Bakan Turhan, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi
Hukuk Fakültesi’nin Haliç Yerleşkesi Konferans Salonu'nda düzenlediği
"Şehir ve Hukuk Konuşmaları" konferans serisinin ilkine katıldı.
Turhan, burada yaptığı "Ulaşım Politikaları Açısından
İstanbul" konulu sunumunda, insanlarda ulaşım ihtiyacının çok eski
zamanlara dayandığını dile getirdi.
Son yıllarda özellikle Cumhuriyet tarihinden sonra
İstanbul'da hızlı bir nüfus artışı, düzensiz bir şehirleşme ve yapılaşma
ortaya çıktığını aktaran Turhan, bununla birlikte altyapı hizmetlerinin
plansız olmasının da insanların günlük yaşantısına sorunlar
getirdiğini ifade etti.
"İstanbul'da
nüfus 12 katın üstünde arttı"
Günümüzde modern dünyanın en önemli sorunlarının başında
ulaşımda yaşanan aksaklıkların geldiğini belirten Turhan,
"Dolayısıyla ülkeler bu konulara özel önem veriyorlar.
Ulaşım politikalarıyla sorunun üstesinden gelmeye çalışıyorlar.
Metropoller ise ulaşım sorunlarının can yakıcı boyutlara ulaştığı yerlerde ön
sıralarda geliyor. İstanbul 15 milyonu aşan nüfusuyla dünyanın sayılı
metropolleri arasında yer aldığından, öteden beri ulaşım politikalarının
öncelikli gündem maddelerinden birini oluşturmuştur." ifadelerini
kullandı.
İstanbul ulaşımındaki temel meselenin ülke nüfusunun son 70
yılda 3-4 kat civarında artmasına rağmen şehrin nüfusun 12 katın üstünde
artması olduğuna işaret eden Turhan, "Tabii yetersiz altyapı ve çarpık
kentleşme de eklendiğinde sorunun boyutları daha da yükseliyor. Ayrıca bölgede
İstanbul odaklı sanayi ve ticaret platformlarının artan hızını da buna
eklediğimizde durum daha da vahimleşiyor. Aslında vizyoner bakışla gidişatın
vaktinde farkına varılıp gerekli altyapı hazırlığı yapılsaydı, köprü ulaşım
politikaları devreye sokulsaydı bugün sorun bu denli seviyede yaşanmıyor
olacaktı." şeklinde konuştu.
“15
Temmuz Şehitler Köprüsü'nden bir günde geçen araç sayısı 156 bin”
Turhan, İstanbul'un trafik sorununun bundan 45 sene önce de
haberlere konu olduğunu anımsatarak, şöyle devam etti:
"Şehrin nüfusu 4 milyondu. O zamanki adıyla Boğaziçi
Köprüsü'nden 26 bin taşıt geçiriyordu ve vatandaşlar bir yerden bir yere
giderken de trafikte 1 saati aşkın süre geçirmekten şikayet ediyorlardı.
Biliyorsunuz o dönemlerde bu köprünün bile yapılıp yapılmaması gerektiği
konusunda farklı görüşlere sahip yetkili, sorumlu insanlarımız vardı. Bunları
da şunun için söylüyorum 40-50 yıl önce İstanbul'un trafik sorunu haberlere
konu olmakla bir anlamda alarm zilinin çaldığını da gösteriyordu. Ama buna
rağmen bu konuda önlemler alınmamıştı. Bugün şehrin nüfusu 16 milyona yakın.
Trafiğe kayıtlı araç sayısı 4 milyon 200 bin civarında ve bu hala doyum
noktasına ulaşmış değil. Bugünkü adıyla 15 Temmuz Şehitler Köprüsü'nden bir
günde geçen araç sayısı 156 bin. Açıldığı zaman 26 bin civarında araç geçiyordu
bugün günde 156 bin araç geçiyor. Köprünün gerçek kapasitesini soracak
olursanız bunu hizmet sınıfına göre derecelendirdiğimizde aslında A hizmet
sınıfında, yani durmadan beklemeden sıradan şehirlerarası bir yolculuktaki
köprülerden geçer gibi geçseniz 90 bin araç geçmesi lazım. Trafikte akıcı
yoğunluk kapasitesi 120 bin. Ama şu anda bu köprüden günde ortalama 156 bin
araç geçiyor."
"Son
dönemde yaptığımız gibi trafik sorununun önüne geçmek ve etkisini azaltmak
mümkün"
Bu durumun da ulaşımı olumsuz etkilediğine dikkati
çeken Turhan, şunları kaydetti:
"Diğer köprülerimizden geçen ve son yıllarda
İstanbul'da ulaşım sorununa yönelik geçmiş dönemdeki yerel yönetimlerle merkezi
yönetimlerin beraber planlayıp devreye soktukları, İstanbul Boğazı üzerindeki
her iki yaka arasındaki trafiği rahatlatmak için yapılmış olan altyapı
tesislerini görüyorsunuz. Karayolu olarak Fatih Sultan Mehmet Köprüsü, Avrasya
Tüneli ve Yavuz Sultan Selim Köprüsü'nü hizmete aldık."
Son dönemde İstanbul'da hayata geçirilen mega projelerin
önemine vurgu yapan Bakan Turhan, "Bugün için sorunu hepten çözmek
belki mümkün değil ama son dönemde yaptığımız gibi sorunun katlanarak
artmasının önüne geçmek ve etkisini azaltmak mümkün. Bunun içinde sosyoloji
var, ekonomi var, teknoloji, kültürel altyapı ve hukuki durumlar var.
Dolayısıyla böylesine çetrefilli ve çok yönlü sorunlarla karşı karşıyayız.
İstanbul ulaşım politikalarını konuşurken tüm bu hususları göz önünde
bulundurmalıyız. Özellikle şovdan, popülist yaklaşımlardan uzak durmak lazım.
Bu yaklaşımlar ulaştırma politikalarının doğasına da ruhuna da aykırıdır. İş
yapacaksınız, proje yapacaksınız, proje yöneteceksiniz, hizmete
sunacaksınız." diye konuştu.
Zamanla araç sahiplilik oranının artacağını, yollarda daha
fazla araç ve yol ihtiyacı olacağını anlatan Turhan, bu sebeple İstanbul'da
yeni ulaşım altyapısı sistemlerinin gerekli olduğunu ve bunların özellikle
şehrin mevcut yapısının, dokusunun düşünülerek planlanması gerektiğini dile
getirdi.
"Marmaray'dan
günde ortalama 365 bin yolcu faydalanıyor"
Bakan Turhan, İstanbul için önemli projelerin devam
ettiğini ifade ederek, sözlerini şöyle tamamladı:
"Yapımı tamamlanan, devam eden ve hedeflediğimiz projelerle
İstanbul'un ulaşım altyapısını şanına, büyüklüğüne ve potansiyeline yakışır bir
konuma taşımak için azimle, gayretle çalışıyoruz. Cumhuriyetimizin
kuruluşunun 90'ıncı yılında hizmete aldığımız Marmaray bunların en önemli
halkalarından biriydi. Bu sistemde aradan geçen 5,5 yıl boyunca Marmaray ulaşım
sistemi 5 durakla hizmet verirken bugün 43 durakla hizmet vermeye başladı
ve günde ortalama 365 bin yolcu bu hizmetten faydalanıyor."