
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı
Abdulkadir Uraloğlu, Ulaştırma yatırımlarında stratejik baktıkları
demiryollarının yatırım payı tutarını yüzde 50 seviyesinin üzerine çıkarmış
durumda olduklarını vurguladı. Bakan Uraloğlu, “2028’de demiryolu ağımızı
17.287 kilometreye çıkarmayı planlıyoruz. 2028’e kadar doğrudan hızlı trenle
bağlanan il sayısını 11’den 27’ye yükseltmeyi hedefliyoruz.” dedi.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı
Abdulkadir Uraloğlu, Bakanlık ile bağlı ve ilgili kuruluşların 2026 Yılı Bütçe
Kanunu Teklifi ve 2024 Yılı Kesin Hesap Kanunu Teklifinin görüşülmesi
kapsamında TBMM Genel Kurulu’nda demiryolu yatırımlarına ilişkin açıklamada
bulundu.
-Ulaştırma Yatırımlarında
Demiryolunun Payı Yüzde 50’nin Üzerine Çıktı
Ulaştırma yatırımlarında
stratejik baktıkları demiryollarının yatırım payı tutarını yüzde 50 seviyesinin
üzerine çıkarmış durumda olduklarını vurgulayan Bakan Uraloğlu, “İntermodal
taşımacılıkta demiryolları, daha fazla yük taşıma kapasitesi, düşük maliyet, enerji
verimliliği ve çevreci yapısıyla ülkemiz için de stratejik bir üstünlüğe
sahiptir. Bu nedenle demiryolu yatırımlarını büyütmek, Türkiye’nin
sürdürülebilir kalkınma ve küresel ticaret koridorlarında daha güçlü bir konuma
yükselme hedefinin temel unsurlarından biridir.” ifadelerini kullandı.
2028’de Demiryolu Ağı 17 Bin
287 Kilometreye Çıkacak
Hızlı tren hatları ile ülke
genelinde; açıldığı günden itibaren yaklaşık 105 milyon yolcuya hizmet
verdiklerini belirten Bakan Uraloğlu, “2053 hedeflerimiz doğrultusunda 4.158
kilometrelik hatta yapım çalışmalarını sürdürüyor; 2028’de demiryolu ağımızı
17.287 kilometreye, 12 olan Lojistik Merkezi sayımızı 25’e çıkarmayı
planlıyoruz. 2028’e kadar doğrudan hızlı trenle bağlanan il sayısını 11’den
27’ye yükseltmeyi hedefliyoruz.” dedi.
Uraloğlu, demiryolu ağını
genişletirken aynı zamanda bu ağda kullanılacak her bir aracı, her bir bileşeni
yerli ve milli imkanlarla üretmek için demiryolu sanayisini de
güçlendirdiklerini belirterek, açıklamasında şu ifadelere yer verdi:
“TÜRASAŞ tesislerimizi yenileyip
üretim kapasitesini artırdık. E5000 Millî elektrikli lokomotifi, Millî
elektrikli tren ve banliyö tren setlerimizi seri üretime aldık. Milli Hızlı
Tren Seti üretimine başladık. Yıl sonuna kadar 10. elektrikli tren setini TCDD
Taşımacılık’a; 8. millî banliyö setini de Gaziray’a teslim etmiş olacağız.”
açıklamasında bulundu.
Uraloğlu, 2025 yılında ayrıca 16 Adet E5000 Millî Elektrikli
Lokomotifin, 100 adeti Askerî Tank Taşıma olmak üzere 673 Yük Vagonu’nu teslim
ettiklerini belirtti. Uraloğlu, bunlara ek olarak Kırıkkale – Çorum Hızlı Tren
Hattı’nın ve Kars–Iğdır–Dilucu Demiryolu Hattı’nın temellerini attıklarını
söyledi.
2026 yılında ise Osmaneli–Bursa
kesimini, Çerkezköy–Kapıkule arasını hizmete açacaklarını belirten Uraloğlu,
2026’daTÜRASAŞ bünyesindeki Sakarya Hızlı Tren Fabrikası’nı da
tamamlayacaklarını kaydetti.
2028 yılına kadar olan hedefleri
de sıralayan Uraloğlu, sözlerine şu şekilde devam etti:
“Ankara-İzmir Hızlı Demiryolunu,
Mersin–Adana–Osmaniye–Gaziantep Hızlı Tren Hattını,
Bandırma–Bursa–Yenişehir–Osmaneli Hızlı Tren Hattının tümünü, Halkalı-Kapıkule
Hızlı Tren Hattının tamamını, Yerköy-Kayseri Hızlı Tren Hattını,
Karaman–Ulukışla Hızlı Tren Hattını ve Kırıkkale- Çorum kesimini tamamlamayı
hedefliyoruz.”A