
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, Son 23
yılda 488 kilometre uzunluğunda 4 bin 75 yeni köprü inşa ederek köprü sayısını
10 bin 42’ye, toplam uzunluğu ise 799 kilometreye ulaştırdıklarını bildirdi.
Bakan Uraloğlu, söz konusu mesafenin turizmin başkenti Antalya'dan Yunanistan'a
kadar olan mesafeye ulaştığını ifade etti.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, Türkiye’nin
karayolu ulaşım altyapısında hayata geçirilen köprü projelerine ilişkin
açıklamada bulundu. Uraloğlu, son 23 yılda ulaşımda fiziki engellerin birer
birer ortadan kaldırıldığını ve bu dönemde yapılan yapılarla ülkenin dört bir
yanının yeniden birbirine bağlandığını söyledi.
23 Yılda 488 Kilometre Uzunluğunda 4 Bin 75 Yeni Köprü
İnşa Ettik
Bakan Uraloğlu, 2002 yılında Türkiye’de sadece 311 kilometre
uzunluğunda 5 bin 967 köprü bulunduğunu anımsatarak, “Son 23 yılda 488
kilometre uzunluğunda 4 bin 75 yeni köprü inşa ederek köprü sayısını 10 bin
42’ye, toplam uzunluğu ise 799 kilometreye ulaştırdık. Eğer bu köprüler art
arda sıralansaydı turizmin başkenti
Antalya'dan neredeyse İpsala Sınır Kapısı’na yani Yunanistan'a kadar kesintisiz
ulaşım sağlanabilirdi.” açıklamasında bulundu.
1915 Çanakkale ve Zigana Tüneli Dünya Listelerinde
Köprülerle vadileri, nehirleri aştıklarını, şehirleri
birleştirdiklerini belirten Uraloğlu, Türkiye’nin yalnızca ulaşımdaki fiziksel engelleri
değil, mühendislik sınırlarını da aştığını vurguladı. Uraloğlu, açıklamasında
şu ifadelere yer verdi:
“Dünyada ilkleri başardık, uluslararası arenada ödüller
aldık. 1915 Çanakkale Köprüsü, 2 bin 23 metrelik ana açıklığıyla dünyanın en
geniş ana açıklığa sahip asma köprüsü olarak tarihe geçti. Yavuz Sultan Selim
Köprüsü ise üzerinden raylı sistem geçen en uzun asma köprü konumunda.”
Mühendislikte ve Miras Korumada İlkler
Bakan Uraloğlu, Elazığ’daki Kömürhan Köprüsü’nün ters Y tipi
kule tasarımıyla 660 metre uzunluğunda inşa edildiğini belirterek, “168,5
metrelik tek pilon ve 380 metrelik orta açıklığıyla bu yapı, dünya
literatüründe 4. Sırada yer alıyor.” dedi.
Uraloğlu ayrıca, yükseklikleri 42-166 metre arasında değişen
8 adet orta ve 2 adet kenar ayak üzerinde, dengeli konsol yapım metoduna göre
toplam bin 372 metre uzunluğunda projelendirilen Eğiste Hadimi Viyadüğü’nün de
bu özellikleriyle Türkiye’nin en yüksek ayaklı ve en uzun dengeli konsol
köprüsü olduğunu söyledi.
Kültürel mirasın korunmasına yönelik Menemen–Aliağa–Çandarlı
Otoyolu’nda hayata geçirilen Neonteikhos Antik Kenti’nde bulunan tarihi yol ve
kalıntıların korunması için özel olarak tasarlanan çelik arkeolojik köprünün,
dünyada ilk ve tek uygulama olduğunu belirten Uraloğlu, bu projenin Amerika
merkezli National Corrugated Steel Pipe Association (NCSPA) tarafından 2021
yılında “Yılın En İyi Özel Uygulama Projesi” ödülünü kazandığını söyledi.
Ödüllerle Tescillenen Dev Projeler
Uraloğlu, köprü projelerinin yalnızca mühendislik açısından
değil, aldığı ödüllerle de uluslararası alanda takdir edildiğine dikkati
çekerek Osmangazi Köprüsü’nün Japonya İnşaat Mühendisleri Derneği tarafından
Üstün İnşaat Mühendisliği Başarı Ödülü’ne, Japonya Ulaştırma, Arazi ve Altyapı
Bakanlığı tarafından ise İnşaat Uluslararası Ödülü’ne layık görüldüğünü
belirtti. Bakan Uraloğlu ayrıca 1915 Çanakkale Köprüsü ve Malkara Çanakkale
Otoyolu’nun 24 farklı ödülü de elinde tuttuğunu kaydetti.
Uraloğlu, “Kuzey Marmara Otoyolu ve Yavuz Sultan Selim
Köprüsü ise 6’sı uluslararası olmak üzere toplam 10 ödüle layık görülmüştür.
Uluslararası Yol Federasyonu (IRF) Tasarım Ödülü, Uluslararası Köprü ve Yapı
Mühendisliği Birliği (IABSE) Üstün Yapı Ödülü, World Architecture News En İyi
Köprü Ödülü gibi prestijli ödüller bu projelere verildi” dedi.
Eğiste Hadimi Viyadüğü’nün 2023’te, Kömürhan Köprüsü’nün ise
2024’te Uluslararası Yol Federasyonu tarafından kendi alanlarında yılın
projeleri seçildiğini de belirten Uraloğlu, “Bu projeler yalnızca ulaşımı kolaylaştırmakla
kalmıyor, Türk mühendisliğini de dünya sahnesine taşıyor” dedi.