılımı ile Trabzon Şehir Hastanesi
Kavşağı’nı, Trabzon Beşikdüzü-İskenderli-Tonya İl Yolu’nu, Trabzon Üniversite,
Yomra, 100. Yıl Kavşakları’nı, Trabzon Yenicuma-2 Kavşağı ile Boztepe Kavşağı
arasını, 18 Ekim’de Antalya Kepezüstü ve Sanayi Farklı Seviyeli Kavşakları’nı,
Antalya Elmalı-Avlanbeli Yolu’nu, Antalya Avlanbeli-Finike Yolu’nu, 31 Ekim’de
Sivas Divriği Hava Kampüsünü hizmete aldıklarını söyledi.
Uraloğlu, 1 Kasım ‘da Burdur-Tefenni-Çavdır
Yolu’nu, 8 Kasım ‘da Gazipaşa Yat
Limanı’nı hizmete aldıklarını hatırlatarak “Ankara-Eskişehir Devlet Yolu
Kertek, Ankara-Nallıhan Devlet Yolu Eymir ve Trabzon-Gümüşhane Devlet Yolu
Maçka Çatak mevkilerinde hayata geçirdiğimiz Melodili Yol Uygulamasıyla trafik
güvenliğini artırdık ve yollara keyif kattık.” şeklinde konuştu.
Bu yolları sadece şehirleri
değil, gönülleri birbirine bağlamak için yaptıklarını kaydeden Bakan Uraloğlu,
“Bu köprüleri yalnızca yakaları değil, geleceği birleştirmek için kurduk. Her
projemizde bir hayal, her eserimizde milletimizin duası var. Biz lafla değil,
eserle konuşuruz. Son 23 yılda yaptıklarımız, bu aziz milletin özgüveninin en
güçlü ifadesidir. 2026 yılı bütçemizin, Türkiye’nin büyüme hedeflerine yeni bir
ivme kazandıracağına ve küresel rekabette ülkemizi daha da yukarılara
taşıyacağına yürekten inanıyorum.” dedi.