Çin'den yola çıkıp Marmaray'ı kullanarak Avrupa'ya geçecek
ilk yük treni China Railway Express Ankara Garı'ndan törenle uğurlandı.
Bakan Turhan, Ticaret Bakanı Ruhsar Pekcan'ın da
katıldığı törende yaptığı konuşmada, üç kıtayı birbirine bağlayan Türkiye'nin
jeostratejik ve jeopolitik önemine işaret etti.
Turhan, hem coğrafi konumu hem de tarihi ve kültürel
sürekliliğiyle Asya, Avrupa, Balkan, Kafkas, Ortadoğu, Akdeniz ve Karadeniz
ülkesi olan Türkiye'nin söz konusu coğrafyaların ekonomik ve sosyal gelişiminde
önemli role sahip olduğunu ifade etti.
"Kıtalar
arasında kesintisiz ve kaliteli ulaştırma altyapıları tesis ettik"
Türkiye'nin mevcut pozisyonunu daha da güçlendirmek adına
son yıllarda çok çeşitli ulaşım bağlantıları sağlamalarının yanı sıra
koridorlar oluşturarak, kıtalar arasında kesintisiz ve kaliteli ulaştırma
altyapıları tesis ettiklerini anlatan Turhan, "754 milyar doları
bulan yatırımla ulaştırma ve haberleşme altyapımızı güçlendirerek uluslararası
taşımacılık güzergahlarındaki eksik bağlantıları tamamlamak önceliklerimiz
arasında yer aldı." ifadesini kullandı.
Çin, Asya, Avrupa ve Ortadoğu'yu birbirine bağlayarak büyük
bir altyapı ve ulaşım ağı oluşturulmasını amaçlayan "Tek Kuşak Tek
Yol" projesine özel önem verdiklerini anlatan Turhan, bu kapsamda
Türkiye-Azerbaycan ve Gürcistan'ın oluşturduğu iş birliği temelinde hayata
geçen Bakü-Tiflis-Kars Demiryolu Hattı üzerinde Bakü'den Kars'a ilk seferini
yapan China Railway Express'in dünya demiryolu taşımacılığına yeni bir yön
verdiğini söyledi.
Turhan, 30 Ekim 2017'den itibaren faaliyette olan hattın,
Asya ve Avrupa arasında demiryolu yük taşımacılığı alanında yeni dönemin
habercisi olduğunu dile getirerek, söz konusu hatla Türkiye'nin, Pekin'den
Londra'ya uzanan orta koridorun ve Kazakistan'dan yine Türkiye'ye uzanan Demir
İpek Yolu'nun en önemli bağlantı noktası haline geldiğini kaydetti.
Bakü-Tiflis-Kars Demiryolu Hattı'nın, Çin ile Türkiye
arasındaki yük taşıma süresini 1 aydan 12 güne, "asrın projesi"
Marmaray'ın bu hatta entegre olmasıyla da Uzak Asya ile Batı Avrupa arasındaki
süreyi 18 güne düşürdüğünü belirten Turhan, "Asya ile Avrupa
arasındaki 21 trilyon dolarlık ticaret hacmini dikkate aldığımızda, meselenin
önemi kolaylıkla anlaşılacak. Yaklaşık 5 milyar nüfusun ve 60 ülkenin
faydalandığı Demir İpek Yolu Hattı, global ticaret ağları için yeni ve çok
önemli alternatif oldu." değerlendirmesinde bulundu.
"11
bin 483 kilometrelik yol 12 günde kat edilecek"
Bakan Turhan, yolculuğuna Çin'in Xi'an şehrinden
başlayan ve 42 tıra eş değer elektronik ürün yükü taşıyan China Railway
Express'in (Çin Demiryolu Ekpresi) toplam uzunluğu 820 metre olan 42 konteyner
yüklü vagonla 2 kıta, 10 ülke, 2 denizi aşarak 11 bin 483 kilometrelik yolu 12
günde kat edeceğini bildirdi.
Yükün, Bakü-Tiflis-Kars hattını ve Marmaray'ı kullanarak
orta koridor üzerinden taşınmasının, diğer koridorlara göre zaman ve enerji
tasarrufu sağlayacağını dile getiren Turhan, "Bu, hem bölgesel hem de
küresel ticaretin seyri açısından oldukça tarihi bir adım. Dolayısıyla
binlerce kilometre yol kat eden bu trene, demiryolu taşımacılığında başlayan
yeni dönemi simgelemesi hasebiyle, gururla bakıyoruz." dedi.
Turhan, bu projenin, ülkelere ticari kazanç sunmasının
yanında toplumlar arası bağların güçlenmesine ve kültürler arası etkileşim
hızlanmasına da büyük katkı sağlayacağını ifade ederek, Türkiye'ye kadar hiçbir
aksama ve sorun yaşamadan ulaşan trenin, Prag'da sonlanacak tarihi yolculuğunu
başarıyla tamamlayacağına inandığını söyledi.