Ulaştırma
ve Altyapı Bakanı Cahit Turhan, işletmeye alınacak yeni yüksek hızlı
tren (YHT) setleriyle, taşınan günlük yolcu sayısının 2020'nin son çeyreğinde
30 bine ulaşmasının beklendiğini söyledi.
Turhan, TCDD Taşımacılık AŞ'nin faaliyete başlamasının
4'üncü yılı dolayısıyla yaptığı açıklamada, şirketin demiryolu taşımacılığının
serbestleştirilmesinin ardından demiryolu tren işletmecisi olarak kurulduğunu
ifade etti.
Kuruluşun, rekabete açılan demiryolu sektöründe yüksek
hızlı trenler, konvansiyonel ana hat ve bölgesel trenler, kent içi toplu
taşımacılıkta Marmaray ve Başkentray ile feribot işletmeciliği, lojistik
faaliyetler ve demiryolu araçlarının bakım-tamir ve revizyonunu üstlendiğini
anlatan Turhan, "TCDD Taşımacılık, tren işletmeciliğinde
liderliğini sürdürüyor." dedi.
Ankara-Eskişehir, Ankara-Konya, Ankara-Eskişehir-İstanbul,
Konya-Eskişehir-İstanbul yüksek hızlı demiryolu hatlarında günde yaz döneminde
48, kış döneminde 44 seferle 22 bin yolcuya hizmet verildiğini dile
getiren Turhan, müşteri memnuniyet oranının yüzde 98'e ulaştığını
bildirdi.
Turhan, YHT-otobüs ve YHT-tren kombine taşımacılığıyla
Bursa, Kütahya, Tavşanlı, Afyonkarahisar, Karaman, Antalya ve Alanya'ya seyahat
süresinin önemli oranda azalmasıyla YHT'ye talebin her geçen gün arttığına
dikkati çekerek, şöyle konuştu:
"Artan yolcu talebini karşılamak üzere Almanya'dan
temin edilecek 12 yeni YHT setinin ikisi aralık ayında teslim alındı. Diğer 10
YHT setinin de bu aydan itibaren birer ay arayla teslim alınması
planlanıyor."
Testleri tamamlanan setlerin 1 Şubat'tan itibaren sırayla
işletmeye alınacağını kaydeden Turhan, "Bunun sonucunda YHT'lerin hem
sefer sayısı hem yolcu kapasitesi önemli oranda artacak. İşletmeye alınacak
yeni setlerle YHT ile şu anda 22 bin olan taşınan günlük yolcu sayısının
2020'nin son çeyreğinde 30 bine ulaşması bekleniyor." ifadesini kullandı.
"Marmaray'da
500 bin yolcuyla rekor kırıldı"
Turhan, TCDD Taşımacılık tarafından işletilen Marmaray'ın kent
içi toplu taşımacılıkta İstanbullulara büyük kolaylık sağladığını, YHT'lerin ve
diğer trenlerin Avrupa'ya geçişine olanak tanıdığını kaydetti.
Ayrılık Çeşmesi-Kazlıçeşme kesimi 29 Ekim 2013'te
işletmeciliğe açılan Marmaray'da günde 182 bin kişiye hizmet verildiğini
anlatan Turhan, Gebze-Halkalı kesiminin 12 Mart'ta açılmasıyla günlük
taşınan yolcu sayısının yüzde 136 artışla 430 bine ulaştığını, geçen yıl 20
Kasım'da 500 binin üzerinde yolcu taşınarak rekor kırıldığını dile
getirdi.
Ayrıca, YHT'lerin 2019'da ilk defa Marmaray'dan geçişle
Avrupa yakasındaki Halkalı'ya kadar sefer yapmaya başladığını anımsatan Turhan,
şöyle konuştu:
"İstanbul’daki duruş istasyonları Pendik, Bostancı,
Söğütlüçeşme, Bakırköy ve Halkalı olarak düzenlenen YHT'lerin seyahat süresi
Konya-Söğütlüçeşme 4 saat 50 dakika, Konya- Halkalı 5 saat 40 dakika,
Ankara-Söğütlüçeşme 4 saat 30 dakika, Ankara-Halkalı 5 saat 20 dakika olarak
gerçekleşiyor."
"Türkiye
transit koridor haline geldi"
Bakan Turhan, 2019'un önemli demiryolu gündeminden
birisinin de Türkiye üzerinden Çin'den Avrupa'ya ilk transit trenin uğurlanması
olduğunu dile getirerek, Marmaray ve Bakü- Tiflis-Kars demiryolu hattının
Çin'in "Tek Kuşak Tek Yol" projesiyle bağlantısı sonucunda,
Türkiye'nin Asya ile Avrupa, Orta Doğu ve Afrika arasındaki taşımalarda önemli
bir "transit koridor" haline geldiğini ifade etti.
TCDD Taşımacılık AŞ'nin, Bakü-Tiflis-Kars demiryolu hattı
ile "Orta Koridor"un daha etkin ve verimli kullanımı için bölge
ülkeleriyle iş birliğini güçlendirdiğine dikkati çeken Turhan, kuruluşun
esnek eşya tarifesinden basitleştirilmiş gümrük işlemleri, kapasitesi yüksek
vagon tipine kadar birçok konuda önemli adımlar attığını ve taşımacılığını her
geçen gün artırdığını söyledi.
Turhan, şöyle devam etti:
"İlk etapta Kazakistan (Kokhshetau )- Türkiye (Mersin)
arasında 4 bin 700 kilometrelik mesafede başlayan taşımacılık,
Türkiye-Gürcistan-Azerbaycan-Rusya-Türkmenistan-Özbekistan-Tacikistan-Kırgızistan-Kazakistan-Çin
ve Çin-Avrupa destinasyonlarıyla devam ediyor. BTK hattında karşılıklı
olarak haftada 3 tren çalıştırılıyor, BTK hattının açılışından bu yana 7
bin 233 konteynerle 318 bin ton yük taşımacılığı gerçekleştirildi. 2018'e
göre, 2019'da taşınan yük miktarı üç kat arttı."
"Lojistik
Master Planla lojistik üs haline geleceğiz"
Lojistik Master Plan kapsamında demiryolu öncelikli
yatırımlarla, BTK ve Orta Koridor'un Asya ile Avrupa kıtaları arasındaki
taşımalarda ana koridor olmasının ve Türkiye'nin lojistik üs haline
getirilmesinin hedeflendiğini dile getiren Turhan, 2023, 2035 ve 2053
lojistik planlamalarının da bu hedeflere göre yapılandırıldığını söyledi.
Turhan, 2003'ten bu yana öncelikli demiryolu ulaşım
politikalarıyla yaklaşık 137 milyar 500 milyon lira yatırım yapıldığını ifade
ederek, mevcut demiryolu ağının kalitesinin iyileştirilmesi sonucunda
konvansiyonel hatlara da yolcu talebinin arttığının görüldüğünü vurguladı.
Ankara-Kars demiryolu hattında büyük talep gören Doğu
Ekspresi'ne alternatif olarak sefere konulan Turistik Doğu Ekspresi'nin Kars, Erzurum,
Erzincan ve Sivas'ın turizmine önemli katkı sağladığını belirten Turhan,
"Konvansiyonel hatlarda sefere konulan yeni trenler, hem şehirler arasında
konforlu seyahat imkanı sunuyor hem de turizmi canlandırıyor. Boğaziçi, Ankara,
Göller Ekspresi trenlerinin 2019'da sefere konulmasıyla diğer trenlerin
duruşunun olmadığı ara istasyonların ulaşım ihtiyacına önemli çözüm de
getirildi." değerlendirmesinde bulundu.
TCDD Taşımacılık AŞ'nin, uluslararası yolcu trenleriyle
Avrupa'ya ve Orta Doğu'ya ulaşımı sağladığını anlatan Turhan, İstanbul-Sofya
Ekspresi, Trans Asya Ekspresi (Tahran-Ankara) ve Tahran-Van Treni ile keyifli
olduğu kadar ekonomik seyahat imkanı sunulduğunu kaydetti.
Turhan, Sofya-İstanbul Treni'nde seyahat
edeceklerin, 5 Haziran-7 Ekim tarihlerinde, Romanya-Bükreş'e kadar
gidebileceklerine dikkati çekerek, Bakü-Tiflis-Kars demiryolu
hattında yolcu taşımacılığının yapılması için çalışmaların sürdüğünü kaydetti.
"1
milyon 200 bin engelliye ücretsiz ulaşım sağlandı"
Engelli vatandaşların rahat ve konforlu seyahat imkanı
sunması nedeniyle treni tercih ettiklerini ifade eden Turhan, "Sosyal
politikalar uygulamaları içinde yer alan engelli vatandaşlarımızın ücretsiz
seyahat etmesi ilkesi gereğince TCDD Taşımacılık, geçen yıl 1 milyon 200 bin
engelli yolcuya YHT, ana hat ve konvansiyonel trenlerde ücretsiz ulaşım
sağladı." diye konuştu.
Turhan, engelsiz ulaşım hedefiyle Bakanlığın himayelerinde
yürütülen "Türkiye'de Yolcu Taşımacılığı Hizmetlerinin Erişilebilirliği
Projesi" kapsamında 2 Aralık 2019'da demiryolu ulaşımında "Turuncu
Masa" hizmet noktalarının, YHT'lerin durduğu 13 gar ve istasyonda hizmet
vermeye başladığını sözlerine ekledi.