
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı
Abdulkadir Uraloğlu, Türkiye’nin son 10 yıldaki otoyol artış hızında Avrupa’da
birinci sırada olduğunu ifade etti. Son 23 yılda Türkiye’nin ulaşım ve iletişim
altyapısına yaklaşık 300 milyar dolar yatırım gerçekleştirdiklerini kaydeden
Bakan Uraloğlu, “Bunun yaklaşık 180 milyar dolarını karayollarına harcadık.” dedi.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı
Abdulkadir Uraloğlu, 9. Ulusal Asfalt Sempozyumu ve Sergisi’nin açılışında
konuştu. Bakan Uraloğlu, 2021’de 8. Sempozyum yapıldığında dünyanın pandeminin
sarsıntılarının yeni atlatıldığını hatırlatarak “O zor günlerin ardından bugün,
9. Sempozyum’da ‘Hedef Net Sıfır Emisyon: Sürdürülebilir ve Dirençli Asfalt
Yollar’ temasıyla tekrar bir aradayız.” ifadesini kullandı.
Yol Medeniyettir
Bakan Uraloğlu, Ankara
Keçiören’de mahallelerin, bulvarların resmi isimlerini değil, vatandaşların
hale efsanevi isimleri kullandığını söyleyerek sözlerine şu şekilde devam etti:
“Bir yola Asfalt derler, diğerine
Şose derler. Neden? Çünkü eskiden Keçiören’e çıkan iki ana arter varmış: biri
asfalt kaplama, diğeri stabilize toprak yol. Pratik bir kararla birine Asfalt
Yol, ötekine Şose Yol demişler. Aradan on yıllar geçmiş, belediye defalarca
cadde ve bulvar isimlerini değiştirmiş, tabelalar yenilenmiş… Ama nafile! Hâlâ
taksi çağırırken ‘Beni Asfalt’tan al’ dersiniz, karşı taraf hiç şaşırmaz. Ya da
‘Şose’den yukarı çık, Gazino’yu geç, Rus Pazarı’nın orda bırak’ dersiniz; şoför
başını sallar, o da bilir. İsimler resmi kayıtlarda değişmiş, ama halkın
hafızasında asfaltın kendisi bir semt adı olmuş, bir statü sembolü olmuş, bir
medeniyet ölçüsü olmuş.”
Orhan Veli’den de alıntı yapan
Bakan Uraloğlu, şairin şu dizelerini hatırlatarak “’Kırık taşlara bakıp, ışıklı
bir asfalt düşünmek… Acaba yalnız şairlere mi mahsus?’ dizelerini yazmış o
günlerdeki asfaltın sağladığı konforun eksikliğini dile getirmek için. Ama
hamdolsun ‘Yol Medeniyettir’ diyen Cumhurbaşkanımız Sayın Recep Tayyip
Erdoğan’ın liderliğinde ve halka hizmeti hakka hizmet olarak gören AK Parti
Hükümetleri ile bu manzaralar da bu dizeler de mazide kaldı. Bugün burada, 9.
Ulusal Asfalt Sempozyumu’nda, o ışıklı asfaltı sadece hayal edenler değil, o
asfaltı iklim dostu, uzun ömürlü, geri dönüştürülebilir ve net sıfır emisyon
hedefiyle üretenler bir arada.” dedi.
Karayollarına 180 Milyar Dolar
Yatırım
Son 23 yılda Türkiye’nin ulaşım
ve iletişim altyapısına yaklaşık 300 milyar dolar yatırım gerçekleştirdiklerini
kaydeden Bakan Uraloğlu, “Bunun yaklaşık 180 milyar dolarını karayollarına
harcadık. 2002’de 6 bin 101 kilometre olan bölünmüş yol ağımızı 30 bin 14
kilometreye çıkardık. 8 bin 591 kilometre olan Bitümlü Sıcak Karışımlı yol
ağımızı 32 bin 708 kilometreye yükselttik. 50 kilometre olan tünel uzunluğumuzu
838 kilometreye, 311 kilometre olan köprü ve viyadük uzunluğumuzu ise 813
kilometreye yükselttik. Bin 714 kilometre olan otoyol uzunluğumuzu da 3 bin 796
kilometreye ulaştırdık.” bilgisini paylaştı.
Türkiye Son 10 Yıldaki Otoyol
Artış Hızında Avrupa’da Birinci
Avrupa Birliği ülkeleriyle
kıyaslandığında Türkiye’nin otoyol uzunluğunda Avrupa’da 6’ncı; ancak son 10
yıldaki otoyol artış hızında Avrupa’da birinci olduğunu ifade eden Uraloğlu,
“İnşallah 2028 yılı sonunda bölünmüş yol uzunluğumuzu 31 bin 250 kilometreye
otoyol uzunluğumuzu da 4 bin 330 kilometreye çıkarmayı hedefliyoruz.” diye
konuştu.
Dünyada asfalt teknolojilerine ve
hızlı uygulamalara verilen önem hakkında da Türkiye’nin attığı adımların ne
kadar isabetli olduğunu bir kez daha anladıklarını söyleyen Bakan Uraloğlu,
“Japonya, ABD ve Avrupa ülkeleri de hızlı bakım-rehabilitasyon projelerine
milyarlarca dolarlık bütçeler ayırıyor; çünkü biliyorlar ki kesintisiz, güvenli
ve sürdürülebilir yol altyapısı, bir ülkenin ekonomik rekabet gücünün ve yaşam
kalitesinin en önemli göstergelerinden biri. Türkiye olarak biz de bu gerçekle
hareket ediyoruz.” açıklamasında bulundu.
“Yol Ömürlerini Uzattık, Bakım
Maliyetlerini Düşürdük”
Karayolları Genel Müdürlüğünün,
gece-gündüz demeden, trafiği minimum aksatarak yaptığı hızlı asfalt yenileme
projeleriyle vatandaşın “yolda kaybettiği zamanı” en aza indirmeyi kendine şiar
edindiğini söyleyen Uraloğlu, sözlerine şu şekilde devam etti:
“Ancak gelişmiş teknolojileri
kullanarak son yıllarda inşa ettiğimiz yüksek standartlı yollar insanımızın
karayolu ulaşımındaki beklentilerini en üst noktada karşılarken; yüksek
performanslı, uzun ömürlü ve güvenli yolların yapılması hedeflerine paralel
olarak, yol üstyapılarının teşkilinde, farklı iklim, arazi ve çevreye duyarlı,
yapım ve bakım maliyeti düşük asfalt imalatlarının gerçekleştirilmesi de önem
taşımaktadır. Örneğin kalıcı deformasyonlara karşı yüksek dayanım gösteren Taş
Mastik Asfalt kullanımı, kaplamanın performansını ve ömrünü arttırmada son
yıllarda karayollarında yaygın şekilde kullanılmaya başlamıştır.”
Yine, geleneksel astar
malzemelerine alternatif, çevreye duyarlı ve insan sağlığı için daha az risk
teşkil eden su bazlı astar emülsiyonlarının kullanımını da sağladıklarını
belirten Uraloğlu, “Yüksek performanslı BSK kaplama türleri ve bitümlü
bağlayıcı türlerini Ar-Ge projeleri sonucunda uygulamaya alıp yaygınlaştırarak
yol ömürlerini uzattık, bakım maliyetlerini düşürdük. Hem yüksek performans hem
de ekonomik fayda elde ettik.” şeklinde konuştu.
“Geri Kazanılmış Asfaltın
Alternatif Hammadde Olarak Kullanımına Yönelik Mevzuat Çalışmalarımızı
Hızlandırıyoruz”
Asfalt üretiminde net sıfır
karbonlu uygulamalara geçiş için öncelikle doğal kaynak kullanımını azaltmak
üzere döngüsel ekonomi eylem planı kapsamında yapılanları da anlatan Bakan
Uraloğlu, “Yol yapım ve bakım süreçlerinde geri kazanılmış asfaltın alternatif
hammadde olarak kullanımına yönelik mevzuat çalışmalarımızı
hızlandırıyoruz. Asfalt üretim ve
uygulamalarında düşük emisyonlu yeni malzeme ve teknolojiler ile ekipmanların
geliştirilmesini desteklemek üzere yeşil finansman araçlarının kullanılmasını
da teşvik ediyoruz.” açıklamasında bulundu.
Bakanlık olarak ulaştırma
altyapısında ömür döngüsü maliyetini azaltmayı, uzun ömürlü yollar inşa etmeyi
ve çevresel etkiyi en aza indirmeyi temel öncelik haline getirdiklerini
vurgulayan Bakan Uraloğlu, “Bu doğrultuda standartlarımızla sürdürülebilir ve
dirençli inşaat tekniklerini ve yenilikçi malzemeleri destekliyoruz. Bu
yaklaşımla, ekonomik verimliliği sağlarken Türkiye’nin ulaşım altyapısının
dayanıklılığını da artırıyoruz.” dedi.
“Asfalt Üretiminde Enerji
Tasarrufu Sağlayan, Emisyonları Azaltan Ilık Karışımın Yaygınlaşmasını
Destekliyoruz”
Bakan Uraloğlu, Türkiye’nin 2053
Net Sıfır Emisyon hedefi, doğrultusunda üretim ve uygulamalarda enerji
verimliliğini artıracak enerji yönetim sistemlerinin sektörde yaygınlaşmasını
sağladıklarını söyledi. Bakan Uraloğlu, “Üretim tesislerinde, akıllı enerji
yönetimi ve otomasyon gibi düşük karbonlu üretim tekniklerini teşvik ederken,
asfalt üretiminde enerji tasarrufu sağlayan, emisyonları azaltan ılık karışımın
yaygınlaşmasını destekliyoruz.” diye konuştu.
Sürdürülebilir ulaştırmanın;
yalnızca çevresel bir zorunluluk değil, aynı zamanda teknolojik yenilikler,
ekonomik verimlilik ve uluslararası rekabet açısından büyük bir fırsat olduğunu
dile getiren Uraloğlu, sözlerine şu şekilde devam etti:
“Asfalt üretim sektörü;
üreticileri, yüklenicileri, tedarikçileri, akademisi ve kamu kurumlarıyla
birlikte bu dönüşümde kilit bir rol oynamaktadır. Bugün burada ortaya
koyduğumuz ortak vizyon ile sektörümüzü yalnızca bugünün değil, geleceğin
ihtiyaçlarına cevap verecek hale getireceğiz. Türkiye, altyapı yatırımlarında
nasıl dünya çapında bir başarı hikâyesi yazdıysa, sürdürülebilir ve iklim dostu
ulaştırma alanında örnek bir ülke olma yolunda emin adımlarla ilerlemektedir.”