Ulaştırma
ve Altyapı Bakanı M. Cahit Turhan, Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan
tarafından 30 Ekim 2017'de hizmete açılan Bakü-Tiflis-Kars (BTK) Demiryolu
Hattı'ndan taşınan yükün iki yılda 275 bin tonu bulduğunu kaydetti.
Bakan Turhan, Bakü-Tiflis-Kars Demiryolu Hattı'nın
hizmete alınmasının yıl dönümü dolayısıyla açıklamalarda bulundu.
Hattın, Avrupa ile Orta Asya, Çin ve Orta Doğu aksını en
ekonomik, en güvenli ve en elverişli rota haline getirdiğine işaret eden Turhan,
BTK Demiryolu üzerinden Kazakistan ile Türkiye arasında 4 bin 700 kilometrelik
mesafede yapılan taşımacılığın, Hazar Denizi'nin durumuna göre 180 saatte
tamamlandığını anlattı. Turhan, "Cumhurbaşkanımız Recep Tayyip
Erdoğan tarafından 2017'de hizmete açılan Bakü-Tiflis-Kars Demiryolu Hattı'nda
iki yılda 275 bin ton yük taşındı." ifadesini kullandı.
Turhan, Avrupa ülkelerine, Orta Asya Türk Cumhuriyetlerine
ve Orta Doğu ülkelerine uluslararası blok yük trenleri işleten TCDD
Taşımacılık'ın, BTK üzerinden Rusya, Gürcistan, Azerbaycan, Türkmenistan,
Özbekistan, Kazakistan, Tacikistan ve Çin’e yük taşımacılığı gerçekleştirdiğini
belirtti.
Hat üzerinden Türkiye-Azerbaycan-Kazakistan arasında
karşılıklı olarak haftada üç tren işletildiği bilgisini veren Turhan, "Avrupa
ile Orta Asya, Çin ve Orta Doğu aksını ekonomik, güvenli ve elverişli rota
haline getiren hat vasıtasıyla Türkiye'den yurt dışına inşaat malzemesi, demir
cevheri, soda külü, gıda maddesi, temizlik ürünleri, tarım ürünleri, yaş sebze
ve meyve gönderilirken, söz konusu ülkelerden de tahıl, çelik, çinko, gübre,
kimyasal ürünler ve yem taşınıyor." diye konuştu.
"Hat
üzerinden yapılan ihracatı artırmayı hedefliyoruz"
TCDD Taşımacılık AŞ ve Kazakistan KTZ Express AŞ arasında
imzalanan konteyner acentelik sözleşmesiyle BTK hattı üzerinden Kazakistan'a
ihracat taşımalarının artırılmasının amaçlandığını dile getiren Turhan,
"BTK hattında taşınan eşyaların gümrük işlemlerini 'Ağırlıklı
Basitleştirilmiş Usul'le 24 saatten 10 ile 15 dakikaya indirilmesi diğer
ülkeler tarafından örnek alınıyor." değerlendirmesinde bulundu.
Bakan Turhan, Türkiye-Gürcistan arasında bojisi
değişen vagonlarla blok cevher tren taşımalarının da bu yıl başlatıldığını
anımsatarak, 30 adet bojisi değişen vagonlardan oluşan tren setleriyle düzenli
blok cevher yük treni seferine başlandığını kaydetti.
Söz konusu hat üzerinden başlatılan demiryolu taşımalarıyla
Rusya'dan yeni bir Kuzey-Güney koridoru oluşturulduğunu ifade eden Turhan,
"Bu koridordan İskenderun varışlı düzenli çelik rulo saç taşımalarına
başlanıldı. Türkiye, Azerbaycan ve Rusya arasında imzalanan BTK Demiryolu
Güzergahında İşbirliğine İlişkin Mutabakat Zaptı ile hat üzerinden Rusya ile
demiryoluyla kısa vadede 1 milyon ton, orta vadede ise 3 ila 5 milyon ton
kömür, tahıl ve metal taşıması hedefleniyor." diye konuştu.
"İlklere
sahne olacak"
Turhan, Çin-Türkiye arasında blok konteyner treni
seferlerinin haftada bir çalıştırıldığını belirterek, "Bu kapsamda
amaca yönelik en önemli gelişme, elektronik aksam taşıyan ve 42 adet
vagondan/konteynerden oluşan ilk Çin-Avrupa treni Demir İpek Yolu
üzerinden yola çıktı. Perşembe günü ülkemize giriş yapan trende, iki ilk aynı
anda yaşanacak. Birincisi Çin'den Avrupa’ya orta koridor Demir İpek Yolu
üzerinden yapılan ilk tren olması, ikincisi ise Marmaray boğaz tüp geçitten
geçecek ilk uluslararası yük treni olmasıdır." ifadelerini kullandı.
Bakü-Tiflis-Kars Demiryolu Hattı üzerinden yıllık orta
vadede 3 milyon ton, uzun vadede 6,5 milyon ton yük taşımasının hedeflendiğini
dile getiren Turhan, üretim merkezinin Uzak Doğu'ya kaydığı küreselleşen
dünyada, Avrupa ile Asya arasında her geçen gün artan yük potansiyelinden pay
almayı hedefleyen Türkiye'nin, önemli uluslararası demiryolu koridoru haline
geldiğini sözlerine ekledi.