
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı
Abdulkadir Uraloğlu, ‘Herkes İçin Engelsiz Ulaşım’ temalı 12 Ar-Ge projesine
100 milyon lira karşılıksız destek sağladıklarını bildirdi. YHT ve ana hat
trenlerinde engelli bireylerin ücretsiz seyahat ettiğini belirten Uraloğlu,
“Yaklaşık 7,8 milyon engelli yolcumuz ücretsiz seyahat etti. e-Devlet İletişim
Merkezimizden ise 45 bin 150 işitme engelli vatandaşımıza hizmet verildi.”
dedi.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı
Abdulkadir Uraloğlu, 10-16 Mayıs Engelliler Haftası vesilesiyle yaptığı yazılı
açıklamada Bakanlık olarak yürüttükleri projeleri anlattı. Bakan Uraloğlu,
2021-2025 yıllarını kapsayan 5 yıllık Erişilebilir Ulaşım Stratejisi ve Eylem
Planı kapsamında herkes için erişilebilir, eşit koşullarda, kesintisiz, güvenli
ve bağımsız şekilde bir ulaşım sistemi oluşturmak için çalışmalarını
sürdürdüklerini kaydetti.
Engelsiz Ulaşım Projelerine
100 Milyon Lira Destek
Bakanlık olarak ulaştırma ve
haberleşme alanında daha erişilebilir bir gelecek için Ar-Ge çalışmalarına da
hız verdiklerini aktaran Uraloğlu, Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme
Araştırmaları Merkezi (UDHAM) eliyle Ar-Ge projesi Destek çağrısına çıkıldığını
anımsattı. Uraloğlu, “Herkes İçin Engelsiz Ulaşım temalı ulaştırma ve
haberleşme alanında daha erişilebilir bir gelecek için hazırlanan 12 Ar-Ge
projesine 100 milyon lira karşılıksız destek sağladık.” açıklamasında bulundu.
Bakan Uraloğlu, destek hakkı
kazanan projeler arasında “Dezavantajlı Kullanıcılar İçin Gerçek Zamanlı ve
Talep Tabanlı Ulaşım Platformu”, “Yapay Zeka Destekli Kontrol Tasarımı”,
“Kentsel Erişilebilirlikte Mikro Mobilite Çözümleri”, “Dezavantajlı
Kullanıcılar İçin Yapay Zeka ve Görüntü İşleme Tabanlı Trafik Sinyalizasyon
Sisteminin Geliştirilmesi”, “Görüntü İşleme ve Yapay Zeka Tabanlı Ulaşım Destek
Sistemi”, “V2X teknolojisi tabanlı engelsiz kavşak sinyalizasyon sistemi” ile
“Güvenli ve kapsayıcı ulaşım için gerçek zamanlı rehberlik sistemi” bulunduğunu
kaydetti.
Ülke Genelinde 40 Havalimanı
"Erişilebilirlik Belgesi" Aldı
Ülke genelinde 40 havalimanının
"Erişilebilirlik Belgesi" aldığını belirten Uraloğlu, “Engelli
yolcular için danışma noktalarından tuvaletlere, rampalardan sesli ve görüntülü
bilgi sistemlerine kadar birçok erişilebilirlik düzenlemesi yaptık.”
ifadelerini kullandı.
Cumhurbaşkanı Recep Tayyip
Erdoğan tarafından ilan edilen “2020 Erişilebilirlik Yılı” kapsamında T.C. Aile
ve Sosyal Hizmetler Bakanlığınca “Erişilebilirlik Ödülleri” verildiğini
anımsatan Uraloğlu, sözlerine şu şekilde devam etti:
“Bu kapsamda ‘Erişilebilir Kamu
Kurum ve Kuruluşları’ kategorisinde Jüri ödülüne 1. sırada Sivas Nuri Demirağ
Havalimanımız 2. sırada ise Balıkesir Koca Seyit Havalimanımız layık görüldü.
Yolcu ve çevre dostu uygulamalarıyla dünya çapında başarılara imza atan
havalimanlarımızda hayatı paylaşmaya hiçbir şeyin engel olamayacağından yola
çıkarak erişilebilir hizmet ağı oluşturmak için tüm çalışmaları hassasiyetle
takip ediyoruz.”
Turuncu Masa Erişilebilir
Ulaşım Hizmet Noktası
Hareket kabiliyeti kısıtlı
bireylerin Hızlı tren terminallerinde güvenli dolaşımını sağlamak amacıyla 2019
yılında ‘Turuncu Masa Erişilebilir Ulaşım Hizmet Noktası’ uygulamasını da
hayata geçirdiklerini anımsatan Uraloğlu, “Uygulamayla, engelli bireyler gar
veya istasyon girişinde belirlenen yerden alınarak trendeki seyahat edeceği
koltuğa yerleştiriliyor ve seyahat sonunda trenden alınarak gar veya istasyon
çıkışındaki hizmet noktası butonunun bulunduğu noktaya kadar ulaştırılıyor.
Turuncu Masa Uygulamasını tüm ulaşım türlerinde hizmet veren terminallerde
yaygınlaştırılmasına yönelik çalışmalarımıza devam ediyoruz.” ifadelerini
kullandı.
Görme engelli vatandaşlar için de
Marmaray ve Başkentray gibi banliyö trenlerinde de sesli bilgilendirme sistemi
ile Braille (Görme Egelliler) alfabesiyle yönlendirme yazıları yer aldığını
kaydeden Uraloğlu, “Yine demiryollarımızda kullandığımız araçları da engelli
bireylerimizin ihtiyaçlarına uygun şekilde üretiyoruz.” açıklamasında bulundu.
Engelli Bireylerin
Yolculukları Ücretsiz ve İndirimli
Engelli bireylerin seyahatlerini
daha kolay hale getirebilmek için Yüksek Hızlı Tren ve ana hat trenlerinde
ücretsiz seyahat uygulamasının sürdürüldüğünü belirten Bakan Uraloğlu, “Devletimizin
engelli vatandaşlarımıza sunduğu ücretsiz seyahat hakkı kapsamında 2017-2024
yılları arasında YHT ve ana hat trenlerinde yaklaşık 7,8 milyon engelli
yolcumuzu ücretsiz seyahat hakkından yararlandırdık. 2025 yılının ilk dört
ayında ise 350 bin 378 engelli yolcumuza hizmet verdik.” dedi.
Uraloğlu ayrıca, 2025 yılında 531
bin 76 engelli vatandaşın Karayolu Taşıma Yönetmeliği çerçevesinde yüzde 40'a
kadar indirim imkanından faydalanarak şehirlerarası otobüslerle seyahatlerini
gerçekleştirdiğini ifade etti.
Yaya Geçitlerinde ‘Engelsiz
Ulaşım’ Uygulamaları
Karayolları Genel Müdürlüğünün
sorumluluğundaki devlet ve il yollarında da yaya geçitlerini engelli bireylerin
faydalanabileceği şekilde tasarladıklarını kaydeden Uraloğlu, “Yol ağlarında
çeşitli noktalarda hemzemin yaya geçitlerinin orta refüjlerini ve yaya
yollarını engelli bireylerin kullanımına uygun olarak düzenliyoruz. Yeni ve
mevcut yaya kaldırımları ve hemzemin yaya geçitlerinde de hissedilebilir yüzey,
orta refüj düzenlemeleri, rampalar ve butonlu sinyalizasyon uygulamalarını
hayata geçiriyor, yaya kaldırımlarını tekerlekli sandalye kullanıcılarının
manevra yapmak için daha geniş alan ihtiyacını göz önüne alarak tasarlıyoruz.”
ifadelerini kullandı.
Engelsiz Ulaşıma Dijital
Çözümler
Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı
olarak, engelli bireylerin ulaşımda karşılaştıkları zorlukları ortadan
kaldırmak adına dijital çözümler geliştirmek için çalışmalara devam ettiklerini
belirten Bakan Uraloğlu, “Ulaşımda erişilebilirliği sağlamak için, her noktada
engelli dostu altyapılar inşa ediyoruz. 'Herkes İçin Hareketlilik' adlı mobil
uygulamamız engelli vatandaşlarımızın seyahatlerini kolaylaştıracak ve tüm
ihtiyaçlarını karşılayacak modüllerle donatılacak. Uygulamada, refakatçi
modülünden işaret dili çağrı merkezi desteğine kadar birçok hizmet sunacağız”
açıklamasında bulundu.
E-Devlet’ten Engelsiz
Hizmetler
Bakan Uraloğlu, e-Devlet İletişim
Merkezinin, Temmuz 2015 tarihinde web adresi üzerinden, Ağustos 2018 tarihinde
ise mobil üzerinden arayan işitme engelli vatandaşlara görüntülü ve yazılı
olarak online hizmet vermeye başladığını anımsatarak “e-Devlet İletişim
Merkezimizden, 2025 yılı ilk 4 ayı dahil olmak üzere web üzerinden toplam 35
bin 667, mobil üzerinden de 9 bin 483 olmak üzere toplam 45 bin 150 işitme
engelli vatandaşımıza hizmet verildi.” diye konuştu.
PTT tarafından sunulan hizmetlere
hareket kabiliyeti kısıtlı bireylerin erişimi amacıyla PTTMatik’leri
erişilebilir hale getirdiklerini belirten Uraloğlu, “Ayrıca PTT tarafından
engelli müşterilerine aylıkları diledikleri şekilde ister evlerinde ister iş
yerlerinde ödeniyor. 2024 yılında 467 bin 239 ve 2025 yılının ilk 4 ayı
itibarıyla ise 145 bin 441 adet engelli vatandaşımız aylıklarını evlerinde
teslim aldı.” ifadelerini kullandı.