
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı
Abdulkadir Uraloğlu, 23 Nisan tarihinde gerçekleşen depremde Bakanlık
sorumluğundaki karayolu, havalimanı, tren ve metrolar ile deniz yapılarının
hasar almadığını belirtti. Bakan Uraloğlu, “Osmangazi ve Yavuz Sultan Selim
köprülerimizi çok şiddetli bir depremde bile ayakta kalarak hizmet sunabilecek
şekilde tasarlayarak inşa ettik. Olası büyük bir depremde İstanbul, Kocaeli ve
Sakarya’ya her türlü ulaşım Kuzey Marmara Otoyolu’ndan aksamadan
yapılabilecek.” dedi.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı
Abdulkadir Uraloğlu, 75. Karayolları Bölge Müdürleri Toplantısı’na katıldı.
Bakan Uraloğlu, “Bu topraklardaki bin yıllık devlet geleneğimizde yol ve imar
çalışmaları önemli bir yer tutmuş olup modern anlamda Karayolları Genel Müdürlüğümüz,
1950 yılında resmi olarak kurulmuştur.” açıklamasında bulundu. Karayollarının
köklerinin 1934’teki Şose ve Köprüler Reisliğine oradan Osmanlı’ya kadar
uzandığını ifade eden Bakan Uraloğlu, kıt imkanlarla zorlu bir coğrafyada
gerçekleştirilen bu hizmetlerin çok kıymetli olduğunu söyledi.
“Her Bir Kilometre Taşında
Daha İyiyi Daha Güzeli Hedefledik”
Cumhuriyetin ilk yıllarında 47
bin 80 kilometrelik yol ağıyla Ankara-İstanbul arasını 79 saatten 18 saate,
Ankara-Samsun arasını ise 96 saatten 20 saate indiren bir dönüşüm yaşandığını
anımsatan Uraloğlu, sözlerine şu şekilde devam etti:
“İşte bu miras, bizlere sadece
yollarımızın yapımını değil, bir ülkenin geleceğini inşa etme sorumluluğunu da
devretti. Hepimiz bu mirası yüreğimizde taşıyarak her bir kilometre taşında
daha iyiyi daha güzeli hedefledik. Geleceğin ihtiyaçlarını öngören, yüksek
standartlarla hizmet sunan bir kurum olarak bu yolda kararlılıkla ilerliyoruz.
İşte bölge müdürleri toplantılarımız da sadece bürokratik bir mekanizma değil,
bir yürek birliği bir dava ve hizmet sevdasını tazeleme buluşmasıdır.”
Söz konusu toplantıların,
karayolculuk geleneğinin ruhunu yansıttığını kaydeden Uraloğlu, burada yol
haritası çizdiklerini, tecrübe paylaşımı yaptıklarını, ortak akılla stratejik
hedefleri şekillendirdiklerini belirtti. Uraloğlu, “Burada kurulan bağlar, üretilen
fikirler, ülkemizin kalkınma yolculuğuna örnek olur. Bu nedenle bir araya
geldiğimiz bu salon, sadece bir toplantı mekânı değil, yolu sevenlerle
yürüyenlerin, yokuşu anlayanlarla çıkanların, zorluğu ise gönülden bağlı
olanların aştığı birlikteliğin ifadesidir.” dedi.
“‘Her Hayat Değerlidir’
İlkesiyle Sıfır Can Kaybı Hedefimize Kararlılıkla Yürüyoruz”
“Yol Medeniyettir” vizyonuyla,
Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın liderliğinde, Karayolları Genel
Müdürlüğünün, 86 milyon vatandaşın gelecek yolculuğunun merkezlerinden biri
olduğunu dile getiren Uraloğlu, sözlerine şu şekilde devam etti:
“Ekonomik, sosyal ve kültürel
kalkınmanın yolunu ardına kadar açtık. Başlattığımız bu seferberlik ile, 6 bin
101 kilometre olan bölünmüş yol ağımızı, dört katına çıkararak 29 bin 742
kilometreye ulaştırdık. 77 ilimizi, güvenli ve konforlu yollarla birbirine
kavuşturduk. Bu sene 30 bin kilometreyi aşmış olacağız. 15 bin kilometre
Türkiye’nin ihtiyacı mıdır tartışmalarının yapıldığı 2002’den geldiğimiz 29 bin
742 kilometre… Bugün bu ağ, toplam yol ağımızın yüzde 43’ünü oluştururken,
trafiğin yüzde 83’üne hizmet veriyor. 2002’de 8,5 milyon olan araç sayımız 31
milyonu aşmışken, ortalama seyahat hızımız saatte 40 kilometreden 90
kilometreye yükseldi. Taşıt hareketliliği yüzde 195 artarken, karayolu
kazalarındaki can kayıplarını yüzde 77 azalttık. ‘Her Hayat Değerlidir’
ilkesiyle, sıfır can kaybı hedefimize kararlılıkla yürüyoruz.”
“Köprü, Viyadük ve Tünel
Uzunluğu, İstanbul’dan Iğdır’a Uzanan Bir Mesafeye Ulaşmış Durumda”
Otoyol ağını ise bin 714
kilometreden 3 bin 796 kilometreye çıkardıklarını belirten Bakan Uraloğlu,
köprü ve viyadük uzunluğunun 311 kilometreden 799 kilometreye, tünel
uzunluğunun ise 50 kilometreden 790 kilometreye yükseldiğini kaydetti.
Uraloğlu, “Eriştiğimiz köprü, viyadük ve tünel uzunluğu, uç uca eklendiğinde
İstanbul’dan Iğdır’a uzanan bir mesafeye ulaşmış durumda.” şeklinde konuştu.
“Ülkemize Toplamda Yıllık 199
Milyar Lira Ekonomik Katkı Sunuyoruz”
Bakan Uraloğlu, yatırımlar
sayesinde 114 milyar 741 milyon lira iş gücü ve 84 milyar 263 milyon lira
akaryakıt tasarrufu sağladıklarını belirterek “Ülkemize toplamda yıllık 199
milyar lira ekonomik katkı sunuyoruz. Bu miktar da neredeyse yılık yatırım harcamamız
kadar. 5,27 milyon ton emisyon azaltımıyla da çevre dostu bir ulaşım ağı
oluşturuyoruz. Bakın arkadaşlar bu başarılar, sadece taş, beton, asfalt, çelik
değil; milletimizin refahı, geleceğimizin teminatıdır. Bu rakamlar da sadece
istatistik değil; güvenli yolculuklar, kurtarılmış hayatlar, birleşmiş aileler,
kavuşmuş sevenlerdir.” diye konuştu.
“Mega Projelerimiz, Türkiye’yi
Bölgesel ve Küresel Bir Ulaşım Merkezi Yaptı”
Bakan Uraloğlu, kamu kaynaklarını
özel sektörün dinamizmi ve uluslararası finansmanla buluşturarak risk
paylaşımıyla dev projeler hayata geçirdiklerine dikkati çekerek sözlerine şu
şekilde devam etti:
“Mega projelerimiz, Türkiye’yi
bölgesel ve küresel bir ulaşım merkezi yaptı. Yavuz Sultan Selim Köprüsü, 1915
Çanakkale Köprüsü, Avrasya Tüneli ve Marmaray Asya ile Avrupa’yı dakikalar
içinde birleştirdi. Osmangazi Köprüsü ülkemizin can damarlarından biri oldu.
Kömürhan, Tohma, Beğendik, Bitlis Çayı Viyadüğü ve Nissibi Köprüleri,
yolculukları güvenli ve keyifli kıldı. Cankurtaran, Ilgaz 15 Temmuz İstiklal,
Salarha, Assos ve Troya, Sabuncubeli, Ovit ve Zigana Tünelleri, geçit vermez
dağları dost yollara dönüştürdü.”
Kuzey Marmara, İstanbul-İzmir,
Ankara-Niğde ve son olarak hizmete açılan Aydın-Denizli Otoyollarının, üretim
merkezlerini limanlarla kesintisiz bağladığını da kaydeden Bakan Uraloğlu,
başta İstanbul Havalimanı olmak üzere birçok havalimanı, hızlı trenler ve metro
hatları ile ulaşımın da yüzyılını tesis ettiklerini de ifade etti.
Söz konusu eserlerin çoğunun
mühendislik ve estetiği buluşturarak uluslararası ödüllerle taçlandığını
söyleyen Bakan Uraloğlu, Türkiye’nin de dünya liderleri arasında yer aldığını
bir kez daha kanıtladığını belirtti.
“Türkiye Yüzyılı’na Yakışır
Projelerle Hizmet Fırtınamızı Sürdürüyoruz”
Bakan Uraloğlu, Ulaştırma ve
Lojistik Ana Planı doğrultusunda, 2053’te otoyol ağını 38 bin 60 kilometreye
ulaştırmayı hedeflediklerini belirterek “Türkiye Yüzyılı’na yakışır projelerle
hizmet fırtınamızı sürdürüyoruz. 1915 Çanakkale Köprüsü ve Malkara-Çanakkale
Otoyolu’nun İstanbul’a ulaşmasını sağlayacak Kınalı-Malkara Otoyolu’nu bu yıl
18 Mart’ta başlattık. Tamamlandığında İstanbul-Tekirdağ arasındaki ulaşım bir
saatin altına, İstanbul-Çanakkale arası ulaşım süresi ise 3,5 saatten 2 saate
düşecek ve Marmara Otoyol Ringi’nin kuzey cephesi tamamen birleşmiş olacak.
Böylece Osmangazi Köprüsü, Yavuz Sultan Selim Köprüsü ve 1915 Çanakkale Köprüsü
arasında kesintisiz otoyol bağlantısı sağlanacak.” dedi.
Ankara-Kırıkkale- Delice
Otoyolu’nda yapım çalışmalarını başlattıklarını belirten Bakan Uraloğlu,
projenin Ankara’nın doğu ve kuzey koridoruna, buradan da Ortadoğu ve Kafkas
ülkelerine kesintisiz ulaşım ile kara yolu yük taşımacılığının ağırlığını
hafifleteceğini ifade etti.
Antalya-Alanya Otoyolu’nun ise
yaz aylarındaki yoğun talebi hızlı, konforlu ve güvenli şekilde
karşılayacağını, başta turizm olmak üzere ticaret ve tarıma can suyu olacağını
dile getiren Uraloğlu, sözlerine şu şekilde devam etti:
“Ankara-İstanbul arasında
ilerleyen dönemde mevcut yolların yetmeyeceğini öngörüyoruz. Kuzey Marmara
Otoyolu’nun bittiği Akyazı’dan Ankara’ya yeni bir yol yapmamız gerekecek.
Planladığımız Orta Anadolu Otoyolu ile Kuzey Marmara Otoyolu’nun Ankara-Niğde Otoyolu’na
daha hızlı bağlantını tesis edeceğiz. Ayrıca afet ve acil durumlar için de
alternatif yol da inşa etmiş olacağız.”
“Karayolcular Olarak Hayal
Değil Hakikat için Yola Koyulduk”
Karayollarında Türkiye’nin
ulaştığı bu noktanın, gündemdeki projelerin başkalarının rüyalarında bile
göremeyeceği icraatlar olduğunu vurgulayan Bakan Uraloğlu, “Karayolcular
olarak, hayal değil hakikat için yola koyulduk. Çünkü bizim tek sevdamız
millete hizmet sevdasıdır, bizim tek siyasetimiz eser siyasetidir. Ne diyor
ecdad, ‘Eşek ölür kalır semeri, insan ölür kalır eseri’… Sizlerin eserleri bu
güzel vatanın dört bir yanını kuşatıyor. İyi ki varsınız. Yolunuz hep açık
olsun.” dedi.
23 Nisan Depreminde Karayolu,
Havalimanı, Tren ve Metrolar Hasar Almadı
Uraloğlu, 23 Nisan’da İstanbul’da
yaşanan depremin Türkiye’nin deprem gerçeğini bir kez daha hatırlattığını
belirterek “Bakanlığımız sorumluluğundaki karayollarımız, havalimanlarımız,
tren ve metrolarımız, deniz yapılarımız da çok şükür bu felaketi hasarsız
atlattı. Bu tablo, son 23 yılda Sayın Cumhurbaşkanımız liderliğinde, deprem
gerçeğini merkeze alarak başlattığımız seferberliğin sonucudur.” diye konuştu.
1999’daki depreminin ardından,
Türkiye’nin en önemli metropolü olan İstanbul’da, Marmara ve Ege bölgelerinde,
deprem gibi afet durumlarında kullanılacak, dirençli alternatif karayolu
koridorlarına ihtiyaç olduğunun ortaya çıktığını anımsatan Uraloğlu, sözlerine
şu şekilde devam etti:
“Bu kapsamda İstanbul başta olmak
üzere, Türkiye ekonomisinin en gelişmiş kesimi olan ve nüfusun önemli bir
bölümünün yaşadığı, Marmara ve Ege bölgelerinin birbiri ile entegrasyonunu;
Kuzey Marmara Otoyolu, İstanbul-İzmir Otoyolu ve Malkara-Çanakkale Otoyolu
olmak üzere yeni karayolu projelerini hayata geçirerek mümkün hale getirdik.
Osmangazi ve Yavuz Sultan Selim köprülerimizi çok şiddetli bir depremde bile
ayakta kalarak hizmet sunabilecek şekilde tasarlayarak inşa ettik. 15 Temmuz
Şehitler ve Fatih Sultan Mehmet köprülerimizi yine bunun bağlantı yollarını ve
viyadüklerini sismik ve yapısal güçlendirme çalışmaları ile güçlendirdik.”
“Depremde İstanbul, Kocaeli ve
Sakarya’ya Her Türlü Ulaşım Kuzey Marmara Otoyolu’ndan Aksamadan Yapılabilecek”
Kuzey Marmara Otoyolu’nun da 2
bin 475 yıllık deprem döngüsündeki büyük depreme dahi dayanabilecek şekilde
inşa edildiğini kaydeden Uraloğlu, “Bu şu anlama geliyor; olası büyük bir
depremde İstanbul, Kocaeli ve Sakarya’ya her türlü ulaşım Kuzey Marmara Otoyolu’ndan
aksamadan yapılabilecek inşallah. Yine Marmara denizinin altından geçen Avrasya
ve Marmaray tünelleri de deprem yükleri, tsunami etkileri ve sıvılaşma gibi
etkenler düşünülerek en son uluslararası standartlara göre inşa edildi.”
açıklamasında bulundu.
Projelerde en büyük deprem
senaryolarını göz önüne alarak tasarım ve inşa işlerini yaptıklarının altını
bir kez daha çizen Uraloğlu, “Ayrıca çok önemli bir projemiz olan
Sarıyer-Kilyos Tüneli’nin inşasına devam ediyoruz. Bu da İstanbul’un merkezi
noktasında Kuzey Marmara Otoyolu’na bağlantı sağlayacak. Gerek acil yardımların
gitmesine gerekirse de İstanbul’un boşaltılmasında görev yapacaktır. Bizler
tevekkül eden insanlarız. Her türlü önlemi de aldık. Yine de dua ediyoruz ki
Rabbim bu afetlerle ülkemizi sınamasın. Allah ülkemizi ve aziz milletimizi her
türlü afetten korusun. Bu vesileyle depremden etkilenen tüm vatandaşlarımıza
tekrardan geçmiş olsun dileklerimi iletiyorum.” dedi.
Fiber Optik Altyapı 20 Bin
Kilometreye Çıkacak
Ulaştırma yapılarının çok pahalı
altyapı yatırımları olduğunu ifade eden Bakan Uraloğlu, bu projeleri hem tam
kapasite kullanabilmek hem de emniyetli ulaşımı sağlayabilmek için akıllı
ulaşım sistemlerini hayata geçirdiklerini söyledi. Uraloğlu, “İstanbul ve
Antalya’daki Kooperatif Akıllı Ulaşım Sistemleri (K-AUS) pilot uygulamaları ile
yenilikçi teknolojileri ülkemize taşıyoruz. Fiber optik altyapımızı 20 bin
kilometreye çıkararak bu sistemleri yaygınlaştıracağız. Yaptığımız her
kilometre yol 86 milyonun kavuşması, kucaklaşması, helal rızık kazanması
demek.” ifadelerini kullandı.
Bu başarıda, şantiyelerde gece
gündüz alın teri döken karayolcuların, müteahhitlerin, altyüklenicilerin,
mühendislerin, işçilerin emeği olduğunu söyleyen Bakan Uraloğlu, “Türk
müteahhitlik sektörü, Avrupa’dan Afrika’ya, Türk Cumhuriyetlerinden Arap Yarımadası’na,
dünyanın birçok yerine uzanan projelerle ülkemizi mühendislik ihraç eden bir
güç haline getirdi. Onların başarıları, zaferleri, milletimizin gururudur;
hepsini yürekten tebrik ediyorum.” şeklinde konuştu.
“Kamuda Tasarruf İlkesine
Sadık Kalarak, Kaynak Temini için Tüm İmkânları Seferber Edeceğiz”
Ulaşım projelerinin birbirine
entegre sistemlerle yükseldiğini ve karayollarını demiryolu, havayolu ve
denizyoluyla bütünleştirerek intermodal taşımacılığı güçlendirdiklerini
belirten Bakan Uraloğlu, sözlerine şu şekilde devam etti:
“Yeni yatırımlar, mevcut
altyapıyı tamamlayıcı olmalı. BSK yapımı kadar, onarımların önemini
unutmayalım. Kaliteden asla taviz vermeyelim. Biliyoruz ki; kalitesiz ve iki
defa yapılan iş en pahalı iştir. Yapılarımızı inşa ederken imar etmeyi de
unutmayalım. İnşa ulaştırmaktır, imar ise yaptığımız eserlere her türlü insani
ihtiyaçların karşılanacağı özellikler yüklemek ve milli-manevi değerlerimizin
yapılarda kimlik bulmasını sağlamaktır. 2025 yılındaki tüm çalışmalarımızın da
bütçe ve planlamalar doğrultusunda ilerlemesini istiyorum. Kamuda tasarruf
ilkesine sadık kalarak kaynak temini için tüm imkânları seferber edeceğiz.”
Karayolcuların motivasyonunu
yüksek tutmak için maddi ve manevi destekleriyle her zaman yanlarında
olduklarını belirten Bakan Uraloğlu, ortak akıl ve çabayla büyük başarılar elde
etmeye devam edeceklerine olan inancını dile getirdi.
Uraloğlu, “Sizlerin arasından
gelmiş, teşkilatımızın bütün kademelerinde görev almış bir kardeşiniz olarak
inanıyorum ki millete hizmet yolunda verdiğiniz mesai hiçbir makam ve mevkiyle
karşılaştırılamayacak kadar kıymetlidir. Sizler bir dokunuşunuzla nice aileleri
sevindiriyor, nice sevenleri kavuşturuyor, rızkı peşinden koşan nice insanın
güvencesi oluyorsunuz. 86 milyonun huzurlu ve konforlu yolculuğunun garantisi
siz Karayolları ailesisiniz. Ne kadar gurur duysanız azdır.” diye konuştu.