
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı
Abdulkadir Uraloğlu, Devlet Hava Meydanları İşletmesi (DHMİ) havacılıkta önemli
bir reform niteliği taşıyan Serbest Rota Hava Sahası (Free Route Airspace –
FRA) uygulamasının bu geceden itibaren Türk Hava Sahası’nda uygulamaya
alınacağını duyurdu.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı
Abdulkadir Uraloğlu, Devlet Hava Meydanları İşletmesi (DHMİ) ile Türk havacılık
tarihinde kritik bir adımı daha hayata geçireceklerini bildirdi. Bakan
Uraloğlu, “Havacılıkta önemli bir reform niteliği taşıyan Serbest Rota Hava
Sahası (Free Route Airspace – FRA) uygulaması, DHMİ’nin koordinasyonunda bu
geceden itibaren ülkemiz hava sahasında kullanılmaya başlanacak.” ifadelerini
kullandı.
Serbest Rota Hava Sahası
uygulaması hakkında bilgi veren Bakan Uraloğlu, açıklamasında şu ifadelere yer
verdi:
“Hava araçlarına, belirlenen
giriş ve çıkış noktaları arasında klasik uçuş rotalarına bağlı kalmaksızın
serbestçe uçuş planlama imkânı tanıyan FRA; uçuş sürelerinde kısalma, yakıt
tasarrufu ve karbon salınımının azaltılması gibi hem ekonomik hem de çevresel
alanlarda büyük kazanımlar sağlayacak.”
DHMİ’nin 2019’dan Bu Yana
Kapsamlı Hazırlık Sürdürüyor
Bakan Uraloğlu, Türkiye’de FRA’ya
geçiş için yürütülen kapsamlı çalışmaların DHMİ tarafından 2019 yılında
başlatıldığını belirterek, “Bu süreçte, hava sahası düzenlemelerinden trafik
akışının daha emniyetli ve hızlı yönetilebilmesi için yeni operasyonel
yöntemler geliştirmeye birçok alanda çalışma yaptık. Uluslararası standart ve
gerekliliklerle uyumlu usulleri olgunlaştırarak FRA için gerekli tüm süreçleri
tamamladık.” açıklamasında bulundu.
Eurocontrol ile Birlikte
Gerçekleştirilen Simülasyon Süreci
Bakan Uraloğlu ayrıca, DHMİ’nin
öncülüğünde Eurocontrol ile yapılan anlaşma kapsamında Ocak–Mayıs 2022
döneminde yaklaşık 400 hava trafik kontrolörünün katılımıyla Eurocontrol
İnovasyon Merkezinde gerçek zamanlı simülasyonlar gerçekleştirildiğini de
kaydetti.
Bakan Uraloğlu, test sürecinin
önemine dikkati çekerek “Bu süreç yeni düzenlemelerin güvenle uygulanmasını,
kontrolörlerin sisteme adaptasyonunu, operasyonel güvenlik analizlerinin
başarıyla tamamlanmasını sağladı.” şeklinde konuştu.
İlk Aşama Bu Gece Başlıyor
Bakan Uraloğlu, başarıyla
gerçekleştirilen simülasyonların ardından alınan karar doğrultusunda Türk Hava
Sahasında FRA uygulamasının bu gece itibarıyla DHMİ tarafından FL305 ve
üzerindeki seviyelerde başlatılacağını belirterek sözlerine şu şekilde devam etti:
“Uygulama 2025–2026 kış döneminde
gece saatlerinde yerel saat ile 23:00-05:00 arasında yürütülecek. 2026–2027 kış
döneminden itibaren ise 24 saat esasına göre tam zamanlı hale getirmeyi
hedefliyoruz. Sistemin devreye
alınmasıyla birlikte hava araçları daha kısa ve verimli rotaları tercih
edebilecek. Böylece, uçuş sürelerinde kısalma, yakıt tüketiminde tasarruf,
karbon salınımının azalması, çevresel etkinin minimize edilmesi gibi önemli
kazanımlar elde edilecek.”
Daha Alt Seviyelerde FRA
Uygulamasının Yolu Açılıyor
Bakan Uraloğlu, uygulamanın ilk
aşamasından elde edilecek geri bildirimler doğrultusunda, FL305 olan alt
limitin Avrupa’daki örneklere benzer şekilde daha aşağı seviyelere çekmeyi
değerlendireceklerini belirtti. Bakan Uraloğlu, “Bu kapsamda, Ülkemizde
sürdürülen Hava Sahasının Esnek Kullanımı (FUA) çalışmalarının 10 bin feet –
FL285 aralığını kapsayacak şekilde genişletilebilmesi halinde, FRA’nın daha
düşük irtifalarda uygulanmasının da önü açılacak.” dedi.
Uraloğlu, bu gelişmenin hayata
geçmesiyle birlikte “Türkiye iç hat uçuşlarında serbest rota kullanımının
yaygınlaşması, havalimanları arası uçuşlarda daha uygun güzergâhların
oluşturulması, uçuş sürelerinin daha da kısalması ve yakıt tasarrufunun artması
mümkün olacak.” şeklinde konuştu.