
ULAŞTIRMA VE ALTYAPI BAKANI KARAİSMAİLOĞLU: ULAŞIM VE İLETİŞİM İHTİYAÇLARININ ZORLUK ÇEKMEDEN GİDERİLMESİ TEMEL PRENSİBİMİZ
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu, Bakanlığın engelli ve
yaşlı vatandaşların ulaşım ve iletişim ihtiyaçlarını zorluk çekmeden
gidermelerinin temel prensibi olduğunu vurguladı ve “Kullanıcı dostu mobil
uygulamalarımızın ilk etabını bu yıl içinde sunacağız. Projemiz ile birlikte;
seyahat planlaması, biletleme, canlı destek modülü ile hareket kabiliyeti
sınırlı bireylerin ulaşım sürecine yönelik ihtiyaçlarını karşılayacak mobil bir
uygulama olacaktır” dedi.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil
Karaismailoğlu, Türkiye Sakatlar Konfederasyonu’nun düzenlediği iftar
programında yaptığı konuşmada, “Bizim düşüncemizde hepimiz biriz, ayrımız
gayrımız yok. Ortak noktamız ise Türkiye. Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı
olarak, ulaşım hizmetlerine erişilebilirliğin bir hak olduğu anlayışını temel
alarak ‘her adımda farklılıkları ortadan kaldıran bir ulaşım ağı oluşturmak’
vizyonuyla hareket ediyoruz. Bu doğrultuda hareket kabiliyeti kısıtlı
vatandaşlarımızın günlük yaşamlarını kolaylaştırmaya yönelik çalışmalar yürütüyoruz.
Engelli kardeşlerimizin bakımevlerine veya benzeri yerlere gerek kalmadan kendi
aileleri yanında ihtiyaç duydukları hizmetleri alabilmelerini temin ettik. Evde
bakım desteği, evde bakım yardımı, gündüz yaşam merkezleri, umut evleri gibi
uygulamaları devreye aldık” dedi.
Bu süreçte, Türkiye’nin ‘2030
Engelsiz Vizyon Belgesi’nin hazırlıklarını tamamladıklarını belirten
Karaismailoğlu, Bakanlık olarak yapılan tüm çalışmalarda özellikle engelli ve
yaşlı vatandaşların ulaşım ve iletişim ihtiyaçlarını zorluk çekmeden
gidermelerini önemsediklerini söyledi. Bu amaçla Erişilebilir Ulaşım Stratejisi
ve Eylem Planı’nın hazırlık aşamasından başlayarak, uygulanacak eylem
adımlarının neredeyse tamamında engelli vatandaşları temsil eden sivil toplum
kuruluşlarını da iş birliğine dahil ettiklerini aktaran Karaismailoğlu, eylem
planında, ulaşımda erişilebilirlik alanında odaklanılması gereken öncelikli
alanları tespit ettiklerini ve çalışmaları bu alanlarda yoğunlaştırdıklarını
kaydetti.
ULAŞIM VE İLETİŞİM İHTİYAÇLARININ ZORLUK ÇEKMEDEN GİDERİLMESİ TEMEL
PRENSİBİMİZ
Ulaştırma Bakanı Karaismailoğlu,
“Altyapıdan araçlara, teknolojiden kurumsal kapasitenin geliştirilmesine,
yönetişim yapısının güçlendirilmesinden farkındalığa, düzenleme ve denetlemede
ulaşım türleri arası entegrasyonun güçlendirilmesine kadar geniş bir
perspektifte ele alan Eylem Planı kapsamında 6 stratejik amaç ve eylemleri
gerçekleştirmeye yönelik 90 eylem adımı belirledik. Bu çalışma son derece
önemli. Çünkü; ulaşımda erişilebilirlik konusunda yol gösterici, bütünsel,
uygulanabilir, etkin bir niteliğe sahip, 2021-2025 yıllarını kapsayan
Erişilebilir Ulaşım Stratejisi ve Eylem Planı, ülkemizde ulaşımda
erişilebilirliğin geliştirilmesi konusunda Bakanlığımız tarafından yürütülen en
kapsamlı çalışma olma niteliği taşıyor. Bakanlık olarak, engelli ve yaşlı
vatandaşlarımızın ulaşım ve iletişim ihtiyaçlarını zorluk çekmeden gidermeleri
temel prensibimizdir.”
ALO 123 PROJESİ İLE ULAŞIMDA EKSİK VE AKSAK GÖRDÜĞÜNÜZ HUSUSLARI BİZE
BİLDİREBİLİRSİNİZ
Öncelikle, dijital ortamda
ulaşımda erişilebilirlik veri tabanını oluşturmak için analizlerin sürdüğünün
altını çizen Karaismailoğlu, konuşmasına şöyle devam etti:
“Kullanıcı dostu mobil
uygulamalarımızın ilk etabını bu yıl içinde hizmete sunacağız. Projemiz ile birlikte;
seyahat planlaması, biletleme, canlı modül destekleme ile hareket kabiliyeti
sınırlı bireylerin ulaşım sürecine yönelik ihtiyaçlarını karşılayacak mobil bir
uygulamayı hizmete vereceğiz. Eylem planının uygulama süreçlerinde ‘Geri
bildirim butonu’ ile vatandaşlarımız gördükleri aksaklıkları anında sisteme
girebilecekler. Bu sayede, evrensel tasarım kriterlerine uygun bir u laşım
altyapısını hep birlikte oluşturacağız. ALO 123 Projesi ile ulaşımda eksik ve
aksak gördüğünüz hususları bize bildirebilirsiniz. Ulaşım ve iletişimde
farkındalığın artırılması yönünde eğitim faaliyetlerimizi artıracağız.
Hareketleri sınırlı kardeşlerimizin seyahatlerinin, planlanmasından bilet
alımına, gar ve istasyonlara ulaşımından, araca binip, rahat ve konforlu
seyahat etmelerine ve seyahat sonunda evlerine rahatça dönmelerine yönelik
‘Turuncu Masa Hizmet Noktası’ uygulamaları Yüksek Hızlı Tren garlarında
başladı. TCDD Taşımacılık tarafından işletilen trenlerimizde 2021’de 426 bine
yakın engelli vatandaşımız seyahat etti. 2022 yılının ilk üç ayında bu rakam
şimdiden 200 bine yaklaştı. Tüm vatandaşlarımıza eşit hizmet ilkesinden
hareketle, ulaşımda engelleri kaldırmak, yaşam kalitesini artıran bir ulaşım
sistemi oluşturmak, erişilebilir ulaşım hizmetlerini yaygınlaştırmak ve ulaşım
zincirinin her halkasını güçlendirmek adına çalışmalarımızı artan bir hızla
sürdürüyoruz.”
ENGELLİ MÜŞTERİLERİMİZİN AYLIKLARINI İSTEDİKLERİ ADRESLERE
ULAŞTIRIYORUZ
Herkes için engelsiz ulaşım
hedefiyle engelli bireylerin hayatlarını kolaylaştıracak başarılı uygulamaların
olduğunu vurgulayan Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Karaismailoğlu,
“Havalimanlarımızın tamamı ‘Erişilebilirlik Belgesi’ alarak büyük bir başarıya
imza attılar. Sivas Nuri Demirağ Havalimanı, erişilebilir kamu kurum ve
kuruluşları kategorisinde Erişilebilirlik Ödülü aldı. Balıkesir Kocaseyit
Havalimanı ise aynı kategoride ikinci oldu. İstanbul Havalimanı’nda, Otizm,
Down sendromu, Serebral Palsi, işitme, görme engeli ve hareket kısıtlılığı gibi
farklı zorluklar yaşayan vatandaşlarımız için terminal girişinden uçuş kapısına
kadar kolaylık sağlayan birçok örnek uygulama düşünüldü, hayata geçirildi. Bu
çalışmalarıyla İstanbul Havalimanı, Uluslararası Havalimanları Konseyi
tarafından 'Erişilebilir Havalimanı' ödülüne layık görüldü. PTTMatik’lerimizi
erişilebilir hale getirdik. Engelli müşterilerimizin aylıklarını istedikleri
adreslere ulaştırıyoruz. PTT hizmetlerinden faydalanan işitme ve konuşma
engelli müşterilerimizle çağrı merkezleri ve ptt.gov.tr üzerinden online
görüntülü görüşme sağlıyoruz. Uydu ve Kablo TV şirketimiz Türksat ‘erişilebilir
dijital uygulamalar’ da birincilik ödülü aldı. Kullanıcı sayısı 57 milyonu
geçen ‘e-devlet kapısı’ interaktif içerikli ve engelli kullanıcıların
hizmetindedir. E-Devlet çağrı merkezinde ‘Devlet’te Engel Yok Projesi’ni başarı
bir şekilde yürütüyoruz” ifadelerini kullandı.
ÇAĞRI MERKEZİ ARAMALARINDA ENGELLİ ABONELERE ÖNCELİK VERİYORUZ
Engelli bireylere, harp ve vazife
sırasında şehit olanların yakınlarına ve gazilere, elektronik haberleşme
hizmetlerinden yüzde 25 oranında ek indirim sağladıklarını dile getiren
Karaismailoğlu, “İşitme ve konuşma engelli kardeşlerimize işaret dili bilen
arkadaşlarımızla hizmet veriyoruz. Çağrı merkezi aramalarında engelli abonelere
öncelik veriyoruz. Erişilebilir Ulaşım Stratejisi ve Eylem Planı’mızı
tamamladığımızda, hareket kabiliyeti sınırlı kardeşlerimizin seyahatlerinin her
noktasında güven ve konforu tam anlamı ile sağlayacağız. Yaşlı ve engelli,
hareket kabiliyeti kısıtlı vatandaşlarımızın önündeki engelleri kaldırmak,
hayata katılımlarını teşvik etmek ülkemizin geleceği için son derece kritik
önemdedir. Tüm toplumumuzun, farklı ihtiyaçlara sahip tüm vatandaşlarımızın,
kendilerine uygun tasarlanmış hizmetlere ve erişilebilirlik olanaklarına sahip
olması için canla başla çalışıyoruz, çalışmaya da devam edeceğiz”
değerlendirmesinde bulundu.
ÜLKEMİZE ULAŞIM VE İLETİŞİMİNDE ÇAĞ ATLATTIK
“Bizim yönetim anlayışımızda;
cinsiyetine, yaşına, etnik kökenine, engeline bakmadan tüm bireylerin ulaşım ve
iletişim imkanlarından eşit ve adil bir şekilde faydalandırma gayreti vardır”
diyen Karaismailoğlu, 20 yıllık AK Parti hükümetleri döneminde Türkiye’ye
ulaşım ve iletişiminde çağ atlatırken, Türkiye’yi bölgesindeki tüm ulaşım
hatlarında kavşak ve hub merkezi yaptıklarını söyledi.
HEDEFİMİZ, TÜRKİYE’NİN KALKINMADA DÜNYA’DA İLK 10 ÜLKE ARASINDA YER
ALMASIDIR
Türkiye’nin kalkınmada dünyada
ilk 10 ülke arasında yer almasını hedeflediklerine dikkati çeken
Karaismailoğlu, konuşmasını şöyle sürdürdü:
“‘Gelişmekte olan’ değil,
‘Gelişmiş dünyanın öncü ülkesi’ olmaya kararlıyız. Sizlerin de bugüne dek tanık
olduğu gibi devlet aklı, ileri görüşlülüğü ve planlı bir yaklaşımla Türkiye’yi
yarınlara eksiksiz olarak hazırlıyoruz. Marmaray, Avrasya Tüneli, İstanbul
Havalimanı, Yavuz Sultan Selim Köprüsü, Osmangazi Köprüsü,1915 Çanakkale
Köprüsü, Otoyollar ve YHT Hatları gibi mega ulaşım projelerini başarıyla bitirdik
ve hizmete verdik. Halka hizmeti ‘HAK’ka hizmet olarak görüyoruz”