
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı
Abdulkadir Uraloğlu, bölünmüş yol ağının 30 bin 14 kilometreye ulaştığını
bildirdi. Bakan Uraloğlu, “Bölünmüş yol ağımız ve otoyollarımız sayesinde 768
Milyon saat zaman, 2 milyar 520 milyon litre akaryakıt tasarrufu sağladık. Aynı
zamanda 1 milyon yetişkin ağacın bir yılda temizleyebileceği kadar, yani tam
6,3 milyon ton karbon emisyonunu da atmosferimizden bertaraf ettik” dedi.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı
Abdulkadir Uraloğlu, Bakanlık ile bağlı ve ilgili kuruluşların 2026 Yılı Bütçe
Kanunu Teklifi ve 2024 Yılı Kesin Hesap Kanunu Teklifinin görüşülmesi
kapsamında karayolu yatırımlarına ilişkin açıklamada bulundu. Bakan Uraloğlu,
“Karayollarında; 2003’te 6 bin 101 kilometre olan bölünmüş yol ağımızı 30 bin
14 kilometreye çıkardık.” açıklamasında bulundu.
Bakan Uraloğlu, 19 Kasım’daki
komisyon toplantısında bölünmüş yollarda 30 bin kilometrelik dev eşiğe yalnızca
bir adım kaldığını ve yıl sonuna kadar bu eşiği aşacaklarını söylediklerini
anımsattı. Verdikleri sözü tuttuklarını dile getiren Bakan Uraloğlu, bu rakam
dünyanın çevresinin dörtte üçüne denk olduğunu vurguladı.
Bakan Uraloğlu, bölünmüş yol ağı
ve otoyollar sayesinde edinilen kazanımlar hakkında da bilgi verdi. Uraloğlu,
açıklamasında şu ifadelere yer verdi:
“Bölünmüş yol ağımız ve
otoyollarımız sayesinde 768 Milyon saat zaman, 2 milyar 520 milyon litre
akaryakıt tasarrufu sağladık. Aynı zamanda 1 milyon yetişkin ağacın bir yılda
temizleyebileceği kadar, yani tam 6,3 milyon ton karbon emisyonunu da
atmosferimizden bertaraf ettik.”
Bakan Uraloğlu ayrıca, 8 bin 591
kilometre olan Bitümlü Sıcak Karışımlı yol ağını 32 bin 708 kilometreye, 50
kilometre olan tünel uzunluğunu 838 kilometreye ve 311 kilometre olan köprü ve viyadük
uzunluğunu ise 813 kilometreye yükselttiklerini dile getirdi.
Bölünmüş Yol Ağı 30 Bin 14
Kilometreye Çıktı
Karayollarında; 2003’te 6 bin 101
kilometre olan bölünmüş yol ağını 30 bin 14 kilometreye çıkardıklarını söyleyen
Bakan Uraloğlu, “19 Kasım’daki komisyon toplantımızda sizlere bölünmüş yollarda
30 bin kilometrelik dev eşiğe yalnızca bir adım kaldığını ve inşallah yıl
sonuna kadar bu 30 bin kilometreyi aşacağımızı söylemiştik. Verdiğimiz sözü
tuttuk: bölünmüş yollarımızı 30 bin 14 kilometreye ulaştırdık. Bu rakam
dünyanın çevresinin dörtte üçü demek! İnşallah durmak yok, yola devam edeceğiz
ve daha güçlü Türkiye’yi inşa edeceğiz.” dedi.
Bölünmüş yol ağı ve otoyollar
sayesinde; 768 milyon saat zaman, 2 milyar 520 milyon litre akaryakıt tasarrufu
sağladıklarını belirten Bakan Uraloğlu, “Aynı zamanda 1 milyon yetişkin ağacın
bir yılda temizleyebileceği kadar, yani tam 6,3 milyon ton karbon emisyonunu da
atmosferimizden bertaraf ettik. Gelecek nesillerimize de daha temiz bir gökyüzü
bırakacağız.” açıklamasında bulundu.
“Son 10 Yıldaki Otoyol Artış
Hızında Avrupa’da 1’inciyiz”
Bakan Uraloğlu, 8 bin 591
kilometre olan bitümlü sıcak karışımlı yol ağımızı 32 bin 708 kilometreye, 50
kilometre olan tünel uzunluğunu 838 kilometreye, 311 kilometreye olan köprü ve
viyadük uzunluğunu ise 813 kilometreye yükselttiklerini söyledi.
Uraloğlu, “Otoyol ağımızı 3 bin
796 kilometreye çıkardık, 2028 sonunda 4.330 kilometreyi hedefliyoruz. Avrupa
Birliği ülkeleriyle kıyaslandığında son 10 yıldaki otoyol artış hızında
Avrupa’da 1’inciyiz. Trafik güvenliğinde 100 milyon taşıt-kilometre başına can kaybını
%81 azalttık.” dedi.
Sadece 2025 yılında
karayollarında hizmete açılan kesimler hakkında bilgi veren Bakan Uraloğlu,
sözlerine şu şekilde devam etti:
“Aydın–Denizli Otoyolu’nu, Konya
Çevre Yolu’nun ikinci kesimini, Antalya Korkuteli–Elmalı Yolu’nu, Malatya Çevre
Yolu’nun ikinci etabını, Elazığ–Harput Yolu’nu, Pazarkule–Edirne–TEM Bağlantı
Yolu’nu, Batman–Hasankeyf Yolu’nu, Siirt–Kurtalan Yolu’nu, Bolu Göynük Çevre
Yolu’nu, Lefkoşa Batı Çevre Yolu ve Girne Köprülü Kavşağı’nı, Bursa Doğancı
Tüneli’ni, Elazığ Hazardağlı Yeni Nesil Kavşağı’nı, Pertek – Tunceli,
Çemişgezek – Hozat ve Pertek – Hozat Yolu’nu, Amasya Aydınca Varyantı ve Şehit
Ahmet Özsoy Tüneli’ni, Kaman Şehir Geçişi’ni, Kaman–Savcılı–Kırşehir İl
Yolu’nu, Kaman Çevre Yolu BSK Yapımı ve Kaman Giriş Farklı Seviyeli
Kavşaklarını, Rize Isırlık Yolu’nu, Trabzon Şehir Hastanesi Kavşağı’nı, Trabzon
Boztepe Tünellerini, Antalya Kepezüstü ve Sanayi Farklı Seviyeli Kavşakları’nı,
Antalya Elmalı-Avlanbeli Yolu’nu, Burdur-Tefenni-Çavdır Yolu’nu, İnegöl Giriş
Kavşağı’nı tamamlayarak halkımızın hizmetine sunduk.”
“Öne Çıkan Yeniliklerin
Başında Akıllı Ulaşım Sistemleri Gelmektedir”
Bakan Uraloğlu, ulaşım
altyapılarının dijitalleşme, sürdürülebilirlik ve akıllı sistemlerle
desteklenen çok yönlü yapılar hâline geldiğini vurgulayarak “Öne çıkan
yeniliklerin başında akıllı ulaşım sistemleri gelmektedir. Trafik verilerinin
gerçek zamanlı analiz edilmesi, otonom araçlara uygun koridorların
oluşturulması ve sensör tabanlı yönetim altyapıları trafik hareketliliğini daha
güvenli ve verimli hâle getiriyor.” dedi.
Karayolu güvenliğini artırmak
için yol altyapısını sürücünün davranışını yönlendirecek şekilde
güçlendirdiklerini belirten Bakan Uraloğlu, “Kaçış rampaları, sarsma bantları,
adaptif kavşak sistemleri hayata geçiriyoruz. Ankara-Eskişehir Yolu, Ankara-Nallıhan Yolu ve Trabzon-Gümüşhane
yollarında hayata geçirdiğimiz Melodili Yol Uygulamasıyla da trafik güvenliğini
artırdık ve yollara keyif kattık.” şeklinde konuştu.