
Gürcistan'ın başkenti Tiflis'te devam eden 3. Tiflis
İpekyolu Forumu'nda konuşan Turhan, 30 yıllık küreselleşme sürecinin
ardından bugün gelinen noktada, kıtalar arası ticaret hacminin devasa boyutlara
ulaştığını belirtti.
Ekonomik çekim merkezinin gelişmekte olan ekonomilere doğru
kayışının ve tedarik zincirlerinin küreselleşmesinin, ulaştırma ve lojistik
hizmetlerine olan talebi artırdığını kaydeden Turhan, sürdürülebilir
ve çevreci uluslararası taşımacılık için özellikle demiryolu ve kombine
taşımacılığına dayalı ulaştırma bağlantılarının ön plana çıkarılmasının önemine
işaret etti.
Turhan, "Birleşmiş Milletler (BM) tarafından Avrasya
ulaştırma bağlantılarına ilişkin yapılan çalışma, demiryolu ve çok-modlu
ulaştırma koridorlarının deniz taşımacılığına göre daha rekabetçi olabileceğini
göstermiştir." değerlendirmesinde bulundu.
Türkiye'nin ulaştırma bağlantılarını bütünlükçü bakış
açısıyla ele almaya, hem fiziki hem de fiziki olmayan engellerin ortadan
kaldırılmasına büyük önem verdiğini vurgulayan Turhan, "Türkiye
son 17 yıllık dönemde 145 milyar dolara yaklaşan bir altyapı yatırımı hamlesi
başlattı. Ulaştırma yatırımlarımızın temel hedefi, Asya ve Avrupa arasında
hızlı ve kesintisiz bağlantı sağlamak ve Türkiye'yi bölgesi için lojistik bir
üs haline getirmektir." ifadesini kullandı.
Türkiye'nin, üretim ve ihracat odaklı ticaret hacmini
artırmaya devam edeceğini vurgulayan Turhan, "Tek Kuşak Tek Yol"
projesi ile bölgenin öneminin daha da artacağını kaydederek, "Anadolu,
Kafkasya ve Orta Asya üçgeninde taşımacılık orta vadede şu anki ekonomik
büyüklüğünün birkaç katına ulaşacaktır." şeklinde konuştu.
"Türkiye, Azerbaycan ve Gürcistan arasında üçlü bir
anlaşmaya dayanan demiryolu hattı ile ulaştırma politikalarımızın temel
eksenini teşkil eden ülkemiz üzerinden Pekin'den Londra'ya kesintisiz demiryolu
bağlantısı kurma hedefi hayata geçmiştir." diyen Turhan, bu hattın,
Türkiye'nin limanları sayesinde sadece Avrupa'ya değil Afrika'ya kadar uzanan
ekonomik, güvenli ve rekabet edebilir bir koridora dönüştüğünün altını çizdi.
Turhan, Türkiye'deki mega ulaşım altyapı projeleriyle
İpekyolu koridorunun önemini artırdığına işaret ederek, "Özellikle de bu
koridorun devamı olacak dev projeleri kamu özel ortaklığı ile hayata geçirerek
hem hızlı hem daha az maliyetle özel sektör dinamiğini kullanarak
gerçekleştiriyoruz. Sınırlı kaynaklarımızla sınırsız ihtiyaçları
karşılıyoruz." dedi.
Çevresel konuların, fosil yakıtlara olan bağımlılık, trafik
ve yol güvenliği gibi sorunlarla mücadele ederken yenilikçilik ve akıllı
ulaşım sistemlerinin etkin kullanımın önemli olduğuna dikkati çeken Turhan,
bu anlamda dijitalleşme, elektrifikasyon ve otomasyon gibi yeni teknolojilerin
ulaştırma sektörünün daha hızlı, etkin, sürdürülebilir ve çevreci kılınması
için muazzam fırsatlar sunduğunu ifade etti.
Forum kapsamında Gürcistan Ekonomik ve Sürdürebilir Kalkınma
Bakanı Natia Turnava, Azerbaycan, Ukrayna, Bulgaristan ve Afganistan'ın
ulaştırma bakanları da konuşma yaptı.