
TCDD Taşımacılık’ın araç
havuzuna 95 adet yerli ve milli “Eskişehir 5000” elektrikli anahat
lokomotifinin dahil olacağını bildirerek, “TÜRASAŞ Eskişehir Bölge Müdürlüğü,
TCDD Taşımacılık için 95 adet ‘Eskişehir 5000’ün üretimine başlayacak.
Lokomotifimizin yerlilik oranı seri üretimde yüzde 85’e kadar çıkacak” dedi.
Bakan Uraloğlu, bu alandaki ilklerin ve enlerin projesi olarak da kabul
ettikleri Eskişehir-5000 projesinin 1280 kW gücüyle bugüne kadar Türkiye’de
tasarlanan en yüksek güçlü CER motoru özelliğini taşıdığının altını çizdi.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı
Abdulkadir Uraloğlu, Türkiye Raylı Sistem Araçları Sanayi A.Ş. (TÜRASAŞ) ile
TCDD Taşımacılık arasında imzalanan Eskişehir 5000 Elektrikli Anahat Lokomotifi
Sözleşmesi İmza Töreni’nde konuştu.
Geçtiğimiz günlerde TÜRASAŞ Sivas Bölge Müdürlüğü’ne Türkiye’nin en
modern ve en büyük kapasiteli Boji Üretim Fabrikasının açılışını
gerçekleştirdiklerini anımsatan Uraloğlu, artık, demiryolu ile yük ve yolcu
taşımacılığında kullanılan her türlü aracın ihtiyacı olan bojilerin bu
fabrikada üretileceğini söyledi. Uraloğlu, bugün imzalanan sözleşmeyle ise
TÜRASAŞ Eskişehir Bölge Müdürlüğü’nün TCDD Taşımacılık için 95 adet “Eskişehir
5000” Elektrikli Anahat Lokomotifinin üretimine başlayacağını duyurdu.
Teknoloji Ürünü İhracatı
2023'te 100 Milyar Dolara Ulaştı
Bakan Uraloğlu, cumhuriyetimizin
yeni yüzyılı için hayal ettikleri ve yıllardır hazırlığını yaptıkları projeleri
daha da hızlandıracaklarını söyleyerek, “Bu yüzyıl ülkemizin dünya tarihine
‘Sanayisi güçlü, teknolojisi milli bir Türkiye’ vizyonuyla damga vurduğu bir
dönem olacak. Zaten daha şimdiden Sayın Cumhurbaşkanımız liderliğinde geçen son
22 yılda yerli sanayimizi geliştirerek ürettiğimiz milli teknoloji ürünleriyle
dünya çapında küresel bir üretici ve ihracat ülkesi olduk. Ülkemizin savunma
sanayisi başta olmak üzere makine, medikal, ulaştırma, elektrik elektronik gibi
orta yüksek ve yüksek teknolojili ürün ihracatı 2023'te 100 milyar dolara
yaklaştı. Hatta bundan yaklaşık 60 yıl önce TÜRASAŞ’ın Eskişehir tesislerinde
yani burada üretilen Devrim Otomobilini engelleyenlere de TOGG ile cevap
verdik. TOGG ile kendi arabamızı
üreterek milletimizin bir özlemini bir hayalini daha gerçeğe dönüştürdük” diye
konuştu
Yerli ve Milli TÜRKSAT 6A,
Haziran’da Uzayda
Bakan Uraloğlu, Gökbey ve Atak
Helikopterlerini, Bayraktarı, Akıncı’yı, Kızılelmayı ve son olarak yerli savaş
uçağı Kaan’ı göklerde gördüklerinin altını çizerek MİLGEM Projesi ile
Türkiye’nin kendi savaş gemilerini bir bir denize indirdiğini vurguladı.
Dünyanın ilk SİHA Gemisi TCG Anadolu’nun üretildiğine değinen Uraloğlu, “İlk
yerli ve milli gözetleme uydumuz İMECE, küp uydularımız ve yakın yörünge takım
uydularıyla kendi yerli gözlem ve haberleşme uydularımızı üretmeye başladık.
İlk milli ve yerli haberleşme uydumuz TÜRKSAT 6A ile de uzay ve uydu
teknolojileri alanında teknik bir devrim gerçekleştiriyoruz ve uydumuzu
Haziran-Temmuz gibi yörüngesine göndermeyi hedefliyoruz” diye konuştu
TÜRASAŞ, Orta Doğu'nun En
Büyük Üreticilerinden Biri
Uraloğlu, üretimde demiryolu
araçlarını ve sanayisini geri bırakmadıklarını söyleyerek Ulaştırma ve Altyapı
Bakanlığı olarak hayata geçirdikleri tüm projelerde yerlilik ve millilik
hususlarını ön planda tuttuklarını kaydetti. Uraloğlu, raylı sistem araçlarının
farklı bölümlerinin yapıldığı üç önemli şirket olan TÜLOMSAŞ, TÜDEMSAŞ ve
TÜVASAŞ’ı, 4 Mart 2020 tarihli Cumhurbaşkanlığı kararı ile TÜRASAŞ çatısı
altında birleştirdiklerini de hatırlatan Uraloğlu, “Demiryolu araçlarının
üretiminde, sektör paydaşlarını bir çatı altında toplayarak raylı sistem üretim
süreçlerinde yeni bir ivme ve sinerji yakaladık. TÜRASAŞ’ı, Orta Doğu'nun en
büyük raylı sistem araç üreticilerinden birine dönüştürdük. Bugüne kadar geldiğimiz süreçte uluslararası
standartlarda Yeni nesil lokomotifler, dizel ve elektrikli tren setleri, yolcu
vagonları, yük vagonları, Cer konvertörü,
Cer motoru, dizel motor, Tren Kontrol Yönetim Sistemi gibi ana, kritik
ve alt ürünleri kendimiz üretiyoruz” dedi. Uraloğlu, cumhuriyetin 100’üncü yılı
olan 2023 yılında da ilk milli elektrikli tren setlerini hizmete aldıklarını
anımsatarak yüzde 70 yerlilik oranı ile üretilen yerli ve milli sürücüsüz metro
araçlarını da raylara indiklerinin altını çizdi.
Milli Elektrikli Hızlı Tren
Seti 2024’te Tamamlanıyor
Bakan Uraloğlu, Türkiye’nin
saatte 160 kilometre hıza sahip “Yeni Sakarya” ismi verilen ilk Milli ve Yerli
Elektrikli Tren Seti projesinde de 2 setin tamamlanarak hizmete sunulduğunu
bildirdi. Seri üretime geçildiğini, 2030 yılına kadar bu tren setlerinin
sayısını 56’ya tamamlamayı planladıklarını açıklayan Uraloğlu, “Saatte 225
kilometre hıza sahip Milli Elektrikli Hızlı Tren Seti Projesinde de tasarım
çalışmalarında son aşamaya geldik. Bu
yıl prototip üretimin tamamlanmasını planlıyoruz Milli Banliyö Tren Seti
Prototip araç üretimi çalışmalarımız da devam ediyor” dedi. Uraloğlu, TÜRASAŞ
Eskişehir Bölge Müdürlüğü’nün lokomotif, boji, elektrik makinaları, motor,
vagon, talaşlı imalatlar ve kimyasal işlemler fabrikalarından oluşan yedi
fabrika ile bütünleşmiş dev bir üretim merkezi olduğunu vurguladı. Merkezde bugüne kadar toplam 912 adet çeşitli
tipte Lokomotif, 11 bin 974 çeşitli tipte vagon üretimi gerçekleştirildiğini
anlatan Uraloğlu, 22 yılda, 1000 Beygir Gücünde DH 10000 tipi Dizel Hidrolik
Anahat ve Manevra Lokomotifi üretimi ve ihracının yanı sıra
DH7000/DH10000/DH12000 tiplerinde toplam 31 adet lokomotif ve lokomotiflere ait
yedek parçaların da Irak Demiryollarına ihracının yapıldığını kaydetti.
Ülkemizde Tasarlanan En Yüksek
Güçlü CER Motoru
Uraloğlu, 3 bin 300 beygir
gücünde DE 33000 tipi Anahat Lokomotifi imalatı, DH12000 tipi Dizel Hidrolik
Anahat lokomotifi ihracı gibi daha birçok üretimin de TÜRASAŞ Eskişehir Bölge
Müdürlüğünce yapıldığını anlattı. Bakan Uraloğlu, 2023 yılında yerli ve milli
imkanlarla üretilen 5000 KW güce sahip ilk elektrikli anahat lokomotifi olan
E5000 ile yeni bir dönemin kapılarını araladıklarını vurgulayarak şöyle
konuştu:
“TCDD Taşımacılık A.Ş.’nin
ihtiyaçlarına uygun, 5 megavat gücünde, “TSI” yani Avrupa Birliği
Demiryollarında Karşılıklı İşletilebilirlik sertifikasına sahip, yük ve yolcu
taşımacılığı yapabilecek, 140 km/s hıza sahip, TURASAŞ marka yeni nesil bir
elektrikli anahat lokomotifi geliştirdik. Bu alandaki ilklerin ve enlerin
projesi olarak da kabul ettiğimiz Eskişehir-5000 projemizin öne çıkan birçok
özelliği de bulunuyor. Örneğin; cer motorlarının her biri 1280 kW gücündedir ve
bugüne kadar ülkemizde tasarlanan en yüksek güçlü cer motoru özelliğini taşımaktadır.
Cer konvertörlerinin her biri 2.5 MW gücünde olup bir raylı sistem aracı için
ülkemizde tasarlanan en yüksek güçlü yüksek gerilim cer konvertörüdür. Ayrıca
anahat lokomotifler için yerli olarak tasarlanmış ilk araç gövdesi, ilk boji ve
ilk Tren Kontrol ve Yönetim Sistemi bu projemizle hayata geçmiştir. Üstelik
Eskişehir-5000 lokomotif için geliştirilen tüm ana bileşenler ayrı birer ürün
olarak ihraç edilebilir kritik teknolojiye sahip ürünlerdir. Bu ürünler, TCDD
Taşımacılık bünyesindeki mevcut lokomotiflerde de hem yedek parça hem de
modernizasyonları kapsamında kullanılabilecektir.”
Yerlilik Oranı Yüzde 85’e
Ulaşacak
Bakan Uraloğlu, lokomotiflerin
üretilirken 115 yerli tedarikçiden temin yaparak ekonomiye ve cari açığın
azaltılmasına büyük katkı sağladıklarını da vurguladı. Proje kapsamında
geliştirilen tüm çıktıların, katma değeri yüksek ve daha önce Türkiye’de
tasarımı yapılmamış ürünler olduğuna da işaret eden Uraloğlu, “Elde edilen
bilgi birikimi ve tecrübe ile ülkemizin ihtiyacı olan raylı taşıtlardaki
yerlilik oranını arttırdık. Lokomotifimizin yerlilik oranı şu an için yaklaşık
yüzde 65. Ama seri üretimde bu rakamı yüzde 85’e çıkarmayı planlıyoruz. Buradan
gururla belirtmek istiyorum ki artık lokomotif sektöründe kendi teknolojisine
sahip sayılı ülkelerden biriyiz. Elde ettiğimiz tecrübe ve bilgi birikimi
sayesinde, bundan sonra ihtiyaca uygun lokomotiflerin üretiminde yurtdışına
bağımlılığımız kalkmış durumdadır. Sayın Cumhurbaşkanımızın liderliğinde daha
nice büyük proje ve hizmete imza atacağımıza da inanıyorum” diye konuştu.