
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı
Abdulkadir Uraloğlu, Halkalı-İstanbul Havalimanı Hattı’nın Halkalı-Arnavutköy
kesimindeki yapım çalışmalarını yerinde inceledi. Bakan Uraloğlu, Halkalı
İstasyonu – Olimpiyat Köyü İstasyonu arasında sürücüsüz test sürüşü
gerçekleştirdi.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı
Abdulkadir Uraloğlu, Halkalı-İstanbul Havalimanı Hattı’nın Halkalı-Arnavutköy
kesimindeki yapım çalışmalarını yerinde inceledi. Bakan Uraloğlu, inceleme ve
basın açıklamasının ardından Halkalı İstasyonu – Olimpiyat Köyü İstasyonu
arasında bir test sürüşü gerçekleştirdi.
Bakan Uraloğlu, basın
açıklamasında büyük şehirlerin ekonomik ve kültürel dinamizmin merkezi olan
yaşam alanları olduğunu ifade ederek “Bu alanların güzelliği de insanların
şehirle ve birbirleriyle kurduğu bağın kesintisiz akışıyla pekişir. İşte tam bu
noktada, kent içi raylı sistemler, modern şehirlerin can damarı olarak ortaya
çıkıyor. Raylı sistemler, hızlı, güvenli ve konforlu ulaşımıyla;
vatandaşlarımıza zaman kazandırıyor ve günlük yaşamın ritmini kolaylaştırıyor.”
şeklinde konuştu.
Bir çalışanın iş yerine, bir
öğrencinin okuluna daha güvenli ve daha hızlı ulaşırken, hayatın akışının da
kesintisiz devam ettiğini söyleyen Uraloğlu, “Aynı zamanda yeni hatlar ve
istasyonlar, mahalleleri ekonomik ve sosyal açıdan canlandırarak şehrin
dokusunu güçlendiriyor ve bölgeler arasındaki bağları daha da sıkılaştırıyor.
Özetle bu sistemler, sadece bir ulaşım aracı değil, aynı zamanda şehirlerimizin
sürdürülebilir geleceğini inşa eden birer köprüdür.” dedi.
“Ülkemiz Genelinde İnşa
Ettiğimiz Kent İçi Raylı Sistem Uzunluğunu 853 Kilometreye Çıkarmış Olacağız”
İstanbul gibi tarihi ve kültürel
bir hazineyi modern çağın gereklilikleriyle buluşturan bu projelerin, tüm
kentlerin hikayesine yeni ve güçlü sayfalar eklediğini vurgulayan Bakan
Uraloğlu, sözlerine şu şekilde devam etti:
“Bu noktada Ulaştırma ve Altyapı
Bakanlığı olarak özellikle büyük şehirlerde yaşayan vatandaşlarımız için çok
önemli kent içi raylı sistem projeleri hayata geçirdik. Bugün, Türkiye
genelinde tamamlayarak vatandaşımızın hizmetine sunduğumuz kent içi raylı
sistem hattı uzunluğu yaklaşık 434 kilometreye ulaştı. Ayrıca Bakanlık olarak 122 kilometre kent içi
raylı sistem hattının yapımını sürdürüyoruz. 297 kilometre yeni hattın yapımını
da planlıyoruz. Yapımı devam eden ve planladığımız projelerimizi de hayata
geçirdiğimizde bakanlık olarak bugüne kadar ülkemiz genelinde inşa ettiğimiz
434 kilometre kent içi raylı sistem uzunluğunu yaklaşık 853 kilometreye
çıkarmış olacağız.”
“Bugüne Kadar İstanbul
Genelinde 161,8 Kilometre Raylı Sistem Hattını Hizmete Açtık”
İstanbul’un trafiğini
rahatlatmanın en büyük anahtarının raylı ulaşım projeleri olduğunu ifade eden
Uraloğlu, “Bu doğrultuda bugüne kadar İstanbul genelinde 161,8 kilometre raylı
sistem hattını hizmete açtık. Ancak durmuyor, devam ediyoruz! Şu anda, bir
araya geldiğimiz Halkalı-İstanbul Havalimanı hattının Halkalı-Arnavutköy kesimi
ve Altunizade-Çamlıca Camii-Bosna Bulvarı Metrosu olmak üzere toplam 22
kilometre uzunluğundaki hatlarda yapım çalışmalarımız sürüyor.” diye konuştu.
“İstanbul Genelinde İnşa
Ettiğimiz Toplam Hat Uzunluğu 188,3 Kilometreye Ulaşacak”
Bakan Uraloğlu,
Altunizade-Çamlıca Camii-Bosna Bulvarı Metro Hattı’mızı Ümraniye Spor Köyü’ne
kadar uzatacak yeni bir projeyi daha Bakanlığın üstlendiğini belirterek, “Kazım
Karabekir-Topağacı-Ümraniye Spor Köyü Raylı Sistem Hattı ile Bosna Bulvarı’ndan
itibaren Yavuztürk, Kazım Karabekir, Topağacı ve Ümraniye Spor Köyü
istasyonlarını hizmete alarak 4,5 kilometre uzunluğunda yeni bir hat daha
kazandıracağız. Böylece, yapımı devam eden hat uzunluğumuz 26,5 kilometreye,
İstanbul genelinde inşa ettiğimiz toplam hat uzunluğu ise 188,3 kilometreye
ulaşacak.” açıklamasında bulundu.
31,5 Kilometre Uzunluğundaki
Halkalı-İstanbul Havalimanı Metrosu 7 İstasyondan Oluşuyor
Uraloğlu, İstanbul Havalimanı
Raylı Sistem Hattı projesi adı altında Gayrettepe’den Halkalı’ya bağlantı
sağlayacak hattımızın Kağıthane-İstanbul Havalimanı kesimini 22 Ocak 2023’te,
Kağıthane – Gayrettepe arasını ise 29 Ocak 2024 tarihinde hizmete sunduklarını da
hatırlattı.
7 istasyondan oluşan 31,5
kilometre uzunluğundaki Halkalı-İstanbul Havalimanı Metrosunun 14 kilometre
uzunluğundaki Arnavutköy-İstanbul Havalimanı kesimini ise geçen yıl Mart ayında
hizmete açtıklarını belirten Uraloğlu, sözlerine şu şekilde devam etti:
“Bu kesimde açılan
Arnavutköy-Hastane ve Taşoluk İstasyonlarıyla; Arnavutköy – İstanbul
Havalimanı-Gayrettepe ile bütünleşik olarak İstanbul Havalimanı İstasyonundan
devamla; İstanbul Havalimanı’nda; yapacağımız hızlı tren hattı, Kağıthane İstasyonunda;
Mahmutbey-Mecidiyeköy-Kabataş Metro Hattı, Gayrettepe İstasyonunda; Yenikapı –
Hacıosman Metrosu ve Metrobüs ile entegrasyon sağladık. Bu entegrasyonlar
sayesinde; Arnavutköy-İstanbul Havalimanı arasını 8 dakikada,
Arnavutköy-Göktürk arasını 20 dakikada, Arnavutköy-Kağıthane arasını 32
dakikada, Arnavutköy-Gayrettepe arasını 41 dakikada, Arnavutköy- Beşiktaş
arasını ise 44 dakikada kat ederek metro konforu ile hızlı ve güvenli bir
şekilde sağlamış olduk.”
“17,5 Kilometrelik
Arnavutköy-Halkalı Hattında Çalışmalar Devam Ediyor”
17,5 kilometrelik
Arnavutköy-Halkalı hattında çalışmalara hızla devam ettiklerini söyleyen Bakan
Uraloğlu, “Aslında biz bu kesimi de bitirdiğimizde Halkalı- İstanbul
Havalimanı- Gayrettepe Metro Projesi adı altında; tamamı yeraltında olan metro
sınıfında Türkiye’nin en uzun ve en hızlı, dünyanın da en uzunlarından biri
olacak 69 kilometrelik bir ring hattını tamamlamış olacağız.” bilgisini
paylaştı.
Projenin son durumuna ilişkin
de bilgi veren Bakan Uraloğlu, açıklamasında şu ifadelere yer verdi:
“Ana hat tünellerinde, 6,60 metre
çapında 8 adet TBM kullanarak toplam 55 bin 600 metrelik hat tünelini
tamamlayarak tünel kazılarını bitirdik. Tünel kaplama betonu imalatlarını
tamamladık. İstasyonlarda, makas yapılarında ve servis istasyonlarındaki inşaat
çalışmalarında betonarme imalatlarını bitirdik. İstasyonlarının ince inşaat
işlerinde yüzde 97 ilerleme kat ettik. Elektromekanik işlerindeki çalışmalarda
ise yüzde 91 oranında ilerleme sağladık. Test ve devreye alma çalışmalarına
devam ediyoruz.”
Sinyalizasyon sisteminin trenli
dinamik haberleşme testlerinin Halkalı Stadı İstasyonuna kadar yapıldığını ve
test çalışmalarının devam ettiğini de belirten Bakan Uraloğlu, “Tren
entegrasyonunun tamamlanmasının ardından sinyalizasyon testlerine başlayarak
sertifikalandırma sürecine de geçeceğiz.” dedi.
Halkalı-Gayrettepe Arası 57
Dakika Olacak
Şu anda yapımları devam eden;
Fenertepe, Kayaşehir, Olimpiyatköy, Halkalı Stadı ve Halkalı İstasyonlarında
ince işler, peyzaj çalışmaları ve elektromekanik imalatlarının tamamlanmak
üzere olduğunu vurgulayan Bakan Uraloğlu, “Bu istasyonlarımızın tamamlanması
ile de Kayaşehir İstasyonunda; Bakırköy-Kirazlı-Başakşehir-Kayaşehir Metrosu
ile, Olimpiyatköy İstasyonunda; Ataköy-İkitelli-Olimpiyat Metrosu ile, Halkalı
Stadı İstasyonunda; Kabataş-Mecidiyeköy-Mahmutbey-Bahçeşehir-Esenyurt Metrosu
ile, Halkalı İstasyonunda ise Yenikapı-Kirazlı-Halkalı Metrosu ve MARMARAY ile
entegrasyon sağlanacak.” açıklamasında bulundu.
Bakan Uraloğlu, bu entegrasyonlar
sayesinde; Halkalı-İstanbul Havalimanı arasının 30 dakikada, Halkalı-Göktürk
arasının 43 dakikada, Halkalı-Kağıthane arasının 54 dakikada,
Halkalı-Gayrettepe arasının 57 dakikada, Küçükçekmece-Kemerburgaz arasının 50
dakikada, Başakşehir (Metrokent)-Kağıthane arasının ise 48 dakikada kat
edileceğini bildirdi.
“Şu Ana Kadar Hatlarımızda
Yaklaşık 24,5 Milyon Yolcu Taşıdık”
Halkalı-İstanbul
Havalimanı-Gayrettepe Metro Projesinin teknolojik altyapısının ve araçlarının
da Türkiye’nin yerli ve milli üretim gücünü yansıttığını söyleyen Bakan
Uraloğlu, sözlerine şu şekilde devam etti:
“İlk defa yerli ve milli
imkanlarla, Bakanlığımızca desteklenen bir proje ile ASELSAN tarafından
geliştirilen sinyalizasyon sistemini de bu hattımızda kullandık. Şu ana kadar
hatlarımızda yaklaşık 24,5 milyon yolcu taşıdık. Şimdi sizlerle birlikte
Halkalı İstasyonu – Olimpiyat Köyü İstasyonu arasında sürücüsüz olarak küçük
bir test sürüşü yapacağız. Ancak 15 Aralık’ta asıl sertifikasyon süreçleri
başladığında, metro araçlarımız sürücüsüz olarak bu testlerden geçecek. Ayrıca
şu anda sürücülü olarak hizmet veren kullanımdaki 10 setimizi de kademeli olarak
sürücüsüz sisteme dönüştüreceğiz.”
Uraloğlu ayrıca, sertifikasyon
sürecinin başarıyla tamamlanmasının ardından hattın tamamını da 2026 yılının
ilk çeyreğinde hizmete almayı hedeflediklerini belirtti.
İstanbul’un 1004 Kilometre
Metro Hattına Daha İhtiyacı Var
İstanbul’un ulaşım sorununu artık
yüzeyden çözmenin mümkün olmadığını ifade eden Bakan Uraloğlu, “Yapılan
Çalışmalar İstanbul’un 1004 kilometre metro hattına daha ihtiyacı olduğunu
gösteriyor. İstanbul’un şu anda 380 kilometre metro hattı var ve Bakanlığımızın
bu yeni hattımızla birlikte yapımı devam eden projeleri bittiğinde İstanbul’un
raylı sistem uzunluğu 407 kilometreye çıkacak. Demek ki yaklaşık 600
kilometrenin üzerinde bir metro hattı daha yapılması gerekiyor.” diye konuştu.
İstanbul gibi tarihi ve kültürel
bir hazinenin modern çağın gerekleriyle buluştuğu bir şehirde, raylı
sistemlerin vazgeçilmez olduğunun altını çizen Uraloğlu, “Marmaray başta olmak
üzere inşa ettiğimiz metrolara, her bir hat, bu kadim şehrin hikayesine yeni
bir sayfa eklemiştir. Çünkü raylı sistemler, sadece bugünü değil, yarını da
inşa eder. Bu noktada Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı olarak Cumhurbaşkanımız
Sayın Recep Tayyip Erdoğan’ın liderliğinde biz her zaman İstanbul ve
İstanbulluların yanındayız.” dedi.
İstanbulluların ihtiyaçlarına
cevap veren, hızlı, emniyetli ve konforlu ulaşım ağını tesis edene kadar da
çalışacaklarını söyleyen Uraloğlu,
İstanbul’un tarihi mirasını da koruyarak geleceğe taşıyacaklarını, aynı
zamanda çağdaş ve yaşanabilir bir şehir inşa edeceklerini ifade etti.