Logo

Doğunun meyve sebze ihracatına demiryolları can verecek

Bakan Arslan, Doğu Anadolu Bölgesi'nde yapımında sona gelinen Bakü-Tiflis-Kars Demiryolu Projesi'nin bir kolu olan Kars-Iğdır-Dilucu-Nahçıvan Demiryolu Projesi'ne ilişkin değerlendirmelerde bulundu.

Ulaşımda Türkiye'nin doğusu ile batısı arasında yapılan bütün çalışmaların genel anlamda orta koridorun tamamlayıcısı olduğuna işaret eden Arslan, "Yavuz Sultan Selim Köprüsü, diğer iki köprümüz, Avrasya, Marmaray orta koridorun birer tamamlayıcısı. En son 1915 Çanakkale Köprüsü'nü yapıyoruz, bu da bu koridorun bir tamamlayıcısı. Bu orta koridor, Avrupa'dan gelen yük hareketini ülkemiz üzerinden ülkemizin güneyine, Ortadoğu'ya kadar indirebilecek bir koridor. İşte onun için orta koridoru tamamlarken sadece Bakü-Tiflis-Kars Demiryolu değil, başka alternatifler de üretmek istiyoruz." diye konuştu.

Arslan, Bakü-Tiflis-Kars Demiryolunu kullanacakların, bu yolun kolu olan Kars-Iğdır-Dilucu-Nahçıvan üzerinden güneydeki bölgelere gidilebileceğini ifade ederek, sözlerini şöyle sürdürdü:

"Edirne'den bir tren Kars'a geldikten sonra, Bakü-Tiflis-Kars Demiryolu'nu kullanacaksa Kazakistan'a, Türkmenistan'a dolayısıyla Çin'in kuzeyine gitmiş olacak. Bir de alternatif oluşturmak istiyoruz, Kars üzerinden Iğdır-Dilucu-Nahçıvan'a dolayısıyla İran'a gidecek bir hat. Bu da yine Türkiye üzerinden doğu istikametine giden yüklerin İran'a, oradan Pakistan'a, Hindistan'a, Çin'in de güneyine erişebileceği bir koridoru tamamlamış olacak. Bu projeyi de o yüzden çok önemsiyoruz."

Türkiye-Azerbaycan-İran iş birliği 

Yapılması planlanan Kars-Iğdır-Dilucu-Nahçıvan Demiryolu hattında sadece Türkiye'nin değil, İran ve Azerbaycan'ın da taraf olduğunu anlatan Bakan Arslan, "Biz bu projeyi çalışırken Azerbaycan ve Nahçıvan ile çok sıkı ilişkiler içinde çalışıyoruz. Aynı zamanda İran ile süreçleri beraber yürütüyoruz. Etütlerde belli bir aşamaya geldik. Tabi uluslararası projeler, Bakü-Tiflis-Kars tecrübelerimizde gösterdi ki, sadece bir ülkenin hazır olması yetmiyor. Muhatap olan diğer ülkelerin de hazır olması gerekiyor." dedi.

Tarafların anlaşmasının ardından demiryolunun yapımına başlanacağını dile getiren Arslan, şöyle konuştu:

"Bakü-Tiflis-Kars Demiryolu'nda Azerbaycan ve Gürcistan ile anlaştık, üç ülke olarak yol aldık. Şimdi aynı şekilde bu koridoru da tamamlamak için İran ve Azerbaycan ile görüşmelerimizi sürdürüyoruz. 'Her iki taraf da hazır, eş zamanlı, başlanılabilir' denildiği an başlayacağız. Bunların süreçlerini yürütüyoruz. Taraf olan bütün ülkeler Kars-Iğdır-Dilucu-Nahçıvan-İran koridorunun öneminin farkında. Sadece zamanlamayla ilgili görüşmelerimiz ve çalışmalarımız devam ediyor."

"Taşıma koridorlarıyla ürünler pazarlara kolay ulaşacak"

Doğu Anadolu'da, karayolu ve demiryolları yapımının yanı sıra sanayinin de gelişmesiyle bölgede üretilen ürünlerin hedef pazarlara daha rahat gideceğini vurgulayan Arslan, "Yöreye has çok özel meyve sebzeler üretiliyor ama bunlar hedef pazarlara ulaşamadığı için yerelde tüketiliyor, dolayısıyla üretim de artmıyor ancak ürünler demiryolu marifetiyle hedef pazarlara, buradan çıkıp son nokta olan yere gidebilir hale gelince insanlar çok daha fazla üretebilir, çok daha fazla satmak isteyebilir hale gelecek." değerlendirmesinde bulundu.

Arslan, yapılan ve inşa edilecek demir yolları ile karayollarının Türkiye'nin doğusundaki meyve ve sebzeyi hedef pazarlara ulaştırıp ülke ekonomisine katkı sağlayacağını dile getirerek, şunları kaydetti:

"Cazibe merkezleri istihdam ve üretimi destekleyecek, barajlar özellikle meyve ve sebzeciliğin önemli olan bölgelerde bu tip ürünlerin üretilmesini destekleyecek. Oluşturacağımız taşıma koridorları ki, demiryolu da dahil bu meyve sebzelerin pazarlara kolay ulaşımını sağlayacak. Bütün bunlar, ülkenin kalkınması ve buradan kaynaklı hem yerelde insanlara ekonomik olarak katma değer oluşturması hem de ülke ekonomisinin büyümesi adına önemli avantaj sağlıyor."