
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı
Abdulkadir Uraloğlu, AK Parti Hükümetleri döneminde İstanbul’a 1,7 trilyon
liralık ulaştırma ve haberleşme yatırımı yaptıklarını söyledi. Bakanlık olarak
162 kilometrelik kent içi raylı sistemi İstanbul’a kazandırdıklarını belirten
Bakan Uraloğlu, Süper Hızlı Tren Projesi ile Ankara-İstanbul arası seyahat
süresinin 80 dakika süreceğini de ifade etti.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı
Abdulkadir Uraloğlu, Türkiye Yüzyılı’nda Milli Teknoloji Akademisi Programı
kapsamında gençlere sunum yaptı. Son 23 yılda Cumhurbaşkanı Recep Tayyip
Erdoğan’ın koyduğu hedefleri gerçekleştirmiş olmanın verdiği mutluluğu dile getiren
Bakan Uraloğlu, Türkiye’nin ulaştırma ve haberleşme yatırımlarına ilişkin bilgi
verdi.
Türkiye 4 Saatlik Uçuşla 67
Ülkenin Merkezinde
Bakan Uraloğlu, Ulaştırma ve
Altyapı Bakanlığı olarak karayolu, demiryolu, havayolu, denizyolu ve haberleşme
olmak üzere 5 ana dalda hizmet verdiklerini ifade etti. Türkiye’nin coğrafi
konumuna dikkati çeken Bakan Uraloğlu, ülkenin 4 saatlik uçuşla, 67 ülkenin
merkezinde olduğunu vurguladı. Bakan Uraloğlu, söz konusu alanda yaklaşık 1,5
milyar kişinin yaşadığını ve bölgenin 51 trilyon dolar gayrisafi milli
hasılaya, yaklaşık 25 trilyon dolarlık yıllık ticaret hacmine sahip olduğunu
söyledi.
Uraloğlu, Tarihi İpek Yolu’nun
güzergahında bulunan Türkiye’nin jeostratejik önemine vurgu yaparak “Ülkemiz
çok önemli bir noktada. Orta Koridor’da bulunuyoruz. Devamında Kalkınma
Koridoru’muz var. Şu anda Çin'den, Uzak Doğu'dan Avrupa'ya gelen bir yükün,
Süveyş Kanalı’ndan gelirse yaklaşık 35 günde, Ümit Burnu’ndan dolaşırsa 45
günde, bizim hayata geçireceğiz Kalkınma Yolun’dan 25 günde, Orta Koridor’dan
18 günde demiryoluyla bir uçtan bir uca gitmesi söz konusu.” ifadelerini
kullandı.
Kalkınma Yolu’nun Projeleri
Tamamlandı
Kalkınma Yolu Koridoru hakkında
da bilgi veren Bakan Uraloğlu, Irak'ın Basra Körfezi’ndeki FAV Limanı’ndan
başlayıp Türkiye’ye Ovaköy’den giriş yapacak yolun yaklaşık 2 bin 100
kilometrelik bir güzergahla Kapıkule’den çıkacağını söyledi. Bakan Uraloğlu, söz
konusu yolun aynı zamanda Akdeniz’e, Ege Denizi’ne ve Karadeniz’e de ulaşım
sağlayacak bir koridor olduğunu vurguladı. Uraloğlu, “Projeleri bitti. Artık
bunun finansmanıyla ilgili görüşmelere devam ediliyor. Irak, Birleşik Arap
Emirlikleri, Katar ve Türkiye'nin yakın takip ettiği bir projedir.” dedi.
Zengezur Koridoru’nun da Orta
Koridor’u destekleyeceğini söyleyen Bakan Uraloğlu, “Hem Azerbaycan hem de
bizim tarafımızda çalışmalar devam ediyor. Bunu 3-4 yıllık bir süre içerisinde
hayata geçirmeyi planlıyoruz.” açıklamasında bulundu. Uraloğlu ayrıca,
Türkiye’nin 3 Deniz Girişimi’ne stratejik ortak olduğunu da anımsattı.
Bölünmüş Yol Uzunluğu 29 Bin
700 Kilometreyi Aştı
Bakan Uraloğlu, 2002 yılında 6
bin 101 kilometre bölünmüş yol olduğunu anımsatarak sadece 6 ilin bölünmüş
yollarla birbirine bağlı olduğunu söyledi. Uraloğlu, “Şehirler arasındaki
ortalama hız 40 kilometre saatti. Aşağı yukarı 8,5 milyon araç vardı. Bugün
2025 yılında 29 bin 700 kilometre civarında bir bölünmüş yolumuz var ve araç
sayımız 32 milyonu geçti. Ortalama hızımız da yaklaşık 90 kilometreye gelmiş
durumda.” şeklinde konuştu.
Otoyol Ağı 8 Bin 500
Kilometreye Çıkacak
Türkiye’deki en yoğun
güzergahlarda otoyol çalışmalarını bitirdiklerini vurgulayan Uraloğlu,
İstanbul’da, Çanakkale'de, Ankara'da, Antalya Alanya'da, Mersin'de, Hatay'da
yapımı devam eden yollar olduğunu ifade etti. Uraloğlu, yapımı devam eden,
yapılması planlanan ve proje çalışmaları devam edenlerle birlikte otoyol ağının
8 bin 500 kilometreye çıkacağını söyledi.
Marmara Otoyol Ringi’nden de
bahseden Uraloğlu, Kınalı-Malkara kesiminde çalışmaların devam ettiğini
söyledi. Uraloğlu, olası bir İstanbul depreminde öncelikle İstanbul'a kurtarma
ve acil yardım ekiplerinin girişi gerekirse de insanların tahliyesi için Marmara
Otoyol Ringi’nin önemini de vurguladı.
“Biz Sadece İnşa Etmiyoruz,
Aynı Zamanda İmar Etmeye Gayret Ediyoruz”
Yapılan eserlerde sadece inşayı
değil aynı zamanda imarı da ön planda tuttuklarını söyleyen Bakan Uraloğlu,
Türkiye’de hayata geçirilen birçok yapının ödül aldığını da söyledi. Bakan
Uraloğlu, 1915 Çanakkale, Osmangazi, Yavuz Sultan Selim köprüleri ve Zigana
Tüneli gibi birçok eserin uluslararası alanda ödül aldığını da belirtti. Bakan
Uraloğlu, “İnşa, bir ihtiyacı karşılamak içindir. İmar bir insanın
yaşayabileceği donanımlarla orayı donatmaktır. Biz sadece inşa etmiyoruz, aynı
zamanda imar etmeye de gayret ediyoruz.” dedi.
İstanbul-Ankara Arasına Yeni
Otoyol Projesi
Bakan Uraloğlu, vatandaşların
kullandığı oylarla yetki verdiğini belirterek “Bizler de yöneticiler olarak
sizin verdiğiniz hem yetkiyi hem de vergilerinizden verdiğiniz bu kaynağı doğru
kullanmamız gerekir. Bunun için de gerçekten bilimsel çalışmamız gerekir.
İlerleyen zamanda bizim neye ihtiyacımız olacak, onu hesaplamamız lazım. Bakın
şu anda Ankara-İstanbul arasında bir devlet yolu var, bir otoyol var, hızlı
trenimiz var. Biz bir 10 yıl sonra bunların yetmeyeceğini öngörüyoruz. O zaman
biz diyoruz ki, alternatif ulaşım araçlarını da buraya koymamız gerekir.
Ankara-İstanbul arasında Akyazı’dan Beypazarı üzerinden Ankara'ya giden bir
otoyol projesinde çalışmaya başladık.” diye konuştu.
Demiryolu Hattı 28 Bin 500
Kilometreye Çıkacak
Türkiye'deki konvansiyonel
demiryolu ağının yaklaşık 11 bin 500 kilometre olduğunu belirten Bakan
Uraloğlu, 2 bin 250 kilometre de hızlı demiryolu ağı inşa ettiklerini ifade
etti. Uraloğlu, Mersin'den Gaziantep'e, Ankara'dan İzmir'e, Bursa'ya ve
İstanbul'dan Kapıkule'ye kadar birçok demiryolu inşaatının devam ettiğini
sözlerine ekledi. Bakan Uraloğlu, yapımı devam eden, projesi tamamlanan ve projesi devam eden işlerle birlikte
demiryolu hattının 28 bin 500 kilometreye çıkacağını belirtti.
Ankara-İstanbul Arası 80
Dakikaya Düşecek
Ankara-İstanbul arasında da yeni
bir demiryolu hattı düşündüklerini belirten Bakan Uraloğlu, Ankara-İstanbul
arasında süper hızlı trenin saatte 350 kilometre hızla gideceğini ve seyahat
süresinin ise 80 dakika süreceğini belirtti.
Samsun'dan Sarp’a kadar bir
demiryolu projesi çalışmaları olduğunu belirten Uraloğlu, “Uzun vadeli bir iş
olduğunu biliyorum ama ertesi gün ‘acaba bankamatiğe maaşımız yattı mı, yatmadı
mı’ diye tasa eden Türkiye'den 20 yılı, 30 yılı, 50 yılı, 100 yılı planlayan
bir Türkiye'de bulunuyoruz.” şeklinde konuştu.
“162 Kilometre Kent İçi Raylı
Sistemi İstanbul’a Kazandırdık”
Yaklaşık 162 kilometre kent içi
raylı sistemi İstanbul'a kazandırdıklarını belirten Bakan Uraloğlu, “26
kilometre de devam ediyor. Bunlar bittiğinde İstanbul’un kent içi raylı sistem
uzunluğu 380-400 kilometreye ulaşacak. İstanbul'da biz ulaşımı birinci problem
olmaktan çıkarmak istiyorsak bin 4 kilometre metroya ihtiyacımız var. 400’ünü
yaptık 600 kilometre daha yapılması lazım. Ama şu anda maalesef İstanbul'u
yönetenlerin böyle bir derdi olmadığını hep beraber görüyoruz. Biz kendi
adımıza üzerimize düşeni de yapma gayreti içerisindeyiz.” ifadelerini kullandı.
Havalimanı Sayısı 26’dan 58’e
Çıktı
Türkiye’nin havalimanı sayısını
26’dan 58’e çıkardıklarını kaydeden Bakan Uraloğlu, Bayburt-Gümüşhane ve Yozgat
havalimanları tamamlandığında bu sayının 60’a çıkacağını kaydetti. Uraloğlu,
2003 senesinde yolcu sayısının 34 milyon olduğunu, 2024’te ise 230 milyonu
aştığını ifade ederek geçen sene sadece İstanbul Havalimanı'nı kullanan yolcu
sayısının 80 milyon ile 2003 senesinin tamamını aştığına dikkati çekti.
TÜRKSAT 6A 5 Milyar İnsana
Ulaşıyor
TÜRKSAT 6A’yı Nisan ayında
hizmete aldıklarını anımsatan Uraloğlu, 2014 yılında resmi olarak süreci, 2018
yılında da üretimine başlayan ve 2024 yılında da uzaya fırlatılan 6A uydusuyla
5 milyar insana erişilebildiğini söyledi. Uraloğlu, “Yerli ve milli sivil ve
askeri haberleşmede kendimizi daha emniyette güvende hissedeceğiz. Ama en
kıymetlisi de biz yaptık diyebilmektir.” şeklinde konuştu.
5G’nin stadyumlarda denendiğini
hatırlatan Uraloğlu, 2026 yılında da genel kullanımı başlatabilmek için süreci
yürüttüklerini kaydetti.
Sosyal Medya Disiplin Altına
Alınmalı
Türkiye’de nüfusa oranla çok
yoğun bir şekilde sosyal medya kullanımı olduğunu da ifade eden Bakan Uraloğlu,
“Elbette bunları kullanmaya devam edeceğiz ama mutlaka bunları da belli bir
disiplin altına almamız gerekir. Onunla ilgili çalışmalarımız var. Özellikle
genç kardeşlerimizin, muhakeme yeteneği yeterince gelişmemiş olan
çocuklarımızın bu mecralardan zehirlenmesinin önüne geçme noktasında bir
çalışmamız var.” açıklamasında bulundu.
Uraloğlu, 13-16 yaş arası
gençlerin sosyal medya kullanımını aile izniyle, 13 yaş altının ise hiçbir
şekilde sosyal medyada bulunmaması gerektiğini belirterek “Bakın biz bunu nasıl
yaparız diye sosyal medya platformlarıyla konuştuk. Meta bunu hayata geçirdi
biraz da bizim telkinlerimizle. İnşallah biz de bununla ilgili yasal
düzenlemeler yapacağız.” şeklinde konuştu. Uraloğlu, birçok ülkenin de benzer
uygulamalar yaptığını ifade etti.
“17 Milyon IP Adresini Sürekli
Tarıyoruz”
Yapay zeka çağında olduklarını
belirten Bakan Uraloğlu, milyarlarca dolarlık yatırım yapılan akıllı
sistemlerin birkaç bin dolarlık bilgisayarların hedefinde olabildiğini
belirterek “Dünyada bu anlamda rol model gösterilen ülkelerden bir tanesiyiz.
17 milyon IP adresini sürekli tarıyoruz. USOM ile günde yüzlerce zararlı, büyük
saldırı girişimini de engelliyoruz. Avcı, Azad, Kasırga ve Atmaca bunlar bizim
mühendislerimizin bizim yazılımcıların geliştirdiği programlardır. Bunlarla
beraber biz sizleri tam bir koruma kalkanıyla koruyoruz.” şeklinde konuştu.
AK Parti Hükümetleri döneminde
İstanbul’a 1.7 trilyon liralık yatırım yaptıklarını belirten Bakan Uraloğlu,
Avrasya Tüneli’ni 80 bin, 15 Temmuz Şehitler Köprüsü’nü yaklaşık 200 bin, Fatih
Sultan Mehmet Köprüsü’nü 240 bin ve başta ağır taşıtla olmak üzere Yavuz Sultan
Selim Köprüsü’nü ise günlük ortalama 150 bin aracın kullandığını söyledi.
Uraloğlu, “Marmaray günde 300 tren seferiyle 700 bin kişi taşıyor.
Yaptıklarımızın olmadığını düşünün, sadece İstanbul değil bütün Türkiye felç
olmuş olurdu.” dedi.
Bakan Uraloğlu ayrıca,
Altunizade- Çamlıca Camii- Bosna Bulvarı Hattı’nda çalışmaları 2026 sonunda
tamamlamayı hedeflediklerini belirterek, Halkalı-Kapıkule Hızlı Tren Hattı’nın
da etaplar halinde tamamlanacağını söyledi. Uraloğlu, “Nakkaş-Başakşehir arasındaki
otoyolu inşallah yaklaşık 2 sene içerisinde bitirerek hizmete açmış olacağız.”
dedi.