
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı
Abdulkadir Uraloğlu, Türkiye’nin stratejik konumunu son 23 yılda
gerçekleştirdikleri yatırımlarla güçlendirdiklerini belirtti. Bakan Uraloğlu,
“Yatırımlarımızın ülke ekonomisine toplam katkısının bir trilyon dolar olduğunu
ve yıllık bir milyon kişiye istihdam sağladığını hesaplıyoruz” dedi.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı
Abdulkadir Uraloğlu, Pakistan’ın başkenti İslamabad’da düzenlenen Bölgesel
Ulaştırma Bakanları Konferansı’na katıldı. Bakanlar Yuvarlak Masa
Toplantısı’nda konuşan Bakan Uraloğlu, ulaştırma alanında bölgesel
dayanıklılığı artırmak, bağlantısallığı güçlendirmek ve sürdürülebilir kalkınma
hedefleri doğrultusunda ortak bir vizyon oluşturmak için bir arada
bulunduklarını kaydetti.
“Ulaştırma Koridorlarının
Çeşitlendirilmesi Artık Bir Tercih Değil, Stratejik Bir Zorunluluktur”
Son yıllarda küresel ölçekte
yaşanan krizlere dikkati çeken Uraloğlu, açıklamasında şu ifadelere yer verdi:
“Tedarik zinciri aksamaları ve
jeopolitik gerilimler, ulaştırma sektörünün sadece bir lojistik alan değil,
aynı zamanda ekonomik gelişmenin, ulusal güvenliğin ve bölgesel istikrarın
temel dayanaklarından biri olduğunu açıkça göstermiştir. Ulaştırma koridorlarının
çeşitlendirilmesi artık bir tercih değil, stratejik bir zorunluluktur.”
Asya Kalkınma Bankası’nın, Asya
ve Pasifik Bölgesi Ulaşım Altyapısı ve Yatırım Görünümü 2035 Raporu’nun da
bölgesel altyapı ihtiyacının büyüklüğünü açık biçimde ortaya koyduğunu söyleyen
Bakan Uraloğlu, “Rapor, Asya-Pasifik bölgesinin ulaşım altyapısını geliştirmek,
bakımını yapmak ve onarmak için 2020 ile 2035 yılları arasında tahmini 43
trilyon ABD doları gerekeceğini göstermektedir. Bu rakam, bölgenin gayri safi
yurtiçi hasılasının yaklaşık yüzde 2'sine denk gelmektedir.” açıklamasında
bulundu.
Ortalama yatırım talebinin ise
2000 ile 2020 yılları arasında yıllık 750 milyar ABD dolarından, 2020 ile 2035
yılları arasında yıllık 2,7 trilyon ABD dolarına çıkmakta olduğunu belirten
Bakan Uraloğlu, bu bağlamda ulaşım yatırım ihtiyaçlarının üç katına çıkmasının,
proaktif planlama ve kaynak seferberliği gerektirdiğini söyledi.
Uraloğlu, söz konusu rakamların
bölgenin geleceğini planlarken birlikte hareket etmenin, kaynakları verimli ve
tamamlayıcı biçimde kullanmanın gerekliliğini net biçimde gösterdiğini
sözlerine ekledi.
Ulaştırma ve Haberleşme
Alanında Yaklaşık 300 Milyar Dolarlık Yatırım
Bakan Uraloğlu, Türkiye’nin;
Asya, Avrupa ve Afrika’nın kavşak noktasındaki konumu sayesinde, bölgesel
ulaştırma ağlarının doğal merkezlerinden biri olduğunu da vurguladı ve
açıklamasında şu ifadelere yer verdi:
“Biz bu stratejik konumu, son 23
yılda ulaştırma ve haberleşme alanında gerçekleştirdiğimiz yaklaşık 300 milyar
dolarlık yatırım ile daha da güçlendirdik. Yatırımlarımızın ülke ekonomisine
toplam katkısının yaklaşık bir trilyon dolar olduğunu ve ulaştırma sektöründe
yıllık bir milyon kişiye istihdam sağladığını hesaplıyoruz.”
Türkiye olarak bu yatırımlar ile
güçlü deneyimi de bölgesel düzeyde paylaşmaya hazır olduklarını da belirten
Bakan Uraloğlu, “Müteahhitlik hizmetlerinde 137 ülkede 12 binin üzerinde proje
üstlenmiş, toplam 530 milyar dolarlık bir iş hacmine ulaşmış durumdayız. Biz bu
başarıyı yalnızca ekonomik bir gösterge değil, dost ülkelerle kurduğumuz güvene
dayalı iş birliklerinin bir sonucu olarak görüyoruz.” şeklinde konuştu.
Bölgesinde Lider Ulaştırma
Merkezi
Uraloğlu, bu projelerin
Türkiye’yi bölgesinde lider, küresel ölçekte ise öncü bir ulaştırma merkezi
konumuna taşıdığını ifade ederek “Doğu-Batı Hazar Geçişli Orta Koridor ve
Kalkınma Yolu projeleri de bu vizyonun merkezinde yer almaktadır. Orta Koridor ile Çin-Avrupa taşımaları için
hâlihazırda kesintisiz bir bağlantı sunarken, Kalkınma Yolu projesi ile
Güneydoğu Asya’dan gelen yüklerin Irak ve Türkiye üzerinden Avrupa’ya
ulaşmasını hedefliyoruz.” şeklinde konuştu.
“Orta Koridor’un Pakistan,
İran ve Orta Asya Bağlantılarıyla Güçlendirilmesini Stratejik Bir Hedef Olarak
Görüyoruz”
Pakistan’ın ulaştırma alanında
son yıllarda gerçekleştirdiği dönüşüme de dikkati çeken Uraloğlu, sözlerine şu
şekilde devam etti:
“Çin–Pakistan Ekonomik Koridoru
kapsamında yürütülen ulaştırma ve enerji projeleri, yalnızca Pakistan’ın
kuzey-güney bağlantısını güçlendirmekle kalmamakta; Orta Asya ve Çin’i
birbirine bağlayan yeni bir stratejik eksen ortaya koymaktadır. Bu projelerin,
bölgesel ticaretin güvenliği, verimliliği ve çeşitliliği açısından büyük bir
potansiyel taşıdığına inanıyoruz. Özellikle, Pakistan’ın Gwadar Limanı’nı
bölgesel ticaret ve lojistik merkezi haline getirme vizyonunu büyük bir
memnuniyetle karşılıyoruz. Türkiye olarak, Asya’dan Avrupa’ya uzanan Orta
Koridor’un Pakistan, İran ve Orta Asya bağlantılarıyla güçlendirilmesini
stratejik bir hedef olarak görüyoruz.”
Ulaştırma politikalarının artık
yalnızca yol ve hat inşasından ibaret olmadığını ifade eden Bakan Uraloğlu,
“Çevreye duyarlı, dijital kapasitesi yüksek ve krizlere dayanıklı altyapılar ön
plana çıkmaktadır. Türkiye, bölgesel entegrasyonu güçlendirmeye, sürdürülebilir
ulaşım politikalarını desteklemeye kararlılıkla devam edecektir.” açıklamasında
bulundu.