
Ulaştırma
ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, Tersane İstanbul Projesi alanında
incelemelerde bulunmasının ardından yaptığı açıklamada, yaklaşık 150 yıldır
sivillere kapalı olan alanda, tarihi dokuyu koruyarak vatandaşların tekrar
Haliçle buluşmasını amaçladıklarını belirterek, “1,8 kilometrelik sahil hattını
bir buçuk yüzyıldan sonra insanımızla buluşturmuş olacağız. Projenin
tamamlanması ile toplam alanı 83 bin 300 metrekare olan 26 tescilli tarihi
yapıyı da restore ederek kullanımına kazandıracağız.” dedi. Tersane İstanbul’un
tarihi Osmanlı tersanelerini yeniden İstanbul’un kalbine taşıyacağının da
altını çizen Bakan Uraloğlu, “Tersane İstanbul 4 fazda inşa ediliyor. Şu anda
proje genelinde ilerleme seviyemiz yüzde 69. Halka açılacak birinci faz kapsamında
olan 25. ve 26. blokların kısmi kabulünü 11 Haziran’da yaptık. Bu yıl bitmeden
birinci fazın tamamlanmasını hedefliyoruz.” diye konuştu. Yaklaşık 889 milyon
dolarlık dev yatırımı kamu kaynağı kullanmadan gerçekleştirdiklerini vurgulayan
Uraloğlu, projenin 45 yıllık işletme süresince de hazineye toplamda 1 milyar
346 milyon dolar kira geliri kazandıracağını vurguladı.
Ulaştırma
ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, Osmanlı İmparatorluğu’ndan 600 yıllık
bir mirası çağdaş bir yaşam alanı olarak şehre geri kazandıracak Tersane
İstanbul Projesi’ni yerinde inceleyerek, açıklamalarda bulundu. Bakan Uraloğlu
yaptığı açıklamada, “Burada bulanan tarihi tersanemiz Tersane-i Amire, Fatih
Sultan Mehmet’in İstanbul’u fethinden iki yıl sonra, 1455’te kuruldu. Fatih
Sultan Mehmet sonrasında yeni kızaklar ile savaş gemisi yapımında kullanılan
havuzlar inşa edilerek tersane gelişmeye devam etti. Burası 16 ve 17.
yüzyıllarda Akdeniz Bölgesi’nde yer alan en büyük tersanelerdendi.” İfadelerini
kullandı.
“Tarihi
Dokuyu Koruyarak Vatandaşlarımızı Tekrar Haliçle Buluşturma Amacını Taşıyoruz”
Tersanenin,
Cumhuriyet Döneminde askeri ve sivil gemilerin yapımı, bakımı ve onarımında
kullanıldığını anımsatan Uraloğlu, proje alanının son 30 yılda tersane işlevini
yitirdiğini kaydederek, “Bu nedenle tarihi tersanemizin karakterini koruyarak
bu alanı gelecek nesillere aktarmak için Tersane İstanbul projesini
geliştirdik. Özellikle yaklaşık 150 yıldır sivillere kapalı bu alanda, tarihi
dokuyu koruyarak vatandaşlarımızı tekrar Haliçle buluşturma amacını taşıyoruz.”
Dedi.
Uraloğlu,
proje kapsamında sahil şeridinde yürüyüş ve bisiklet parkurları, kafe ve
dinlenme mekanları, sosyal aktivite alanları ve bin kişilik cami ile kütüphane
de yapılacağını belirterek, “Gençler ve öğrenciler için deneyim odaklı aktivite
alanları, tarihi yarımadanın turizmini destekleyen konaklama alanları, 70’er
yatlık 2 yat limanı ve su sporları alanları oluşturuyoruz. Böylece 1,8 kilometrelik sahil hattını bir
buçuk yüzyıldan sonra insanımızla buluşturmuş olacağız.” ifadelerini kullandı.
“İstanbul’un
Marka Değerine Önemli Bir Katkıda Bulunuyoruz”
Projenin
tamamlanması ile toplam alanı 83 bin 300 metrekare olan 26 adet tescilli tarihi
yapıyı da restore ederek kullanımına kazandıracaklarını belirten Bakan
Uraloğlu, “Özetle bu eşsiz bölgenin hem endüstri mirasına sahip çıkıyor hem de
İstanbul’un marka değerine önemli bir katkıda bulunuyoruz. Tersane İstanbul;
tarihi Osmanlı tersanelerini yeniden İstanbul’un kalbine taşıyacak, gözlerden
uzak kalan tersane bölgesi; zengin geçmişini gözler önüne seren örnek bir
koruma yaklaşımıyla, yeniden kent yaşamının canlı bir parçası olacak.” diye
konuştu.
“Bu
Yıl Bitmeden Birinci Fazın Tamamlanmasını Hedefliyoruz”
Bakan
Uraloğlu, 1.8 kilometre kıyı bandına sahip Tersane İstanbul’un 4 fazda inşa
edildiğini kaydederek, 23 Şubat 2019’da temelin atılarak çalışmalara
başlandığını anımsattı. Uraloğlu, proje genelinde ilerleme seviyesinin yüzde 69
olduğunu belirterek, “Halka açılacak birinci faz kapsamında olan 25. ve 26.
blokların kısmi kabulünü 11 Haziran’da yaptık. Bu yıl bitmeden birinci fazın
tamamlanmasını hedefliyoruz. Osmanlı döneminde torpido fabrikası olarak
kullanılan yapının restorasyonu bitince ulusal ve uluslararası organizasyonlar
ile hizmet vermeye başlıyor olacağız.” dedi.
“Hazinemize
Toplam 1 Milyar 346 Milyon Dolar Kira Geliri Kazandırmış Olacağız”
Uraloğlu,
yaklaşık 889 milyon dolarlık dev bir yatırım olan projeyi kamu kaynağı
kullanmadan gerçekleştirdiklerinin altını çizerek, “45 yıllık işletme süresince
de hazinemize toplam 1 milyar 346 milyon dolar kira geliri kazandırmış
olacağız. Tersane İstanbul projesini hem İstanbul hem de Türkiye için çok
önemli bir kazanım olarak görüyorum.
Tarihi simge yapılarıyla; dört mevsim İstanbullular için popüler bir
kültür-sanat etkinlikleri merkezi olacağına inanıyorum. Bölgenin tarihi
dokusuyla uyum içindeki mimarisiyle gerek İstanbullular gerek yerli ve yabancı
turistler için bir çekim noktası haline gelecektir.” şeklinde konuştu.
“İstanbul’un
Ulaşım ve İletişim Altyapısı İçin Yaklaşık 1 Trilyon 184 Milyar 556 Milyon Lira
Yatırım”
Uraloğlu,
Tersane İstanbul’un binlerce kişiye istihdam oluşturacağını ve milyonlarca
ziyaretçi ağırlayacağını belirterek, İstanbul’un ulaşım ağının gelişmiş
olmasının da turizm faaliyetlerinin gelişmesi açısından çok önemli olduğunu
kaydetti. Uraloğlu, “Ulaşım seyahati mümkün kılar ve ulaşım sistemlerinin
gelişimi turizm ve ticareti canlandırır. Bu noktada Ulaştırma ve Altyapı
Bakanlığı olarak Sayın Cumhurbaşkanımızın liderliğinde İstanbul’u Avrupa’nın ve
dünyanın en gelişmiş şehirlerinden biri haline getirmek için dev projeler inşa
ettik. Son 22 yılda İstanbul’un ulaşım ve iletişim altyapısı için yaklaşık 1
trilyon 184 milyar 556 milyon lira yatırım gerçekleştirdik.” dedi.
“Son
22 Yılda Bölünmüş Yol Uzunluğunu 350 Kilometreden 795 Kilometreye Çıkardık”
Marmaray,
Avrasya Tüneli, İstanbul Havalimanı, Çamlıca Kulesi, Yavuz Sultan Selim
Köprüsü, Kuzey Marmara ve İstanbul-İzmir Otoyolları ve İstanbul-Ankara Yüksek
Hızlı Tren Hattı gibi dev yatırımları hayata geçirerek, İstanbul’u modern ve
efektif bir ulaşım altyapısı ile hayallerin ötesinde bambaşka bir noktaya
taşıdıklarını belirten Uraloğlu, “İstanbulluların yaşam kalitesini yükselttik
ve İstanbul’u çok kıymetli bir marka şehre dönüştürdük. Son 22 yılda; bölünmüş
yol uzunluğunu 350 kilometreden 795 kilometreye, BSK kaplamalı yol uzunluğunu
356 kilometreden 847 kilometreye çıkardık. 3 bin 410 metre uzunluğunda 68
köprüsü vardı, biz köprü sayısını 952'ye, toplam köprü uzunluğunu da 115 bin
257 metreye yükselttik.” dedi.
“Marmaray
ile Açıldığı Günden Bu Yana Yaklaşık 1 Milyar 165 Milyon Yolcu Taşıdık”
Uraloğlu,
İstanbul’un 932 metre uzunluğunda sadece 3 tüneli olduğunu anımsatarak12 tünel
daha yaptıklarını ve tünel uzunluğunu 22 bin 401 metreye çıkardıklarını
bildirdi. Uraloğlu, “Bu köprü ve tünellerimiz ile İstanbul kent içi trafiğine
adeta nefes aldırdık. Marmaray ile açıldığı günden bu yana yaklaşık 1 milyar
165 milyon yolcu taşıdık.” diye konuştu.
Uraloğlu,
İstanbulluların ve İstanbul’a gelen ziyaretçilerin şehir içinde daha hızlı ve
kolay ulaşım imkanına kavuşması içinde şehir içi raylı toplu taşımacılık
altyapısının gelişmesi adına da çok önemli projeler hayata geçirdiklerini
anımsatarak, “Bakanlık olarak İstanbul’da son olarak hizmete aldığımız
Halkalı-İstanbul Havalimanı Metrosu’nun 14 kilometre uzunluğundaki
Arnavutköy-İstanbul Havalimanı kesimiyle 161,7 kilometre hat inşa ettik.
İstanbul’da inşa ettiğimiz 7 raylı sistem hattından toplam 25,3 kilometre
uzunluğundaki; Levent-Hisarüstü Metrosu, Pendik-Sabiha Gökçen Havalimanı
Metrosu, Başakşehir-Çam ve Sakura Şehir Hastanesi-Kayaşehir Metrosu ve Bakırköy
Sahil-Bahçelievler-Güngören-Bağcılar Kirazlı Metrosu’nun yapımını Bakanlık
olarak biz tamamladık ve İstanbul Büyükşehir Belediyesine devrettik.”
İfadelerini kullandı.
“Yavuz
Sultan Selim Köprüsü Üzerindeki Demiryolu Bağlantısı ile Marmaray’a Alternatif
İkinci Bir Demiryolu Hattına Daha Kavuşacağız”
Uraloğlu,
toplam 122,4 kilometre uzunluğundaki; İstanbul MARMARAY ve Gebze-Halkalı
Banliyö Hattı, Gayrettepe-Kağıthane-İstanbul Havalimanı Metrosu ve
Sirkeci-Kazlıçeşme Raylı Sistem hattının işletmesinin sorumluluğunu ise
Bakanlık olarak üstlendiklerini de belirterek, “Şu anda Halkalı-İstanbul
Havalimanı Metrosu’nun Halkalı-Arnavutköy Kesiminde ve Altunizade-Çamlıca
Camii-Bosna Bulvarı Metrosunda yapım çalışmalarına süratle devam ediyoruz.
Yine, Halkalı-Kapıkule hızlı tren projemizin yapım çalışmaları sürüyor. Yavuz
Sultan Selim Köprüsü üzerinde hayata geçireceğimiz demiryolu bağlantısı ile
İstanbul Boğazı üzerinde Marmaray’a alternatif ikinci bir demiryolu hattına
daha kavuşacağız ve İstanbul’un uluslararası yük taşımacılığındaki konumu daha
da güçlenecek.” şeklinde konuştu.
Ankara
İstanbul Arası 80 Dakika Olacak
Uraloğlu,
İstanbul-Ankara Yüksek Hızlı Tren hattından sonra tamamen yeni bir hat olacak
Ankara-İstanbul Süper Hızlı Tren Hattı projesini gündeme alarak ön projeleri
tamamladıklarını belirterek, “Süper hızlı tren hattımızın güzergâh uzunluğu 344
kilometre olacak. Saatte 350 kilometre hıza ulaşacak trenlerimizle seyahat
süresini 80 dakikaya indireceğiz.” dedi.
“İstanbul,
Havacılık Alanında Dünyanın En Büyük Küresel Transit Merkezlerinden Biri Haline
Geldi”
İstanbul
Havalimanı’nın da dev kapasitesiyle, Türkiye’yi uluslararası bir aktarma
merkezi yaptığını ve Türkiye’yi küresel havacılıkta zirveye taşıdığını da
bildiren Uraloğlu, “Bugün İstanbul, havacılık alanında dünyanın en büyük
küresel transit merkezlerinden biri haline gelmiş durumdadır. Her yıl
Avrupa’nın en yoğun havalimanları arasında birinciliği kaptırmayan İstanbul
Havalimanımız başarısını her geçen gün artan yeni uçak trafiği ve yolcu
rekorlarıyla da devam ettirmektedir.” İfadelerini kullandı.
“Çamlıca
Kulesi’ni Hizmete Açıldığından Bu Yana 1 Milyon 871 Bin Üstünde Kişi Ziyaret
Etti”
Dünya’da
ilk defa bir haberleşme kulesinden aynı anda 100 adet FM radyo yayını yapabilen
Çamlıca Kulesi ile Çamlıca tepelerinde dağınık halde bulunan 33 adet demir
yığınını kaldırarak İstanbul’un siluetine önemli bir katkı sağladıklarının
altını çizen Uraloğlu, “İstanbul'un silüetini, tarihi simgelerini ve doğal
güzelliklerini panoramik manzaralarla sunan Çamlıca Kulesi her gün ziyaretçi
akınına da uğruyor. Çamlıca Kulesi'ni hizmete açıldığı 29 Mayıs 2021 tarihinden
bu yana 1 milyon 871 bin üstünde kişi ziyaret etti.” diye konuştu.
Projeleri
mimari estetikleriyle eşsiz yapılar olarak inşa ettiklerini vurgulayan Bakan
Uraloğlu, sözlerine şu şekilde devam etti:
“Tüm
projelerimiz estetik ve özgün mimarileri ile Türkiye’yi ilk kez gören yabancı
ziyaretçiler üzerinde son derece olumlu etkiler bırakıyor. Bu noktada hayata
geçireceğimiz tüm projeleri turizmin gelişmesi açısından da değerlendirerek,
taşıdıkları bu özel anlam nedeniyle de hep estetik ve özgün mimari gözeterek
yapmaya devam edeceğiz. Bu düşüncelerle Tersane İstanbul projesini bu aşamaya
getiren en üst kademesinden en alt kademesine kadar tüm yüklenici firma ve
Altyapı Yatırımları Genel Müdürlüğü çalışanlarına teşekkür ediyor,
başarılarının devamını temenni ediyorum.” dedi.