
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı
Abdulkadir Uraloğlu, Van Çevre Yolu’nun toplam 28 kilometrelik 1. ve 3.
kesimlerini trafiğe açtı. Bakan Uraloğlu, “Uluslararası transit trafiğin
Gürbulak, Kapıköy, Esendere, Umurlu ve Üzümlü sınır kapılarına yüksek
standartlı bir şekilde kesintisiz ulaşmasını sağladık” dedi.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı
Abdulkadir Uraloğlu, Van Çevre Yolu’nun 1. ve 3. kesimlerinin açılış törenini
gerçekleştirdi. Bakan Uraloğlu, konuşmasında Van’ın doğal ve tarihi
zenginlikleriyle dünyanın en eski yaşam alanlarından biri olduğunu vurguladı.
Uraloğlu, “İpek Yolu’nun kadim duraklarından biri olan şehrimiz, ülkemizin
İran’a, Türk Cumhuriyetlerine ve Uzakdoğu’ya açılan önemli bir kapısıdır.”
ifadesini kullandı.
Van’ın Cumhurbaşkanı Recep Tayyip
Erdoğan’ın ve AK Parti Hükümetlerinin nezdinde çok ayrı bir yeri olduğunu
belirten Uraloğlu, açıklamasında şu ifadelere yer verdi:
“Bu nedenle ilimizin
sosyo-ekonomik faaliyetlerini geliştirmek ve tarih boyunca taşıdığı büyük
stratejik önemi pekiştirmek için önemli ulaşım ve altyapı yatırımlarını hayata
geçiyoruz. Van’ın kadim tarihini, topraklarının bereketini Türkiye’nin
geleceğine taşıyoruz. Aziz milletimizin ortaya koyduğu ve yürekten sahiplendiği
bir gerçekle; her zamanki gibi yaparsa AK Parti yapar diyoruz.”
Yolun Tamamı 41 Kilometre
Uzunluğunda Projelendirildi
Uraloğlu, yoğun şehir içi,
bölgesel ve uluslararası trafik yüküne sahip Van’ın en önemli ihtiyaçlarından
birinin de şehir merkezini transit trafikten arındıracak, yüksek standartlı bir
çevre yolu olduğunun altını çizdi. Uraloğlu, “Bu kapsamda da Edremit’ten
başlayıp Van şehir merkezinin doğusundan geçerek Erciş Yolu’na bağlanan 41
kilometre uzunluğundaki Van Çevre Yolu’nu projelendirmiştik. Proje bünyesinde 8
köprülü kavşak ve demir yolu geçişi için de 1 adet köprü yer alan projemizi
bitümlü sıcak karışık kaplamalı 3 gidiş, 3 geliş olmak üzere 6 şeritli bölünmüş
yol standardında tasarladık.” açıklamasında bulundu.
Toplam 28 Kilometrelik Kesim
Hizmete Açıldı
Uraloğlu, bugün ise çevre yolunun
Edremit Kavşağı ile Kurubaş Kavşağı arasında kalan 10 kilometrelik 1. kesimi
ile Özalp Kavşağı’yla Erciş Kavşağı
arasında kalan 18 kilometrelik 3. kesimi olmak üzere toplam 28 kilometresini
hizmete açtıklarını belirtti. Uraloğlu, sözlerine şu şekilde devam etti:
“Bu kesimleri tamamlayıp; şehir
içinden geçen transit trafiği şehir dışına alarak merkezdeki trafik yoğunluğu
büyük ölçüde rahatlatmış olacağız. Kuzey-güney ve doğu-batı aksında Anadolu’nun
dört bir yanından gelen uluslararası transit trafiğin de; Gürbulak, Kapıköy,
Esendere, Umurlu ve Üzümlü sınır kapılarına yüksek standartlı bir şekilde
ulaşmasını sağlamış oluyoruz. Kalan 13 kilometrelik kesimi de önümüzdeki
senenin sonuna gelmeden bitirmeyi hedefliyoruz.” dedi.
Yolun Tamamı Hizmete
Alındığında 2,7 Milyar Lira Tasarruf Edilecek
Van Çevre Yolu’nun tamamını
hizmete aldıklarında ise mevcut güzergâhta 75 dakika olan geçiş süresini yarı
yarıya hatta daha fazla azaltarak 20-25 dakikaya düşüreceklerini belirten
Uraloğlu, “Böylece zamandan 2 milyar 400 milyon lira, akaryakıttan ise 300
milyon lira olmak üzere yıllık toplam 2 miyar 700 milyon lira tasarruf
edeceğiz. Buraya yapmış olduğumuz yatırımı 4 yılda geri dönüştürmüş olacağız.
Çevreye zarar veren araçların karbon emisyonunu da 15 bin ton azaltarak doğanın
korunmasına katkı sağlayacağız.” şeklinde konuştu.
Van’ın Ulaşım ve İletişim
Altyapısına 80 Milyar Lira Yatırım
Uraloğlu, Van’ın, hızla gelişen
sosyo-ekonomik yapısına bağlı olarak artan şehiriçi ve şehirler arası ulaşım
ihtiyacını karşılayacak ulaşım yatırımları büyük önem taşıdığını belirtti.
Bakan Uraloğlu, açıklamasında şu ifadelere yer verdi:
“Bu kapsamda Ulaştırma ve Altyapı
Bakanlığı olarak 2002 yılından bu yana Van’ın ulaşım ve iletişim altyapısı için
yaklaşık 80 milyar lira yatırım gerçekleştirdik. 36 kilometre olan bölünmüş yol
uzunluğunu 613 kilometreye çıkardık. Yollarında hiç bitümlü sıcak kaplama
yoktu, 400 kilometre üstünde BSK kaplama yaptık. Van Edremit-Gevaş-Bitlis,
Erciş-Patnos, Van-Güzelsu, Erciş-Muradiye, Van-Özalp-Saray-Kapıköy gibi önemli
güzergâhları bölünmüş yol olarak inşa ettik. Van’ı İran’a bağlayan Gürbulak
Sınır Kapısı’na ulaşım sağlaması bakımından önem arz eden Van-Muradiye-Çaldıran
Yolu’nu da bu yıl başarıyla tamamladık.
Karla mücadelenin en çetin geçtiği 2 bin 644 rakımlı Tendürek Geçidi’nde
artık yolculuk çok daha güvenli ve konforlu hale getirdik. Bu yatırımla hem
uluslararası ticaretimize hız kattık hem de bölge insanımızın kış şartlarındaki
ulaşım çilesini büyük ölçüde ortadan kaldırdık.”
Uraloğlu ayrıca, Kale, İki Nisan,
Erciş Sanayi, Van Bölge Araştırma Hastanesi, Edremit Bölge Yerleşkesi ve
Karahan Köprülü Kavşaklarını tamamladıklarını kaydetti.
Hoşap, Şeytan, Kırmızı, Bend-i
Mahi ve Kelekom Tarihi Köprülerinin restorasyon çalışmalarını
gerçekleştirdiklerini de belirten Uraloğlu, Kuskunkıran, Karabet Kar, Çatak Çığ
ve son olarak da geçen yıl Kasım ayında Güzeldere Tünelini açtıklarını
hatırlattı. Uraloğlu, Güzeldere Tüneli’ni hizmete açıldığı günden bu yana
yaklaşık 1 milyon 330 bin aracın kullandığını ifade etti.
Bakan Uraloğlu, bugün itibarıyla
da Van Çevre Yolu’nun kalan 13 kilometrelik kesimi ile Adilcevaz-Erciş,
Edremit-Kuskunkıran, Van-Özalp-Kapıköy Yolları gibi 15 karayolu projesinde
çalışmalara devam ettiklerini söyledi.
Tatvan-Van Arasındaki Seyir
Süresi Feribotla 3.5 Saate Düştü
Van’daki yatırımların sadece
karayoluyla sınırlı olmadığına dikkati çeken Bakan Uraloğlu, Van Gölü’nün şehre
daha fazla ekonomik katkısı olması için de çalışmalar yaptıklarını ifade etti.
Uraloğlu, sözlerine şu şekilde devam etti:
“Van Gölü üzerindeki ulaşım ve
Tatvan-Van arasındaki demiryolu bağlantısı da TCDD tarafından işletilen ve
1971-1976 yılları arasında imal edilen 4 adet feribot ile yapılmaktaydı. Sultan
Alparslan ve İdris-i Bitlisi feribotlarını kullanıma alarak her biri 50 vagon
kapasiteli yeni 2 adet feribotla günde 10 bin 500 ton yük taşıyarak yük taşıma
kapasitesini 7 kat artırdık. Feribotları yeniledik. 5 saat süren Tatvan-Van
arasındaki seyir süresini de 3.5 saate düşürdük.”
Havalimanını geleceğin
ihtiyaçlarına hazır, modern bir havalimanına dönüştürdüklerini de vurgulayan
Uraloğlu, “Mevcut 2 bin 750 metre uzunluğundaki pistimizi tamamen yeniledik.
2 bin 150 metre uzunluğunda yepyeni bir
paralel taksi yolu inşa ettik. Pist ile paralel taksi yolunu birbirine bağlayan
5 adet hızlı çıkış taksi yolu kazandırdık.
Mevcut pist, mevcut taksi yolları, dönüş cepleri ve apronun elektrik
imalatını ve ışıklandırmaları komple yeniledik. Bugün, havalimanımızdan
İstanbul, Sabiha Gökçen, Esenboğa, İzmir, Çukurova ve Antalya Havalimanları
olmak üzere 6 farklı lokasyona haftalık 176 uçuş operasyonu gerçekleşiyor. Canı
gönülden inanıyorum ki 2026’dan itibaren Van Ferit Melen Havalimanı, hem yolcu
sayısında hem de hizmet kalitesinde yepyeni rekorlara imza atacak.” dedi.