
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı
Abdulkadir Uraloğlu, Deniz Ticaret Odası Müşterek Meslek Komiteleri 7.
Toplantısı kapsamında açıklamada bulundu. Bakan Uraloğlu, dün gece Karadeniz’de
iki gemide gerçekleşen patlamalar noktasında süreci yakından takip ettiklerini
belirterek Kıyı Emniyeti Genel Müdürlüğünün ve Sahil Güvenlik Ekiplerinin
gerekli müdahalelerde bulunduğunu söyledi. Uraloğlu, “Kairos isimli gemiye Kıyı
Emniyeti Genel Müdürlüğümüz yangın sürerken başarılı bir müdahaleyle 25
denizciyi iyi bir operasyonla kurtardı.” ifadesini kullandı.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı
Abdulkadir Uraloğlu, Deniz Ticaret Odası Müşterek Meslek Komiteleri 7.
Toplantısı kapsamında açıklamada bulundu. Uraloğlu, konuşmasının başında dün
gece Karadeniz’de iki gemide gerçekleşen patlamalar noktasında süreci yakından
takip ettiklerini belirterek Kıyı Emniyeti Genel Müdürlüğünün ve Sahil Güvenlik
Ekiplerinin gerekli müdahalelerde bulunduğunu söyledi. Uraloğlu, “Kairos isimli
gemiye Kıyı Emniyeti Genel Müdürlüğümüz yangın sürerken başarılı bir
müdahaleyle 25 denizciyi iyi bir operasyonla kurtardı. Huzurlarınızda Kıyı
Emniyeti Genel Müdürlüğümüze ve Bakanlığımızdaki bütün çalışma arkadaşlarıma
teşekkür ediyorum.” dedi.
Diğer gemi ile ilgili de hayati
bir tehlike olmadığını ve yakından ilgili birimlerin de takip etmeye devam
ettiğini belirten Bakan Uraloğlu, bütün denizcilere bir kez daha geçmiş olsun
dileklerini iletti.
“Türkiye Dünyanın Önde Gelen
Denizci Ülkelerinden Oldu”
Bakan Uraloğlu, denizciliğin bir
meslekten öte bir yaşam tarzı, bir kader birliği olduğunu dile getirdi.
Uraloğlu, açıklamasında şu ifadelere yer verdi:
“Ekmeğini denizden çıkartmanın ne
demek olduğunu burada bulunan herkes iyi bilir. Deniz cömerttir; çünkü alın
teriyle, cesaretle, sabırla emek veren herkese bereketini, rızkını fazlasıyla
bahşeder. İşte bu noktada Sayın Cumhurbaşkanımızın kaptanlığında, denizcilikten
sorumlu Bakanlık olarak attığımız her adımı bu şuurla attık.”
Denizleri Mavi Vatan
bildiklerini; denizciliği milli ve öncelikli sektör kabul ettiklerini söyleyen
Uraloğlu, “Hamdolsun bugün Türkiye; 217 adet liman tesisi, 85 faal tersanesi,
186 tekne imal ve çekek yeri, 65 yat limanı, 23 gemi geri dönüşüm tesisi, 400
balıkçı barınağı ve 1 milyonu aşan amatör denizcisi ile dünyanın önde gelen
denizci ülkelerinden oldu.” açıklamasında bulundu.
2025 yılının ise Türk
denizciliğinin altın yılı olarak tarihe geçtiğini vurgulayan Bakan Uraloğlu,
“Hatırlayacağınız üzere denizcilikle ilgili yaptığımız son programlarımızda
Türk Deniz Ticaret Filomuzu dünya sıralamasında ilk 10’a taşıyacağımızın sözünü
veriyorduk. Verdiğimiz sözümüzü de tuttuk ve son basamağı aştık! 2002’de 8,9
milyon dedveyt ton ile 17. sırada olan Türk sahipli filo, 2025’in ilk yarısında
2.203 gemisiyle 53,1 milyon dedveyt tona ulaşarak dünya sıralamasında 10.
sıraya yükseldi! Bu başarıyı elbette sizlerle birlikte omuz omuza kararlılıkla
çalışarak elde ettik. Bu vesileyle de başta sizler olmak üzere emeği geçen
herkesi tekrardan tebrik ediyorum.” ifadelerini kullandı.
Limanlarda Rekor Üstüne Rekor
Limanlarda da rekor üstüne rekor
kırdıklarını söyleyen Bakan Uraloğlu, “2002 yılından bu yana limanlarımızda
elleçlenen yük miktarı yüzde 180, konteyner miktarı ise yüzde 443 arttı. 2024
yılında limanlarımızda elleçlenen yük miktarı yaklaşık 532 milyon tona,
konteyner miktarı ise 13 milyon 529 bin TEU’ya ulaştı” şeklinde konuştu.
Uraloğlu, uzun yıllardır dünyanın
en fazla konteyner elleçleyen ilk 100 limanı arasında olan Ambarlı, Kocaeli,
Tekirdağ ve Mersin limanlarının yanına bu yıl ilk kez listeye giren Aliağa
Limanı’nı da eklediklerini kaydetti. Uraloğlu, “Dünyanın en fazla konteyner
elleçleyen 100 limanı arasında 5 limana sahip olmamız da ülkemizin deniz
lojistiğindeki gücünü küresel arenada tescil etti.” diye konuştu.
“Umman ile Denizcilik
Alanındaki Anlaşmamız, Ülkemizin İmzaladığı 65. Denizcilik Anlaşması Oldu”
Denizcilik sektörünün bu altın
yılında yakın zamanda elde ettikleri yeni müjdeleri de paylaşan Uraloğlu,
açıklamasına şu şekilde devam etti:
“Bu hafta başında Londra’da
düzenlenen Uluslararası Denizcilik Örgütü 34. Genel Kurulunda, Umman Sultanlığı
ile ‘Denizcilik Alanında İş Birliğine Dair Anlaşma’ ve ‘Ulaştırma Koridorları
ile Haberleşme Alanlarında Mutabakat Zaptı’ olmak üzere iki tarihi anlaşmaya
imza attık. Denizcilik alanındaki anlaşmamız, ülkemizin imzaladığı 65.
denizcilik anlaşması oldu. Bu anlaşmalarla Umman’dan gelen yüklerin Türkiye
üzerinden Avrupa’ya aktarılması konusunda önemli bir anlaşmayı hayata geçirmiş
olduk. Hayırlı uğurlu olsun.”
“Yeterlik Belgelerimizin
Tanındığı Ülke Sayısı 42’ye Yükseldi”
Uraloğlu ayrıca, dünyanın en
büyük ikinci bayrak devleti filosuna sahip olarak denizcilikte en etkili
ülkelerinden biri olan Panama ile STCW; Gemi Adamlarının, Eğitim Belgelendirme
ve Vardiya Tutma Standartları sözleşmesini imzaladıklarını da kaydetti. Uraloğlu, “Panama ile imzaladığımız bu son
anlaşmayla birlikte yeterlik belgelerimizin tanındığı ülke sayısı da 42’ye
yükselmiş oldu. Ama bu sizlerin de çok iyi bildiği üzere sıradan bir anlaşma
değil. Çünkü Türk gemi adamlarımız bundan böyle dünyanın en büyük ikinci
filosuna sahip Panama bayraklı gemilerde de görev alabilecek. Bu anlaşma,
denizcilerimizin küresel istihdam imkanlarını büyük ölçüde artıracak,
ticaretimizi geliştirecek ve Türkiye’nin küresel denizcilikteki görünürlüğünü
zirveye taşıyacaktır.” ifadelerini kullandı.
Türkiye IMO’ya Üst Üste 14.
Kez Seçildi
Hayata geçirdikleri projelerin,
çalışmaların ve başarılı diplomatik temasların; Türkiye’nin, uluslararası
denizcilik arenasındaki yerini ön sıralara taşıdığını ve Türkiye’yi denizcilik
alanında karar verici ülkeler arasında saygın bir konuma yükselttiğini kaydeden
Bakan Uraloğlu, “Daha dün Türkiye'nin, Uluslararası Denizcilik Örgütü (IMO)
Konsey üyeliğine 139 ülkenin desteğini alarak üst üste 14. kez seçilmesi de
bunun en güzel kanıtıdır.” dedi.
“2002’de 41 Olan Yat Limanı
Sayımızı En Son Gazipaşa Yat Limanımızı Hizmete Açarak 65’e Çıkardık”
Son 23 yılda inşa ettikleri yeni
yat limanlarıyla, sürekli artan bağlama kapasitesiyle Türkiye’yi yat turizminde
de cazibe merkezi haline getirdiklerini söyleyen Bakan Uraloğlu, sözlerine şu
şekilde devam etti:
“2002’de 41 olan yat limanı
sayımızı en son Gazipaşa Yat Limanımızı da hizmete açarak 65’e çıkardık. 8 bin
500 olan bağlama kapasitemizi de yaklaşık 26 bine yükselterek 3 katından fazla
arttırdık. Yapımı devam eden Datça Yat Limanı, Tekirdağ Yat Limanı, İstanbul’da
Haliç Yat Limanı ve Kompleksi ve Mersin Aydıncık Yat Limanları ile bu vizyonu
daha da büyütüyoruz. Kruvaziyer
turizminde de büyük başarılara imza atıyoruz. 2025’in ilk 10 ayında
limanlarımıza uğrak yapan kruvaziyer gemi sayısı geçen yılın aynı dönemine göre
%14,9 artışla 1.278 oldu. Kruvaziyerle
gelen yolcu sayısı ise 2 milyon 21 bini aştı. Biz zaten bu yıl 2 milyon yolcu
sınırını rahatlıkla aşacağımızı öngörüyorduk. Ama bu başarıyı yılın 10. ayında
elde ettik. İnşallah bu yıl sonu, 2 milyon 259 bin olan 2013 yılının rekorunu
da geride bırakacağız.”
Ro-Ro taşımacılığında da büyük
başarılar elde ettiklerini söyleyen Bakan Uraloğlu, “Geçen yıl 706 bin
birimdeki yükü deniz yoluyla taşıdık. Bu yıl da ilk 10 ayda 600 binden fazla
araç taşıyarak bu alandaki artış trendimizi devam ettiriyoruz. Hatırlarsanız en
son ülkemizden İtalya’ya da uluslararası düzenli Ro-Ro seferleri başlatmıştık.
Karayolu ağırlıklı taşımacılığımızı denizlere aktarmak için yeni Ro-Ro hatları
kurmayı sürdürüyoruz.” açıklamasında bulundu.
Gezi, Eğlence, Dinlence ve
Spor İçin Özel Tasarlanmış Teknelerin Sayısı 135 Bini Aştı
Yeni yat limanlarıyla yat bağlama
kapasitesini yükseltirken, vatandaşlar için cazip bir yaşam tarzı haline gelen
tekneciliğin gelişimiyle de; gezi, eğlence, dinlence ve spor için özel
tasarlanmış teknelerin sayısının da 135 bini aştığını kaydeden Uraloğlu,
sözlerine şu şekilde devam etti:
“Bu artışla birlikte tekne ve yat
yapım sanayimizde dünya pazarında önemli bir yere geldi. Ülkemiz 2025 yılında
yat projeleri sipariş defterinde toplam boy uzunluğuna göre dünyada İtalya’nın
ardından 2. sıraya yükseldi. Gemi sanayimiz 2024 yılında 1,91 milyar dolarlık
ihracat gerçekleştirdi. Bu değerin dörtte birinden fazlasını katma değeri çok
daha yüksek olan yat inşa sanayimiz oluşturdu. İhracatta 2 milyar dolara ulaşan
yat ve teknecilik sektörümüzün yan sanayi ile birlikte ekonomik büyüklüğü 5,5
milyar dolara ulaştı. Pazarın yıllık büyüme oranı da ortalama yüzde
yirmilerde.”
“Elektrikli, Hibrit Yatlar
Ülkemizde Üretiliyor”
Küresel olarak, yat ve tekne
endüstrisinin sürekli olarak yenilik ve teknolojik ilerlemeye odaklanmış
durumda olduğunu da vurgulayan Bakan Uraloğlu, “Özellikle çevre dostu
teknolojiler, enerji verimliliği, otonom seyir sistemleri gibi alanlarda önemli
gelişmeler yaşanıyor. Bu kapsamda
çevreci bir anlayış ile yenilenebilir enerji kaynakları ve alternatif enerji
kullanma konusundaki başarılarımızın bir sonucu olarak elektrikli, hibrit
yatlar da Ülkemizde üretiliyor. Ayrıca ülkemiz, modern yat üretiminin yanı sıra
dünyada önemli bir bakım ve onarım merkezi haline de geldi. Son yıllarda yeni
inşa yanında mevcut yatlarda yapısal veya tasarımsal değişikliklerin yapıldığı
refit ve retrofit konularında da ülkemize gelen talepler dikkat çekici şekilde
artmıştır.” şeklinde konuştu.
“Bugüne Kadar Sektöre Yaklaşık
20 Milyar Liralık ÖTV’siz Yakıt Desteği Sağladık”
Denizcilerin üzerindeki yükü
paylaşmak için 2004 yılında ÖTV’siz yakıt uygulamasını hayata geçirdiklerini
hatırlatan Bakan Uraloğlu, “Sicillerimize kayıtlı yük ve yolcu taşıyan
gemilere, ticari yatlara, hizmet ve balıkçı gemilerine özel tüketim vergisi tutarını
sıfıra indirdik. Bugüne kadar sektöre yaklaşık 20 milyar liralık ÖTV’siz yakıt
desteği sağladık.” dedi.
Uraloğlu, denizcilikte yeşil
dönüşüm için yürürlüğe koydukları ve Mart ayında yeniledikleri “Hurdaya Ayrılan
Türk Bayraklı Gemilerin Yerlerine Yeni Gemi İnşa Edilmesinin Teşvikine Dair
Yönetmelik" kapsamında destek mekanizması oluşturduklarını ve verdikleri
teşviklerin sektör tarafından yoğun talep gördüğünü ifade etti.