
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu, Türkiye'nin denizcilikte üst
sıralara yükseldiğini belirterek, "Ülkemizi küresel deniz
taşımacılığıyla entegre transit liman ülkesi haline getireceğiz. Milli
gelirimizdeki denizcilik sektör payını yüzde 2,4'lerden yukarılara çekmek için
durmak yok, yola devam." dedi.
Karaismailoğlu, "Dünya
Denizciler Günü" dolayısıyla yaptığı açıklamada,
mavi ekonomide Türkiye'nin payını daha da artıracaklarını söyledi.
Türkiye'nin
son 18 yılda denizcilik alanında kaydettiği gelişime dikkati çeken Karaismailoğlu,
Türk deniz ticaret filosunun gemi tipi, tonaj ve büyüklük açısından
çeşitlenerek geliştiğini bildirdi.
Bakan Karaismailoğlu,
sektöre verilen destek ve büyük hedeflere yönelik gayretiyle Türkiye'nin
denizcilik alanında dünya sıralamasında 2 basamak yükseldiğini belirtti. Karaismailoğlu, 2003
yılının başında 1000 groston ve üzeri Türk sahipli ticaret filosunun 8,9 milyon
detveyt (DWT) ile dünyada 17'inci sıradayken, bugün 29,3 milyon DWT ile 15'inci
sırada yer aldığını ifade etti.
Türk
deniz ticaret filosunun kapasitesinin son 18 yılda dünya denizcilik
filosuna kıyasla yüzde 87 daha fazla büyüme sağladığını dile getiren Karaismailoğlu,
"Türkiye, lüks yat imalatında dünya 3'üncüsü. Türkiye, gemi söküm
endüstrisinde 2019'daki 1,1 milyon GT hacmiyle dünya genelinde yüzde 8,3'lük
paya sahip. Bu durumuyla Avrupa'da birinci, dünyada ise üçüncü sırada."
diye konuştu.
-
Dış ticarette deniz yolları
Karaismailoğlu,
denizciliğin dış ticaretteki yerine değinirken de şu bilgileri
verdi:
"Dış
ticaretimizde deniz yollarının rakamsal değeri 2003'te 57 milyar dolardı, bugün
yüzde 290 artışla 222,1 milyar dolara ulaştık. Dış ticaret taşımalarımız
2003'te 149 milyon 485 bin ton iken, 2019'da yüzde 137 artarak 353 milyon tona
ulaştı. 2003'te 9 tane uluslararası düzenli Ro-Ro hattı mevcutken, 2019 sonunda
bu rakam 25'e yükseldi."
Yıllık
ortalama 100-150 milyon dolar civarında römorkör ihracatı yapıldığını söyleyen Karaismailoğlu,
römorkör ihracatının, yıllık gemi ve yat sanayi ihracatının yaklaşık yüzde
15-20'sini oluşturduğuna işaret etti.
Türkiye'nin
gemi adamı yetiştirme konusunda da dünya için önemli bir kaynak olduğunu
belirten Bakan Karaismailoğlu,
ülkede uluslararası standartlarda eğitim veren ve Bakanlıkça akredite edilmiş
103 eğitim kurumu bulunduğunu, dünya denizlerindeki gemilerde hizmet
etmeye hazır 133 bin 721 aktif gemi adamının yer aldığını bildirdi.
Karaismailoğlu, 2003'te
37 olan tersane sayısının 83'e yükseldiğine dikkati çekerek, tersanelerdeki
yıllık üretim kapasitesinin de aynı dönemde 550 bin DWT'den yüzde 724 artışla
4,54 milyon DWT'e ulaştığını söyledi.
-
"Denizciliğimize 8 milyar liralık ÖTV desteği sağlandı"
Türk
limanlarına ilişkin gelişmelere de değinen Karaismailoğlu, gemi ve su araçları ihracatının
2003-2019 döneminde yaklaşık 2 kat artarak 450 milyon dolardan 1,2 milyar
dolara yükseldiğini ifade etti.
Karaismailoğlu,
Türkiye'de denizcilik sektöründe 200 bin civarında kişinin istihdam edildiğini
belirterek şunları kaydetti:
"Üç
tarafı denizlerle kaplı ülkemizde, deniz bilincinin artırılması konusunda örgün
ve yaygın eğitim kapasitemizi artırıyoruz. Bu alanda yaklaşık 2 bin öğrenci
eğitim alıyor. 16 yıl önce kabotaj hattında çalışan yük ve yolcu
gemilerimizin, ticari yatlarımızın, hizmet ve balıkçı gemilerimizin
kullandıkları akaryakıt üzerinden alınan ÖTV'ye son verildi. O günden bugüne
denizciliğimize 8 milyar liralık ÖTV desteği sağlandı."
- Türk
Boğazları Gemi Trafik Hizmetleri Sistemi
Türk
Boğazları Gemi Trafik Hizmetleri Sistemi'nin yenilenmesi ve
millileştirilmesi için çalışmalara başlandığını anlatan Karaismailoğlu,
milli yazılım çalışmasının tamamlanarak sistemin test ve kabulü aşamasına
geçildiğini bildirdi.
Karaismailoğlu, bu yılın
sonunda sistemin tamamlanarak tüm altyapının millileştirileceğini ve teknolojik
bağımsızlığın sağlanacağını belirterek, "Bu yerli ve milli yazılımımız
Türk boğazlarından sonra devletimizin çok önem verdiği KKTC ve Doğu Akdeniz'i
de kapsayacak olan Doğu Akdeniz Gemi Trafik Hizmetleri Projesi için de
kullanılacak." dedi.
Ulusal
Deniz Emniyeti ve Acil Müdahale Merkezi'nin geçen yıl faaliyete başladığını
dile getiren Karaismailoğlu, çevre
ve görüntü kirliliğine neden olan batık, yarı batık, sahipsiz ve terk
edilmiş 154 geminin 104'ünün kaldırıldığını, 22'sini kaldırma
çalışmalarının da devam ettiğini söyledi.
-
"Denizcilikte bürokrasiyi azaltıyoruz"
Karaismailoğlu,
limanlarda ticareti kolaylaştırmak ve bürokrasiyi azaltmak için uluslararası
standartlar da dikkate alınıp yerli ve milli imkanlar kullanılarak geliştirilen
Liman Tek Pencere Sistemi'ne ilişkin de bilgi verdi. Bakan Karaismailoğlu,
kabotaj hattı yolcu taşımacılığındaki işlemlerin elektronik sistemle
kağıtsız gerçekleştirilebildiğini ifade etti.
Vatandaşların
ve denizcilik sektörünün işlerini kolaylaştırmak amacıyla denizcilikte
dijitalleşme çalışmalarına ağırlık verdiklerini vurgulayan Karaismailoğlu,
belge başvuruları ve belge düzenlemeleri dahil tüm hizmetlerin, e-devlet
üzerinden sunulmasını amaçladıklarını söyledi.
Karaismailoğlu, açık
denizlerde petrol, doğal gaz ve maden arama faaliyetlerinin son yıllarda hız
kazandığını dile getirerek, yeni dönemde Türkiye'nin bulunduğu coğrafyanın
öneminin daha da artacağını kaydetti.
-
"Denizlerimizdeki can ve mal güvenliğini üst düzeyde tutacağız"
Gelecek
dönemde "Üç Denizde Üç Büyük Liman" projesi kapsamında, İzmir-Çandarlı,
Zonguldak-Filyos ve Mersin-Taşucu konteyner limanlarının hayata
geçirilmesiyle Karadeniz ve Akdeniz çanağındaki hub noktalarını Türkiye'ye
çekeceklerini belirten Karaismailoğlu, şöyle dedi:
"Deniz
turizmini geliştirirken, denizlerimizdeki can ve mal güvenliğini üst düzeyde
tutacağız. Ülkemizi küresel deniz taşımacılığıyla entegre transit liman ülkesi
haline getireceğiz. Milli gelirdeki denizcilik oranını artıracağız. Milli
gelirimizdeki denizcilik sektör payını yüzde 2,4'lerden daha yukarılara çekmek
için durmak yok, yola devam. Denizcilerimizin Denizciler Günü'nü kutluyor, yeni
dönem için 'vira bismillah' diyorum. Pruvanız neta olsun."