
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı
Abdulkadir Uraloğlu, Trabzon Sürdürülebilir Kentsel Ulaşım Programı (SKUp)
Uluslararası Sürdürülebilir Ulaşım Konferansı’nda konuştu. Bakan Uraloğlu,
“Amacımız, kentimizi sürdürülebilir, erişilebilir, güvenli ve çevreye duyarlı
bir ulaşım anlayışıyla geleceğe taşımak; Trabzon’u yeşilin, mavinin ve
hareketliliğin harmonisinde bir dünya markası yapmaktır.” dedi.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı
Abdulkadir Uraloğlu, Trabzon Sürdürülebilir Kentsel Ulaşım Programı (SKUp)
Uluslararası Sürdürülebilir Ulaşım Konferansı’nda konuştu. Bakan Uraloğlu,
“Ulaşım, haberleşme ve şehircilik alanında gerçekleştirilen yatırımlarla
büyüyen Türkiye’mizin gelecek vizyonunu; dünyanın nabzını tutarak, teknolojik
gelişmeleri yakından takip ederek ve daima entegrasyonu merkeze koyarak
şekillendiriyoruz.” ifadesini kullandı.
“Amacımız, Kentimizi
Sürdürülebilir, Erişilebilir, Güvenli ve Çevreye Duyarlı Bir Ulaşım Anlayışıyla
Geleceğe Taşımaktır”
Bakan Uraloğlu, Türkiye
Yüzyılı’nda, insan ve çevre odaklı, akıllı ve güvenli entegre ulaştırma
sistemleri ve hızlı iletişim ağlarıyla, dünyada öncü olmak vizyonuyla
çalışmalara devam ettiklerini belirtti. Bakan Uraloğlu, açıklamasında şu
ifadelere yer verdi:
“Bu kapsamda ülkemizin ve Avrupa
Birliği’nin ortak çalışmasıyla yürütülen bu projemiz ulaştırma vizyonumuzu
yerel ölçekte somutlaştıran önemli bir örnek niteliğindedir. Amacımız,
kentimizi sürdürülebilir, erişilebilir, güvenli ve çevreye duyarlı bir ulaşım
anlayışıyla geleceğe taşımak; Trabzon’u yeşilin, mavinin ve hareketliliğin
harmonisinde bir dünya markası yapmaktır!”
Türkiye’nin Ulaşım ve
Haberleşme Altyapısına Yaklaşık 300 Milyar Dolar Yatırım
Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı
olarak, büyük ve güçlü Türkiye vizyonu doğrultusunda son 23 yılda ulaştırma ve
haberleşme alanında dünya ölçeğinde projelere imza attıklarına dikkati çeken
Bakan Uraloğlu, “İnsanı yaşat ki devlet yaşasın anlayışıyla yürüttüğümüz
çalışmalarla, milletimizin hayatına değer katan, şehirlerimizi birbirine
yaklaştıran, üretimi, ticareti ve istihdamı destekleyen dev yatırımları hayata
geçirdik.” diye konuştu.
Cumhurbaşkanı Recep Tayyip
Erdoğan’ın liderliğinde Türkiye’nin ulaşım ve haberleşme altyapısına yaklaşık
300 milyar dolar yatırım gerçekleştirdiklerini belirten Bakan Uraloğlu,
“Karayollarımızdan demiryollarımıza, limanlarımızdan havaalanlarımıza kadar her
alanda yaptığımız yatırımlarla Türkiye’yi erişilebilir, entegre ve rekabetçi
bir ulaşım ağına kavuşturduk.” şeklinde konuştu.
“SKUp, 2053 Net Sıfır Emisyon
Hedeflerine Katkı Sağlayan Stratejik Bir Ulusal Dönüşüm Aracı Haline Gelmiştir”
Bakan Uraloğlu, küresel ölçekte
ulaştırmanın geleceğinin artık yeşil enerji, dijital teknolojiler ve entegre
hareketlilik çözümleri ile şekillendiğinin bilinciyle de yatırımları yalnızca
ekonomik büyüme değil, çevresel sürdürülebilirlik ilkeleriyle hayata
geçirdiklerini söyledi. Bakan Uraloğlu, sözlerine şu şekilde devam etti:
“Avrupa Yeşil Mutabakatı, Paris
İklim Anlaşması ve net sıfır emisyon hedeflerimiz doğrultusunda, ulaştırma
politikalarımızı bu küresel dönüşümle uyumlu hale getiriyoruz. Sayın Cumhurbaşkanımızın sıkça vurguladığı
insanı merkeze alan, çevreye duyarlı, planlı ve yaşanabilir şehirler hedefimiz
kapsamında, temel amaçları sürdürülebilir ulaşım, erişilebilirlik ve yaşam
kalitesinin artırılması olan Sürdürülebilir Kentsel Ulaşım Planı (SKUp) Türkiye
Programı’nı yürütmekteyiz.”
Program sayesinde, kentlerde
trafik sıkışıklığının azaltılması, karbon salımının düşürülmesi, bisiklet ve
yaya yollarının yaygınlaştırılması gibi somut adımlar attıklarını söyleyen
Bakan Uraloğlu, “Bakanlık olarak toplu taşımaya öncelik veren, enerji
verimliliği yüksek ve kapsayıcı bir ulaşım anlayışının vücut bulması için
gayret göstermeye devam ediyoruz. Bu gayretimiz ile, SKUp Türkiye hem
şehirlerin yaşam kalitesini yükselten hem de ülkenin 2053 net sıfır emisyon
hedeflerine katkı sağlayan stratejik bir ulusal dönüşüm aracı haline
gelmiştir.” dedi.
“Artan Şehir Nüfus Oranları
Sürdürülebilir Politika ve Projelerle, İleri Teknolojileri İçeren Çözüm
Arayışlarını Zorunlu Kılıyor”
Türkiye İstatistik Kurumu
verilerine göre 2007 yılında nüfusun yüzde 70’inin il ve ilçelerde yaşarken
bugün yaklaşık 86 milyon olan nüfusun yüzde 93’ünün il ve ilçelerde yaşadığını
belirten Uraloğlu, “İl ve ilçe merkezlerinde yaşanan bu nüfus artışına paralel
olarak şehirlerimiz de yeni konut projeleriyle büyük bir değişim içine girmiş
durumda.” açıklamasında bulundu.
Bu değişimin yanında ulaşım
hizmetleri, sağlık hizmetleri, eğitim hizmetleri ve benzeri tüm konularda yeni
ihtiyaçların ortaya çıkardığını söyleyen Bakan Uraloğlu, “Artan şehir nüfus
oranları da artık geleneksel yaklaşımların dışında, sürdürülebilir politika ve
projelerle, ileri teknolojileri içeren çözüm arayışlarını zorunlu kılıyor.”
ifadesini kullandı.
Bugün, hem Türkiye’de hem dünyada
birçok şehrin dijital dönüşüm sürecinden geçtiğini ve bu değişime adapte olmaya
çalıştığını söyleyerek “Bakanlık olarak da uluslararası ve ulusal ulaşım
yatırımlarımızın yanı sıra kent içi ulaşım sistemlerinin inşa edilmesi ve
geliştirilmesi amacıyla şehirlerimize kapsamlı destek sağlıyoruz. Bu kapsamda
İstanbul, Ankara, İzmir, Kocaeli, Düzce ve Trabzon başta olmak üzere birçok
şehrimizde Sürdürülebilir Kentsel Ulaşım Planlarını hazırlamaya ve ulusal
ulaşım sistemimizle entegre etmeye başladık.” dedi.
Bakan Uraloğlu, şehirlerin ulaşım
planlarının hazırlanmasına çok önem verdiklerini vurgulayarak program dahilinde
olmayan şehirleri de içine alacak yeni projeleri hayata geçirmek için Avrupa
Birliği ile çalışmalar yürüttüklerini söyledi.
Ulaştırma alanında AB
müktesebatıyla uyumlu en yüksek standart ve kuralları uygulama çalışmalarını
kararlılıkla sürdürdüklerini belirten Uraloğlu, 2002 yılından bu yana devam
eden Türkiye-Avrupa Birliği Mali İşbirliği’nin de bu çalışmaları ulaştırmanın her
sektöründe desteklediğini ve hızlandırdığını belirtti.
“IPA Fonları Aracılığıyla
Sürdürülebilir Kentsel Ulaşım Planlarının Hazırlanması İçin Belediyelere Destek
Oluyoruz”
Uraloğlu, Halkalı-Kapıkule
Demiryolu Hattı, Ankara-İstanbul Hızlı Tren Hattı Köseköy-Gebze Kesimi,
Irmak-Karabük-Zonguldak ve Samsun-Kalın Demiryolu Hatları Projelerinde olduğu
gibi kamu kaynaklarına AB hibelerini eklediklerini kaydetti.
Bu büyüklükteki projelerin
yanında milletin yaşam kalitesini yükselten, güvenli, ekonomik, konforlu,
hızlı, çevreye duyarlı, akılcı hizmetlerin sunulduğu, sürdürülebilir projelerin
öneminin bilincinde olduklarını vurgulayan Bakan Uraloğlu, sözlerine şu şekilde
devam etti:
“Avrupa Birliği’nin
Sürdürülebilir ve Akıllı Hareketlilik Stratejisine paralel olarak, Bakanlık
olarak IPA Fonları aracılığıyla sürdürülebilir kentsel ulaşım planlarının
hazırlanması için de Belediyelere destek oluyoruz. Trabzon Sürdürülebilir
Kentsel Ulaşım Planı da işte bu gayretin çıktılarından biridir. Bu planla,
Trabzon Büyükşehir Belediyemizle birlikte Trabzon’u daha yeşil, daha çevreci,
daha erişilebilir bir şehir haline getirecek ve kentimizin trafik güvenliğini
arttıracak çok önemli bir adım atıyoruz.”
Hazırlanan planların,
Trabzonlulara ve misafirlere daha iyi bir yaşam kalitesi sağlamak amacıyla kent
sakinlerinin ve ilgili ticari organizasyonların hareketlilik ihtiyaçlarını
karşılamaya yönelik olduğunu dile getiren Uraloğlu, “Planlar, toplu taşıma
ağlarını güçlendirerek, yaya ve bisiklet yollarını yaygınlaştırarak, trafik akışını
optimize ederek ve dijital akıllı ulaşım sistemlerini entegre ederek
tasarlanmıştır. Kentimizin ulaşım ihtiyaçlarını ele almanın yanı sıra yerel ve
üst ölçekteki çevresel, sosyal ve ekonomik hedeflere ulaşabilmeyi de
sağlayacaktır.” dedi.
“Trabzon’umuzda Son 23 Yılda
Ulaştırma ve Altyapıya Yaklaşık 179 Milyar Lira Yatırım Gerçekleştirdik”
Bu projenin yanı sıra Ulaştırma
ve Altyapı Bakanlığı olarak Trabzon’a kazandırdıkları projelerin de yalnızca
ulaşımı kolaylaştırmakla kalmadığını söyleyen Bakan Uraloğlu, “Aynı zamanda
yerel ekonomiye, turizme ve yaşam kalitesine de doğrudan katkı sunuyor.
Bakanlık olarak Trabzon’umuzda son 23 yılda ulaştırma ve altyapıya yaklaşık 179
milyar lira yatırım gerçekleştirdik.” diye konuştu.
2002’de 56 kilometre olan
bölünmüş yol uzunluğunu 265 kilometreye, bitümlü sıcak karışım kaplamalı yol
ağını ise 89 kilometreden 541 kilometreye yükselttiklerinin altını çizen
Uraloğlu, sözlerine şu şekilde devam etti:
“Karadeniz Sahil Yolu ile
Sinop’tan Sarp Sınır Kapısı’na kadar bölünmüş yollarla bağlantı sağladık.
Avrupa’nın en uzunu Zigana Tüneli ile Trabzon’u Ortadoğu’ya ve ülkemizin bütün
illerine açtık. Tanjant Yolu’nu bitirdik, Kanuni Bulvarı’nda sona yaklaştık.
54,3 kilometre uzunluğundaki Trabzon Güney Çevre Yolu’nun birinci etabını
başlattık.”
Türkiye’nin 11. karayolu ekolojik
köprüsünü de Trabzon’da Ganita ile Pazarkapı arasında, Karadeniz Sahil Yolu
üzerinde inşa ettiklerini söyleyen Uraloğlu, “Yaban hayatını koruyan ve
yaya-bisiklet hareketliliğini teşvik eden bu köprümüz, sürdürülebilir kentsel
ulaşımın somut bir örneği olarak inşallah yıl sonunda hizmete girecek.” dedi.
Uraloğlu, Trabzon Büyükşehir
Belediyesi ile omuz omuza çalışarak; Akçaabat’tan Yomra Merkeze uzanan, Şehir
Hastanesi, Akyazı Stadyumu, Meydan, Üniversite, Otogar ve Havalimanı gibi 31
istasyon içeren yaklaşık 32 kilometrelik kent içi raylı sistemi de Trabzon’a
kazandıracaklarını belirtti. Bakan Uraloğlu, projeyi yatırım programına dahil
ederek, toplu taşımayı merkeze alan bu hatla karbon ayak izini minimize
edeceklerini söyledi.
Deniz Üzerine 3. Havalimanı
Bu demiryolu ağlarının düşük
emisyonlu taşımacılığı teşvik ederek 2053 net sıfır hedeflerine güçlü destek
vereceğini de belirten Bakan Uraloğlu, “Hatırlayacağınız üzere Sayın
Cumhurbaşkanımız kentimize son gelişinde deniz üzerine inşa edilecek üçüncü
havalimanımızın Trabzon'da olacağını müjdeledi. Mevcut 2 bin 640 metrelik pist
yetersiz kaldığı için, biraz kuzeye 3 milyon metrekarelik dolgu alanı üzerine
yıllık 10 milyon yolcu kapasiteli yeni havalimanı inşa edeceğiz. Bu yeni havalimanı, şehrimiz ve bölgemiz
açısından turizm, ticaret ve kültürel etkileşimde yeni ufuklar açacak; hem
yerel ekonomimizi canlandıracak hem de şehrimizin yeşil ve mavi harmonisini
gökyüzüyle buluşturarak, Trabzon'u dünyanın nabzını tutan bir havacılık merkezi
olarak konumlandıracaktır.” açıklamasında bulundu.
Trabzon’un Karadeniz’in kalbinde,
Orta Koridor’un önemli merkezlerinden biri olarak; limanı, havaalanı, karayolu
ve planlanan demiryolu bağlantılarıyla uluslararası ulaşım ağları açısından
stratejik bir konuma sahip olduğunu dile getiren Uraloğlu, “Şehrimiz, güçlü
altyapısı ve vizyoner projeleriyle, gelecekte Akdeniz’den Karadeniz’e,
Avrupa’dan Kafkasya’ya uzanan ticaret yollarında kilit bir rol üstlenmeye devam
edecektir. Bu noktada bizleri bir araya getiren konferansımızda ortaya konacak
her fikir ve önerinin, Trabzon’un daha yaşanabilir, erişilebilir ve düzenli bir
şehir kimliğine kavuşmasına katkı sağlayacağına inanıyorum.” dedi.