Ulaştırma ve Altyapı Bakanı M. Cahit Turhan, Türkiye genelinde şehirlerarasındaki mesafeleri kısaltmak ve insan hayatını kolaylaştırmak amacıyla bin 889 kilometre yüksek hızlı tren (YHT), bin 786 kilometre hızlı tren (HT) ve 429 kilometre konvansiyonel olmak üzere toplam 4 bin 104 kilometre yeni demiryolu yapım çalışmalarının devam ettiğini, 152 kilometrelik hızlı tren hattının yapımının da ihale aşamasında olduğunu bildirdi.
Bakan Turhan, 2003 yılında 10 bin 959 kilometre olan
toplam demiryolu ağının aradan geçen sürede yüzde 17 artarak 12 bin 803
kilometreye ulaştığını söyledi.
O dönemde YHT hattı yokken bin 213 kilometre YHT hattının
inşa edildiğini ifade eden Turhan, 10 bin 959 kilometre olan konvansiyonel
hat uzunluğunun da yüzde 6 artırılarak 11 bin 590 kilometreye çıkarıldığını
bildirdi.
Turhan, 2 bin 505 kilometre olan sinyalli hat uzunluğunun
yüzde 132 artırılarak 5 bin 809 kilometreye, 2 bin 82 kilometre olan elektrikli
hat uzunluğunun da yüzde 166 yükseltilerek 5 bin 530 kilometreye çıkarıldığını
aktardı.
Bin 889 kilometre YHT, bin 786 kilometre HT ve 429
kilometre konvansiyonel olmak üzere toplam 4 bin 104 kilometre yeni demiryolu
hattı yapım çalışmalarının devam ettiği bilgisini veren Turhan, 152
kilometrelik HT hattının yapımının ise ihale aşamasında olduğunu kaydetti.
Bakan Turhan, 2023 yılı hedefleri kapsamında 2 bin 331
kilometrelik hattın proje çalışmalarının tamamlandığına işaret ederek, 6 bin
434 kilometre için proje hazırlama çalışmalarının devam ettiğini dile getirdi.
Turhan, yeni hat yapımlarıyla 2 bin 323 kilometrelik
kesimde sinyalizasyon ve 987 kilometrelik kesimde elektrifikasyon yapım
çalışmalarının sürdüğünü ifade etti.
"Öncelikli
hedef, yüksek hızlı demiryolu ağı"
TCDD'ye ait büyük yatırım projeleri hakkında bilgi
veren Turhan, Ankara-Polatlı-Afyonkarahisar-Uşak-İzmir, Ankara merkez
olmak üzere İstanbul-Ankara-Sivas, Ankara-Konya koridorlarını kapsayan çekirdek
yüksek hızlı demiryolu ağının oluşturulmasının öncelikli hedef olarak
belirlendiğini söyledi.
Bu çekirdek ağın parçası olan ve yapımı devam eden 508
kilometrelik Ankara-Polatlı-Afyonkarahisar-Uşak-İzmir Yüksek Hızlı Tren
Projesi'nde Polatlı-Afyonkarahisar kesiminin kalan altyapı ve üstyapı işlerinin
yapımlarına 2020'de başlanmasının planlandığını belirten Turhan, Ankara
(Polatlı)-Afyonkarahisar kesiminin 2022'de, Afyonkarahisar-Uşak-İzmir kesiminin
de 2023 yıl sonunda tamamlanmasının hedeflendiğini kaydetti.
Ankara (Polatlı)-Afyonkarahisar ve Afyonkarahisar-Uşak
kesimlerinin altyapı işleri ile Ankara (Polatlı)-Uşak kesimi üstyapı işleri
için ihale hazırlık çalışmalarının devam ettiğine işaret eden Turhan, Orta
Anadolu'yu Ege ile bağlayacak bu projenin, ulusal demiryolu ağının
entegrasyonuna da katkı sağlayacağını bildirdi.
Turhan, 405 kilometre uzunluğundaki Ankara-Sivas Yüksek
Hızlı Demiryolu Projesi'nin altyapı çalışmalarında yüzde 95 fiziksel ilerleme
sağlandığını aktararak, "Ankara-Sivas hattının Yerköy-Yıldızeli kesiminde
bu yılın sonunda test sürüşlerine başlanması ve 2020'nin ikinci çeyreğinde
işletmeciliğe geçilmesi planlanıyor. Projenin tamamlanmasıyla Ankara-Sivas
hattında 12 saat olan seyahat süresi YHT ile 2 saat olacak." dedi.
"Halkalı-Kapıkule
HT Projesi 2024'te tamamlanacak"
Halkalı-Kapıkule Hızlı Demiryolu hattının Pekin'den
Londra'ya kesintisiz demiryolu projesinin en önemli halkasını oluşturduğuna
dikkati çeken Turhan, hızlı treni Avrupa ile buluşturacak 229 kilometre
uzunluğundaki Halkalı-Kapıkule HT hattında yapılacak 153
kilometrelik Çerkezköy-Kapıkule kesiminin öz kaynak, kredi ve İPA
kapsamında yapımı için temelin 25 Eylül'de atıldığını hatırlattı. Bu
kapsamda, Edirne-Havsa'dan başlayan hattın yapım çalışmalarının devam
ettiğini ifade eden Turhan, 76 kilometrelik Halkalı-Çerkezköy
kesiminde ise ihaleye çıkılması için çalışmaların sürdüğünü, projenin
2024'te tamamlanmasının planlandığını dile getirdi.
"Konya-Karaman
hattı 40 dakikaya düşecek"
Bakan Turhan, Konya, Karaman ve Kayseri'den gelen
yüklerin Mersin Limanı'na daha hızlı aktarılmasını sağlamak amacıyla planlanan
Konya-Karaman-Mersin-Adana HT Projesi'nin, bölgedeki yolcu taşımacılığının
geliştirilmesine de katkı sağlayacağını bildirdi.
Uzunluğu 423 kilometre olan projenin 102 kilometrelik
Konya-Karaman kesimindeki altyapı, üstyapı, elektrifikasyon ve istasyon
düzenlemelerinin tamamlanarak elektrikli olarak işletmeye alındığı bilgisini
veren Turhan, "Bu hatta 2020'de sinyalizasyon çalışmalarının
tamamlanarak, saatte 200 kilometre hızla gidecek HT işletmeciliğine
geçilmesi planlanıyor. Projenin tamamlanmasıyla Konya-Karaman hattındaki
seyahat süresi 1 saat 13 dakikadan 40 dakikaya düşecek." diye
konuştu.
Konya-Karaman hattının devamı niteliğindeki 245
kilometrelik Karaman-Niğde (Ulukışla)-Mersin (Yenice) etabının
Karaman-Ulukışla kesiminde inşaat çalışmalarının sürdüğünü ifade eden Turhan,
projenin 2022'de tamamlanmasının öngörüldüğünü söyledi.
Turhan, 110 kilometrelik Ulukışla-Yenice kesiminde proje
çalışmalarının tamamlandığını, Adana-Mersin hattındaki mevcut çift hattın
4 hatlı hale getirilmesi amacıyla başlatılan 3'üncü ve 4'üncü hat yapımında da
altyapı çalışmalarının tamamlanma aşamasına geldiğini ifade
etti. Bakan Turhan, mevcut demiryolunu Çukurova Havalimanı ile
bağlayacak projenin yapımı için ihale hazırlık çalışmalarının ise devam
ettiğini bildirdi.
"Adana-Gaziantep
hattı 1 saat 30 dakika olacak"
Uzunluğu 236 kilometre olan Adana-Osmaniye-Gaziantep
Hızlı Demiryolu Projesi'nde yapım çalışmalarının sürdüğünü aktaran Turhan,
"2023 yılında tamamlanması planlanan projeyle Adana ve Gaziantep arası
seyahat süresi 5 saat 23 dakikadan 1 saat 30 dakikaya düşecek."
değerlendirmesinde bulundu.
Doğu-batı koridorunun devamı niteliğindeki 242 kilometrelik
Sivas-Erzincan Hızlı Demiryolu Projesi'nde yapımın Sivas-Zara ve Zara-Erzincan
olmak üzere iki kesim halinde sürdürüldüğü bilgisini veren Turhan, 74
kilometrelik Sivas-Zara hattında yapım çalışmalarının devam ettiğini, 168
kilometrelik Zara-Erzincan kesiminde ise ihale hazırlık sürecinde
bulunulduğunu anlattı.
Turhan, Sivas-Erzincan Hızlı Demiryolu Hattı
tamamlandığında Kars-Tiflis-Bakü Demiryolu Projesi'ne bağlantı sağlanacağını
ifade ederek, böylece tarihi İpek Yolu'nun yeniden canlandırılacağını söyledi.
Yerköy-Kayseri YHT Projesi'nde 142
kilometrelik hattın yapım ihalesine bu yıl sonuna kadar finansman teminine
göre çıkılacağını ifade eden Turhan, projenin 2025'te tamamlanmasının
amaçlandığını dile getirdi.
"Bursa-İstanbul
hattı 2 saat 15 dakika olacak"
Bursa-Bilecik (Osmaneli) hattındaki 106 kilometrelik
Bursa-Bilecek HT Projesi'nde, Bursa-Gölbaşı-Yenişehir kesiminde altyapı
yapım çalışmalarının devam ettiğini belirten Turhan, şöyle konuştu:
"Yenişehir-Osmaneli kesiminde altyapı işleri ile
Bursa-Osmaneli hattındaki üstyapı ve elektrifikasyon-sinyalizasyon-telekomünikasyon
(EST) sistemi yapımı için ihale hazırlıkları devam ediyor. Bütçe imkanları
dahilinde bu yıl sonuna kadar ihale süreçlerinin tamamlanarak Bursa-Yenişehir
kesiminde 2022'de test sürüşlerine başlanması ve 2023'te projenin tamamlanması
hedefleniyor. Bursa-Osmaneli HT Projesi tamamlandığında hem Ankara-Bursa
hem de Bursa-İstanbul hattında ulaşım yaklaşık 2 saat 15 dakika olacak."
Turhan, Gebze-Sabiha Gökçen Havalimanı-Yavuz Sultan Selim
Köprüsü-İstanbul Havalimanı-Halkalı yeni demiryolunun 118 kilometre
uzunluğunda olduğuna işaret ederek, hızlı tren hattının projelerinin
tamamlandığını, yapım ihalesi için hazırlıkların sürdüğünü söyledi.
Gaziantep'te Başpınar-Oduncular hattında metro konforunda
modern banliyö hizmeti verecek Gaziray'ın temelinin geçen yıl atıldığını
anımsatan Turhan, TCDD Genel Müdürlüğü ile Gaziantep Büyükşehir
Belediyesi arasındaki iş birliğiyle uygulamaya geçirilecek projenin altyapı,
üstyapı, elektrifikasyon ve sinyalizasyon çalışmalarının devam ettiğini
sözlerine ekledi.